ophold efter Zambrano sag.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Arac

Re: ophold efter Zambrano sag.

Indlæg af Arac » 26.03.2011 14:52:32

Heeej .

Skal det være vores vielses attest i Dk eller i Tyrkiet , for vi er kun gift i Tyrkiet . Og skal jeg sende min datters pas med og og papirene på den nyes termins dato o.s.v ? Kan min mand blive her på processuelt ophold imens så eller ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.03.2011 16:04:08

Har du ikke fået oversat vielsesattesten, da du gik til folkeregisteret for at registrere dit ægteskab?

Ellers er det nu, du skal have det gjort, da US oftest forlanger en oversættelse af alle papirer, der ikke er på enten dansk eller engelsk. Du må så krydse fingre for at du ikke løber ind i en sagsbehandler, der forlanger at vielsesattesten også skal legaliseres, for det vil kræve en tur til Tyrkiet, da det tyrkiske konsulat mig bekendt ikke laver legaliseringer. Det, du evt. får brug for er en 'apostille'. Du kan læse her på linket, hvor du kan få den: http://www.uhdigm.adalet.gov.tr/yeni/
Midt på siden øverst er der en lille boks, hvor der står 'Apostil veren makamler'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Arac

Indlæg af Arac » 27.03.2011 09:27:17

Heeej .

Skal det være en dansk eller tyrkisk vielsesattest ? Da vi kun er gift i Tyrkiet. Og kan min mand være her i Danmark på processuelt ophold indtil ansøgning er behandlet ? For US må vel ikke svare inden at ministeret har fået det kørt ind i lovgivningen ? Skal jeg sende papir med på terminsdato o.s.v af barn nr 2? Ved godt det er mange spørgsmål håber at hører fra jer :wink:

Arac

Indlæg af Arac » 27.03.2011 09:28:51

Vores ægteskab er endnu ikke registreret her i Dk endnu derfor jeg kun har den tyrkiske

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.03.2011 09:55:01

Du skal se at få det registreret i Danmark. Er I nygift, så det er derfor, det endnu ikke er blevet registreret? Få det under alle omstændigheder gjort hurtigst muligt.

Arac

Indlæg af Arac » 27.03.2011 10:53:55

Kan han være he på processuelt ophold imens eller ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.03.2011 11:02:35

Når du er blevet gift i et land, kan du ikke få en vielsesattest fra et andet. Når du er blevet gift i Tyrkiet, har du en tyrkisk vielsesattest (den røde bog), og den kender de udmærket i kommuner, hvor der bor mange tyrkere. Derfor kan du MÅSKE være heldig at folkeregisteret, hvor du bor, vil acceptere at se den uden oversættelse.

Og for lige at slå det fast med syvtommersøm: når du er gift i et land, er du gift i ALLE. Næsten alle lande i verden anerkender ægteskaber, som er lovligt indgået i andre lande, og Danmark anerkender fuldt ud ægteskaber, som er indgået på lovlig vis i Tyrkiet.

Normalt vil US se en oversættelse af alle dokumenter, som ikke er på dansk eller engelsk, og når du vil søge familiesammenføring, skal du have en oversættelse af vielsesattesten parat.

Du kan finde tyrkisk-dansk oversætter her:
http://www.konsolosluk.gov.tr/YeminliTe ... _Main.aspx (det tyrkiske konsulats side, som vist ikke er helt opdateret, men prøv dig frem)
http://www.orhan.dk/
http://www.tyrkisktolk.dk/index.html

I øvrigt må du nok forberede dig på at få noget bøvl med din kommune, når du ikke har fået registreret dig som gift, og du er på kontanthjælp. Når/hvis kommunen brokker sig, bør du henvende dig til en gratis retshjælp i nærheden af, hvor du bor. Du finder en liste her: http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Arac

Indlæg af Arac » 28.03.2011 08:59:01

Hvorfor noget bøvl kan jeg få , jeg vidste ikke at det skulle registreres så længe han ikke boede eller opholdte sig mere end 3 mdr af gangen i Dk ?

OGSÅ SPØRGER JEG LIGE IGEN , HVIS VI SENDER ANSØGNING IND NU , INDEN HANS VISUM UDLØBER MÅ HAN SÅ BLIVE HER PÅ PROCESSUELT OPHOLD , OG HVAD SKER DER HVIS DET BLIVER AFSLAG?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2011 09:47:08

@Arac

Du risikerer i princippet at skulle betale al din hjælp fra kommunen de sidste to tilbage, fordi ægtefæller har gensidig forsørgelsespligt, og fordi I ikke har dokumenteret, at din mand er ude af stand til at forsørge dig. Din mand kunne jo i princippet have indtægt i Tyrkiet, og den tæller i så fald med i opgørelsen af, hvor meget hjælp du er berettiget til. Der er også en række ydelser til enlige forsørgere, som du ikke har ret til, hvis du er gift. At din mand ikke bor i Danmark har ingen betydning i den sammenhæng.

Du har derfor – formentlig uden at vide det – begået et ret groft socialt bedrageri ved ikke at fortælle de danske myndigheder, at du er gift. Det er faktisk en alvorlig sag, så jeg er enig med mh i, at du bør søge rådgivning fra en retshjælp, før du foretager dig noget som helst andet i denne sag.

Besvar