Hjelp vil bruke "Sverigeløsningen" til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Norukraine

Hjelp vil bruke "Sverigeløsningen" til Danmark

Indlæg af Norukraine » 24.03.2011 22:09:15

Hei,

Jeg er en norsk kvinne som er forlovet med en ukrainsk mann. Vi har 2 barn sammen på hhv. 3 år og 3 mnd.
Vi har fått avslag på vår familiesammenføring i Norge fordi han er utvist fra landet etter brudd på utlendningsloven. På bakgrunn av dette er han også utvist fra Schengensonen i de neste 5 år.

Jeg er i fødselspermisjon fra min jobb i Oslo og ønsker å benytte denne tiden hvor jeg har fri med lønn til å familiesammenføres med barnas far i København.
Jeg er altså selvforsørgende fram til medio februar 2012.

Kan dere/noen hjelpe meg med en liste over hvordan jeg skal gå frem?
Tror selv listen ser slik ut:
1. Finne leilighet i København
2. Melde flytting ved rådhuset og der får jeg cpr nummer
3. Ordne med dansk bank konto
4. Min forlovede kan søke om oppholdskort etter EU-retten ved ambassaden i Kiev eller er dette dumt? Er det raskere å søke om visum? Vil han få visum når han er innmeldt i SIS? Her står jeg litt fast... Han har lov til at arbeide fra dag 1?
5. Leie ut min leilighet i Oslo, spare på relevante kvitteringer for å vise at vi har et reelt opphold i København
6. Gjenta prosessen over når vi etter ca. 1-2 år flytter tilbake til Oslo.

Vi ønsker å være sammen i København hurtigst mulig, og ser at behandlingstiden kan være lang..

Har I gode forslag til oss blir vi meget glade for hjelp og tips i vår sak.

Mange tusen takk fra Kristin

fundiver199

Re: Hjelp vil bruke "Sverigeløsningen" til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2011 07:31:21

Kære Kristin

Du er på helt ret vej. Hvad angår punkt 4), så er den hurtigste vej til Danmark at søge om visum. Det skal udstedes gratis og uden unødvendig forsinkelse. En schengenvisum kan der ikke blive tale om i din forlovedes situation, men så skal Danmark udstede et nationalt begrænset visum til Danmark.

Før punkt 4 bør I overveje at tilføje et nyt punkt: Blive gift.

Alternativt skal I kunne dokumentere, at I har boet sammen i mindst 18-24 måneder og dermed lever i et "ægteskabslignende forhold". Med 2 børn burde det måske ikke umiddelbart være noget problem, men det simpleste og sikreste er alligevel at gifte sig.

I Danmark er det statsforvaltningerne, der behandler ansøgninger om registreringsbeviser og opholdskort efter EU-reglerne, bortset fra de tilfælde, hvor der er tale om en dansk statsborger, som flytter tilbage til Danmark.

www.statsforvaltning.dk

Besvar