Ventetid
Ventetid
I dag har min mand søgt om familiesammenføring til Sverige ned fra Libanon, er det rigtigt, at der kan gå op til 9 måneder at få¨svar på min sag? tager det længere tid hvis han er dernede end hvis han kom på visum her til Danmark og så har søgt fra Sverige? Problemet er at vi både har fået afslag på visum og familiesammenføring her I Danmark, det hele går bare det modsatte vej.
Re: Ventetid
Det tager op til 9 måneder ved ansøgning efter de nationale svenske regler. Ved ansøgning efter EU-regler må det højst tage 6 måneder.
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
Det er den ansøgningsskema min mand har udfyldt i Libanon, er det så efter EU- regler? ved ikke hvordan man kan vide det
Det er den ansøgningsskema min mand har udfyldt i Libanon, er det så efter EU- regler? ved ikke hvordan man kan vide det
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Der står i den gule firkant øverst på blanketten, at det er den blanket der skal bruges, hvis ens ægtefælle i Sverige er EU-borger.
Har i ikke aftalt, at du skulle flytte til Sverige, så i kan søge efter EU-regler?
Har i ikke aftalt, at du skulle flytte til Sverige, så i kan søge efter EU-regler?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Vi har ikke aftalt noget, vi vil gør det der er hurtigst og bedst. Hvis vi har planer om at blive i Sverige til min mand får en permanent opholdstilladelse, er det så den forkerte ansøgning vi har udfyldt?? jeg er hel blank
Ærlig talt så bør du sætte dig noget bedre ind i reglerne og ikke overlade det til tilfældigheder. Det fremgår tydeligt af ansøgningsblanketterne, hvad man søger om.
Din ægtefælle har udfyldt og indleveret ansøgning om opholdskort. Opholdskort er efter EU-regler. Dvs. der kan gå 6 måneder, inden hans ansøgning imødekommes. Med hensyn til permanent ophold, så tager det 5 år efter EU-regler.
Hvis I i stedet havde ønsket at søge efter nationale regler, tager sagsbehandlingen her op til 9 måneder. Til gengæld får man så permanent ophold efter 2 år.
Din ægtefælle har udfyldt og indleveret ansøgning om opholdskort. Opholdskort er efter EU-regler. Dvs. der kan gå 6 måneder, inden hans ansøgning imødekommes. Med hensyn til permanent ophold, så tager det 5 år efter EU-regler.
Hvis I i stedet havde ønsket at søge efter nationale regler, tager sagsbehandlingen her op til 9 måneder. Til gengæld får man så permanent ophold efter 2 år.
-
fundiver199
Ja man skal altså sætte sig ind i tingene, før man afleverer en ansøgningsblanket, og ikke først begynde at spørge bagefter. Hvis I gerne vil have din mand til Sverige hurtigst muligt, så skulle han jo have søgt om et visum og have ventet med at søge opholdskort, til han var ankommet til Sverige. Det er sådan, de fleste gør det, og det er også beskrevet i rigtig mange indlæg i forum.
Men det er ikke for sent endnu, så hvis I gerne vil have din mand til Sverige så hurtigt som muligt, så må han bare tilbage til ambassaden en gang til og søge om et visum. Men det vil da nok skabe lidt forviklinger og diskussioner, at han har afleveret en anden ansøgning allerede, så det havde været bedre at undgå det.
Endelig fremgår det ikke helt klart, om du allerede er flyttet til Sverige. For det er selvfølgelig en nødvendig forudsætning for, at din mand kan få et postivt resultat ud af at søge om nogen som helst i Sverige.
Men det er ikke for sent endnu, så hvis I gerne vil have din mand til Sverige så hurtigt som muligt, så må han bare tilbage til ambassaden en gang til og søge om et visum. Men det vil da nok skabe lidt forviklinger og diskussioner, at han har afleveret en anden ansøgning allerede, så det havde været bedre at undgå det.
Endelig fremgår det ikke helt klart, om du allerede er flyttet til Sverige. For det er selvfølgelig en nødvendig forudsætning for, at din mand kan få et postivt resultat ud af at søge om nogen som helst i Sverige.
Jeg er i Sverige nu, og har fundet arbejde. Problemet med visumet er at vi har fået afslag i schengen visum i Danmark, og min advokat sagde at jeg får afslag igen hvis jeg gør det.
Det var da et dårligt advokatråd. Når du bor i Sverige er det jo helt andre regler, som gælder, når du nu er blevet EU-borger. Så din mand er berettiget til et visum, medmindre han udgør en fare for den offentlige orden eller sundhed, tilhører en terrororganisation eller har et dybt kriminelt register. Det er så rigtigt, at Danmark kan modsætte sig, at din mand får et schengen-visum, men i så fald skal Sverige bare udstede et nationalt begrænset svensk visum, som altså vil give din mand lov til at rejse til Sverige, men ikke via noget andet Schengen-land.