Turistvisum/opholdstilladelse, Kinesisk kæreste
-
fundiver199
Re: Turistvisum/opholdstilladelse, Kinesisk kæreste
@Resser
Der er sket rigtigt meget på visumområdet siden 2009. Allerede i 2009 kom der, så vidt jeg husker, et nyt visumpraksisnotat. 5. april 2010 trådte det nye schengenkodeks i kraft, hvorefter alle ansøgninger som hovedregel skal behandles på højest 30 dage (helt undtagelsesvist 60 dage). Og 1. januar 2011 blev bankgarantien og det supplerende schengenskema så afskaffet.
I 2009 kunne behandlingen af en visumansøgning tage op til 6 måneder, men det er altså heldigvis en saga blot.
Jeg vil derfor fastholde, at parret i tilfælde af afslag på greencard godt kan ordne sagen ved en ansøgning om visum til Danmark og herefter indgåelse af ægteskab og ansøgning om FS i Danmark.
Men selvfølgelig kan t.t. også flyve en tur til Kina, så de kan blive gift det. Det er helt op til ham.
Der er sket rigtigt meget på visumområdet siden 2009. Allerede i 2009 kom der, så vidt jeg husker, et nyt visumpraksisnotat. 5. april 2010 trådte det nye schengenkodeks i kraft, hvorefter alle ansøgninger som hovedregel skal behandles på højest 30 dage (helt undtagelsesvist 60 dage). Og 1. januar 2011 blev bankgarantien og det supplerende schengenskema så afskaffet.
I 2009 kunne behandlingen af en visumansøgning tage op til 6 måneder, men det er altså heldigvis en saga blot.
Jeg vil derfor fastholde, at parret i tilfælde af afslag på greencard godt kan ordne sagen ved en ansøgning om visum til Danmark og herefter indgåelse af ægteskab og ansøgning om FS i Danmark.
Men selvfølgelig kan t.t. også flyve en tur til Kina, så de kan blive gift det. Det er helt op til ham.
Fundiver
Ja, du har ret, der er sket meget siden 2009, dog har jeg ikke hørt om lige præcis
t.t.s problem med udfaldet af Green card i nyere tid, så udfaldet er jo lidt spændende. Og jeg mener stadig at hvis t.t. og hans kæreste er ved at gå op i limningen grundet usikker lang ventetid på Green card, så kunne det være bedre for dem at gifte sig i Kina, hvis det alligevel er det de vil i sidste ende.
Ja, du har ret, der er sket meget siden 2009, dog har jeg ikke hørt om lige præcis
t.t.s problem med udfaldet af Green card i nyere tid, så udfaldet er jo lidt spændende. Og jeg mener stadig at hvis t.t. og hans kæreste er ved at gå op i limningen grundet usikker lang ventetid på Green card, så kunne det være bedre for dem at gifte sig i Kina, hvis det alligevel er det de vil i sidste ende.
-
fundiver199
Jamen er ventetiden på greencard virkelig så usikker? Jeg mener: Man skal have et vist antal point ud fra ret klart beskreve kriterier, så udfaldet af en ansøgning må da være til at forudse???
Generelt er jeg noget skeptisk over for ideen med at skrifte hest midt i vadestedet, bare fordi man mister tålmodigheden. Har man truffet en beslutning, så mener jeg, at man som udgangspunkt bør holde fast i den, med mindre grundlaget for beslutningen har ændret sig.
Og tabt tålmodighed er ikke et ændret grundlag. Især ikke når det meste af ventetiden givetvis er overstået allerede.
Udlændingeservice angiver selv servicemålet for greencard sager til bare 1 måned, så helt ærligt fatter jeg ikke, hvad der er sket for dem i denne sag:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Myndighe ... cemaal.htm
Generelt er jeg noget skeptisk over for ideen med at skrifte hest midt i vadestedet, bare fordi man mister tålmodigheden. Har man truffet en beslutning, så mener jeg, at man som udgangspunkt bør holde fast i den, med mindre grundlaget for beslutningen har ændret sig.
Og tabt tålmodighed er ikke et ændret grundlag. Især ikke når det meste af ventetiden givetvis er overstået allerede.
Udlændingeservice angiver selv servicemålet for greencard sager til bare 1 måned, så helt ærligt fatter jeg ikke, hvad der er sket for dem i denne sag:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Myndighe ... cemaal.htm
Fundiver
Ja man skal ikke skifte hest uden videre, det er rigtig, men denne meget lange behandling af deres Green card, synes at kunne vare meget længe, og Udlændinge service har måske lugtet lunten, med at de har haft en anden dagsorden, fra starten.
men egentlig er selve problemet at nogen kan føle sig tvangs behandlet, ved at skulle gifte sig, hvis man egentligt sagtens mener at kunne leve som kærester, så nogen vil
naturligvis prøve andre muligheder for ophold, men desværre er der næsten kun en sikker vej til ophold og det er at gifte sig. men de fleste vil jo gerne selv vælge hvornår
at de skal gifte sig. og os der har været igennem hele møllen, må jo fortælle de andre at man faktisk på et tidligere sted end man normalt selv har lyst til det, må gå i giftetanker.
Ja man skal ikke skifte hest uden videre, det er rigtig, men denne meget lange behandling af deres Green card, synes at kunne vare meget længe, og Udlændinge service har måske lugtet lunten, med at de har haft en anden dagsorden, fra starten.
men egentlig er selve problemet at nogen kan føle sig tvangs behandlet, ved at skulle gifte sig, hvis man egentligt sagtens mener at kunne leve som kærester, så nogen vil
naturligvis prøve andre muligheder for ophold, men desværre er der næsten kun en sikker vej til ophold og det er at gifte sig. men de fleste vil jo gerne selv vælge hvornår
at de skal gifte sig. og os der har været igennem hele møllen, må jo fortælle de andre at man faktisk på et tidligere sted end man normalt selv har lyst til det, må gå i giftetanker.
-
fundiver199
Der er så absolut intet ulovligt ved, at en greencard ansøger har en dansk kæreste. Hvis betingelserne for greencard er opfyldt, så har det ingen betydning for behandlingen af en ansøgning, om ansøgeren er kæreste med en dansker eller ej.
Der er ikke noget, der hedder "anden dagsorden" her, da hele formålet med greencardordningen jo netop er, at man gerne vil have udlændinge hertil, som opfylder de betingelser, der er stillet op i ordningen.
Der er ikke noget, der hedder "anden dagsorden" her, da hele formålet med greencardordningen jo netop er, at man gerne vil have udlændinge hertil, som opfylder de betingelser, der er stillet op i ordningen.
Men jeg vil stille spørgsmål på. om Green card ordningen egner sig, når refferencen er en dansk person i modsatte køn. Min holdning er at Green card ordningen er meget stram og usmidig. Man hører om kedelige afslag i medierne. Min egen hustru hører selv under Green card ordningen, men vi fravalgte ordningen som en mulighed. iforbindelse med at være sammen i Danmark.
Ja, servicemålet er 1 måned fra sagen er fuldt belyst.fundiver199 skrev:Udlændingeservice angiver selv servicemålet for greencard sager til bare 1 måned, så helt ærligt fatter jeg ikke, hvad der er sket for dem i denne sag:
Idet kærestens uddannelse er fra Kina, så skal den vurderes ved styrelsen for internationale uddannelser.
Før at styrelsen for internationale uddannelser kan vurdere min kærestes uddannelse, så skal de modtage hendes uddannelsespapirer, men disse er endnu ikke sendt fra Udlændingeservice.
Dvs. sagen er ikke fuldt belyst, og dermed er der endnu intet servicemål.
Så længe sagen ligger standby hos udlændingeservice, så er der intet servicemål.
Oplysningen jeg pt. har fået fra udlændingeservice er at de har modtaget MANGE greencard ansøgninger, og dermed ligger de blot at venter på at blive gennemgået, og vurderet hvilke der skal videre i systemet.
Foreløbig har vi fået at vide at vi skal forvente mindst en måned ved styrelsen for internationale uddannelser, samt en måned fra sagen er fuldt belyst, dvs. mindst 2 måneder, men de kan ikke oplyse hvornår sagen bliver sendt videre.
Jeg vil nu ikke betegne det som anden dagsorden. Vi søger jo netop Greencard fordi at det vil være en god måde for hende at kunne komme til Danmark, og have en arbejds- og opholdstilladelse fra starten.resser skrev:Udlændinge service har måske lugtet lunten, med at de har haft en anden dagsorden, fra starten.
Og vi har talt sammen at hun burde have 115 point.
At vi også har talt om at gifte os, og at vi har talt om dette og at det også er planen på sigt, er der vel intet forkert ved.
At vi så overvejer om vi skal vælge at gifte os nu, er en anden sag.
At vi ønsker at gifte os, er der ingen tvivl om, spørgsmålet er blot i hvilken rækkefølge tingene vil komme til at ske.
Fra min side synes jeg at alt hvad I har gjort er godt, men Udlændingeservice har en indbygget mistanke om alt, derfor skriver jeg om en anden dagsorden i denne forbindelse da Udlændinge service egentlig kun har respekt for at man har giftet sig,
Tja, det kan man jo altid diskutere. Pt. er det dog ikke min opfattelse af situationen.resser skrev:Fra min side synes jeg at alt hvad I har gjort er godt, men Udlændingeservice har en indbygget mistanke om alt, derfor skriver jeg om en anden dagsorden i denne forbindelse da Udlændinge service egentlig kun har respekt for at man har giftet sig,
Jeg fornemmer blot at der har meget travlt, og har den ene gang fået at vide at de har >2.000 sager.
De oplyser at alt kører i forhold til den rækkefølge de modtager sagerne.
Hvis udlændingeservice kørte efter en anden dagsorden, så kunne de jo blot afslå greencard ansøgningen.
Det gør de dog ikke. Greencard har nogle meget specifikke kriterier.
Specielt min kinesiske kæreste finder det meget frustrerende med den usikre ventetid.
Jeg vil ikke kalde det at skifte hest, da der ikke skal være tvivl om hvad der også er vores langsigtet plan.fundiver199 skrev:Generelt er jeg noget skeptisk over for ideen med at skrifte hest midt i vadestedet, bare fordi man mister tålmodigheden.
Det er mere en omprioritering af rækkefølgen i hvilken vi kunne tænkes at gøre tingene.
Det store spørgsmål er blot hvilken betydning det kan have for eksempelvis Greencard ell. familiesammenføring at have to ansøgninger liggende.
Om man kan spille på to heste
Men det bliver nok til en snarlig rejse til Kina, og så må vi se hvad vi vælger at gøre.
-
fundiver199
Antallet af udstedte greencards steg fra cirka 2.000 i 2009 til cirka 3.000 i 2010, altså med 50%. Så forklaringen om, at det kontor, som håndterer netop disse ansøgninger, har meget travlt, er ikke grebet ud af den blå luft.
Hvad angår ”skjult dagsorden”, så er jeg stadig ikke enig med Resser. Et flertal i Folketinget vil jo netop hellere have indvandring via jobkortordningen end via familiesammenføring, og jeg har personligt hørt US direktør direkte anbefale, at herboende med udenlandske ægtefæller overvejer den mulighed.
Man kan diskutere, hvilken opholdstilladelse, der ”egner” sig bedst til et par. Men man kan jo altid skifte senere, så jeg synes da, at det kan være en glimrende ide at starte med et greencard. Så får man 3 år til at se, om forholdet holder, og bliver ikke presset ud i noget, der alt for ofte kommer til at mindre om et fornuftsægteskab, fordi ægteskabet er en forudsætning for overhovedet at kunne få lov til at leve sammen.
Det giver også et mere jævnbyrdigt forhold, at den ene ikke har magt over den anden ved at kunne sige ”hvis du forlader mig, så ryger du også ud af landet og mister dermed dit job og din omgangskreds etc”. Og endelig slipper den herboende jo for at stille bankgaranti, ligesom man er frit stillet mht. hvordan man vil bo. Man slipper med andre ord for flere af de begrænsninger, som er indbygget i reglerne for FS.
Så jeg synes faktisk, at det på mange måder er en rigtig god ide, t.t. og kæresten har fået. Det er bare ærgerligt, at det tager så urimeligt lang tid at få sagen behandlet. Og hvis det er rigtigt, at US har en backlog på 2.000 sager, så må man jo sige, at det nærmer sig rendyrket vildledning og manipulation at angive servicemålet til 1 måned.
Hvad angår ”skjult dagsorden”, så er jeg stadig ikke enig med Resser. Et flertal i Folketinget vil jo netop hellere have indvandring via jobkortordningen end via familiesammenføring, og jeg har personligt hørt US direktør direkte anbefale, at herboende med udenlandske ægtefæller overvejer den mulighed.
Man kan diskutere, hvilken opholdstilladelse, der ”egner” sig bedst til et par. Men man kan jo altid skifte senere, så jeg synes da, at det kan være en glimrende ide at starte med et greencard. Så får man 3 år til at se, om forholdet holder, og bliver ikke presset ud i noget, der alt for ofte kommer til at mindre om et fornuftsægteskab, fordi ægteskabet er en forudsætning for overhovedet at kunne få lov til at leve sammen.
Det giver også et mere jævnbyrdigt forhold, at den ene ikke har magt over den anden ved at kunne sige ”hvis du forlader mig, så ryger du også ud af landet og mister dermed dit job og din omgangskreds etc”. Og endelig slipper den herboende jo for at stille bankgaranti, ligesom man er frit stillet mht. hvordan man vil bo. Man slipper med andre ord for flere af de begrænsninger, som er indbygget i reglerne for FS.
Så jeg synes faktisk, at det på mange måder er en rigtig god ide, t.t. og kæresten har fået. Det er bare ærgerligt, at det tager så urimeligt lang tid at få sagen behandlet. Og hvis det er rigtigt, at US har en backlog på 2.000 sager, så må man jo sige, at det nærmer sig rendyrket vildledning og manipulation at angive servicemålet til 1 måned.
Nu forventer vi jo alligevel at gifte os, og der ville ikke gå 3 år, men netop greencard virkede som en rigtig god måde at søge til Danmark på. Også for at hun kunne lære lidt mere af Danmark, kulturen og sproget at kende.
Udover det hun kender fra sit sidste besøg.
Man flytter jo ikke til et andet land uden at man også forventer at gifte sig på et tidspunkt.
Det værste er dog at man ikke ved HVOR længe der går. Og hvis US skal bruge 4 måneder uden at være gået i gang, så tør jeg ikke stole på at 1 måned er nok hos styrelsen for Internationale Uddannelser (IU) + 1 måned ekstra hos US.
Det bliver nok nærmere 3 måneder hos IU + 1 ekstra måned hos US
Især er det ærgerligt at hun heller ikke kan komme på besøg i perioden.
Men jeg skal snart en tur til Kina, og så må vi se hvilken vej vi vælger.
Udover det hun kender fra sit sidste besøg.
Man flytter jo ikke til et andet land uden at man også forventer at gifte sig på et tidspunkt.
Det værste er dog at man ikke ved HVOR længe der går. Og hvis US skal bruge 4 måneder uden at være gået i gang, så tør jeg ikke stole på at 1 måned er nok hos styrelsen for Internationale Uddannelser (IU) + 1 måned ekstra hos US.
Det bliver nok nærmere 3 måneder hos IU + 1 ekstra måned hos US
Især er det ærgerligt at hun heller ikke kan komme på besøg i perioden.
Men jeg skal snart en tur til Kina, og så må vi se hvilken vej vi vælger.
Hej.
En lille opfølgning på min tur til Kina.
Kæresten og jeg valgte at gifte os da jeg besøgte hende i Kina, og det har været den helt rigtige beslutning.
Samtidig har US påbegyndt og afsluttet min kones greencard ansøgning, så hun nu har modtaget sin opholdstilladelse.
Så nu venter jeg blot på at hun kommer til Danmark.
Hilsen
t.t
En lille opfølgning på min tur til Kina.
Kæresten og jeg valgte at gifte os da jeg besøgte hende i Kina, og det har været den helt rigtige beslutning.
Samtidig har US påbegyndt og afsluttet min kones greencard ansøgning, så hun nu har modtaget sin opholdstilladelse.
Så nu venter jeg blot på at hun kommer til Danmark.
Hilsen
t.t