Opholdstilladelse til kones far
Opholdstilladelse til kones far
Hej alle
Foerst tak for et super forum - det har vaeret til meget hjaelp.
Jeg og min kone fra et land paa asyllande-listen bor nu i DK via Eu-reglerne.
Umiddelbart ser det umuligt ud at faa opholdstilladelse til hendes far, der er pensionist, men er der nogen der ved, om der er andre muligheder, hvis han kan koebe ejendom i DK og forsoerge sig selv (han besoeger i forvejen Europa en gang om aaret)? Desuden er han musiker paa hoejt niveau.
Og er der nogen chance for at reglerne aendrer sig ved et evt regeringsskifte? (har det fx vaeret muligt foer 2001?)
mvh
den lykkelige
Foerst tak for et super forum - det har vaeret til meget hjaelp.
Jeg og min kone fra et land paa asyllande-listen bor nu i DK via Eu-reglerne.
Umiddelbart ser det umuligt ud at faa opholdstilladelse til hendes far, der er pensionist, men er der nogen der ved, om der er andre muligheder, hvis han kan koebe ejendom i DK og forsoerge sig selv (han besoeger i forvejen Europa en gang om aaret)? Desuden er han musiker paa hoejt niveau.
Og er der nogen chance for at reglerne aendrer sig ved et evt regeringsskifte? (har det fx vaeret muligt foer 2001?)
mvh
den lykkelige
Re: Opholdstilladelse til kones far
Hvis faren var en del af jeres husstand i det andet EU-land, hvor I boede før, så ville han også kunne få et opholdskort i Danmark på samme baggrund som din kone, forudsat at du er i stand til at forsørge hele din medbragte familie.
Men hvis det er længe siden, I boede i det andet EU-land, og hvis han ikke var en del af jeres husstand der, så må I nok engang flytte til et andet EU-land, før han vil være berettiget til et dansk opholdskort.
Men hvis det er længe siden, I boede i det andet EU-land, og hvis han ikke var en del af jeres husstand der, så må I nok engang flytte til et andet EU-land, før han vil være berettiget til et dansk opholdskort.
-
fundiver199
Før 2002 kunne forældre over 60 år familiesammenføres til Danmark efter de danske regler. Men jeg tvivler på, om det er en regel, som nogen af de to blokke i Folketinget har aktuelle planer om at genindføre. Dertil blæser de politiske vinde vist stadig lidt for meget i retning af "stram udlændingepolitik".
Selv hos de mest "indvandringsvenlige" småpartier vil jeg tro, at netop dette er noget, som står ret langt nede på listen over prioriteringer.
Bemærk desuden at selv EU-reglerne kun kan være til hjælp, hvis din svigerfar i praksis forsørges af jer. Og det lyder jo ikke umiddelbart til at være tilfældet. Er han selvhjulpen i form af pension eller andet, har han ikke umiddelbart nogen ret til at opholde sig i det samme land, som hans søn eller datter er udvandret til, hverken efter dansk lov eller efter EU-regler.
Selv hos de mest "indvandringsvenlige" småpartier vil jeg tro, at netop dette er noget, som står ret langt nede på listen over prioriteringer.
Bemærk desuden at selv EU-reglerne kun kan være til hjælp, hvis din svigerfar i praksis forsørges af jer. Og det lyder jo ikke umiddelbart til at være tilfældet. Er han selvhjulpen i form af pension eller andet, har han ikke umiddelbart nogen ret til at opholde sig i det samme land, som hans søn eller datter er udvandret til, hverken efter dansk lov eller efter EU-regler.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
OG mht. planen om at købe fast ejendom, så kan det ikke lade sig gøre, idet man som udgangspunkt skal have opholdstilladelse i DK for at kunne erhverve fast ejendom i form af bolig. Endnu sværere, hvis man ønsker at købe sommerhus.
Læs her: http://www.administrationshuset.dk/vaer ... b944f0357c
I Tyskland kan man derimod købe fast ejendom, hvis man blot på købstidspunktet har 'lovligt ophold' i form af turistvisum.
Læs her: http://www.administrationshuset.dk/vaer ... b944f0357c
I Tyskland kan man derimod købe fast ejendom, hvis man blot på købstidspunktet har 'lovligt ophold' i form af turistvisum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
tak for svarene. Ser ud til det bliver lidt svaert med danmark.
er der nogen, der ved, om man kan faa opholdstilladelse i spanien eller tyskland, hvis man koeber fast ejendom i et af de to lande?
er der nogen, der ved, om man kan faa opholdstilladelse i spanien eller tyskland, hvis man koeber fast ejendom i et af de to lande?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Fast ejendom giver almindeligvis ikke bedre muligheder for opholdstilladelse - DK er i øvrigt ikke det eneste land, der kræver opholdstilladelse for at man overhovedet kan købe fast ejendom.
Du kan evt. finde oplysninger om køb af fast ejendom i andre EU-lande her: www.udvandrerne.dk
Du kan evt. finde oplysninger om køb af fast ejendom i andre EU-lande her: www.udvandrerne.dk
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvis faderen stadig er erhvervsaktiv, så kan I jo prøve at kigge på de forskellige muligheder for opholdstilladelser inden for kategorien "erhverv". Jeg ved ikke lige, om der er noget, som en musiker kan passe ind i, men tag dog et kik på det på www.nyidanmark.dk