Sveriges nationale regler
Sveriges nationale regler
Hej! Jeg synes ikke, at jeg kan finde noget om det nogen steder, så nu vil jeg lige spørge jer kloge hoveder herinde
Hvis min kæreste søger til Sverige via de svenske nationale regler, og vi som ugift par så bor i Sverige i en periode, hvad så hvis vi bliver gift, før de 18 mdr. er gået? Vil det så være sådan, at man stadig kan søge via EU-reglerne, bo i 3 mdr. i Sverige osv., før vi flytter til DK? Eller skal man være gift fra starten, for at kunne gøre det sådan?
Re: Sveriges nationale regler
Hvis I er gift, kan I flytte videre til Danmark, så snart I opfylder betingelserne i øvrigt. De 18 måneder gælder ugifte par.
Ja, men hvordan hvis min kæreste søger efter de svenske nationale regler, og først derefter bliver vi gift? Fanger bordet så med de 18 mdr. eller kan vi så søge til DK efter 3 mdr. som gift par?
Hvis I gifter jer, gælder EU-reglerne, og så kan I bare flytte videre, hvis I i øvrigt har dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige.
Hvilken form for ophold din kæreste har i Sverige er derimod irrelevant.
Hvilken form for ophold din kæreste har i Sverige er derimod irrelevant.
Ok, jeg tror jeg fik blandet tingene lidt sammen.. Du skal have mange tak for svaret! 
Bare lige for at få det skåret ud i pap: Dvs. at Sveriges nationale regler i princippet ikke har noget at gøre med EU-reglerne, hvis man vælger at man vil flytte tilbage til DK?
Bare lige for at få det skåret ud i pap: Dvs. at Sveriges nationale regler i princippet ikke har noget at gøre med EU-reglerne, hvis man vælger at man vil flytte tilbage til DK?
Ja, om han opholder sig illegalt i Sverige, på visum, studievisum eller indehaver en svensk opholdstilladelse eller et svensk opholdskort er fuldstændig irrelevant, hvis I vælger at flytte videre til Danmark og gøre brug af EU-retten. Det afgørende er alene, at I er gift (eller kan dokumentere mindst 18 måneders samliv forinden), og at I kan fremlægge dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige.
Tusind tak for svaret Skaanebo, så blev jeg lidt klogere