Afslag på familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

zaib

Re: Afslag på familiesammenføring i Danmark efter EU-reglern

Indlæg af zaib » 19.10.2010 19:47:54

Man tænker nok ikke så meget over " Så hvis I vælger at blive i Sverige, fordi du føler dig svigtet af Danmark, så har politikerne efter alt at dømme opnået præcis det, som de gerne vil" når man får et afslag. Vi sender vores afgørelse til ÆUGs rådgivning imorgen. Så må vi se hvad der sker i sagen.
Fundiver har du nogen fornemmelse hvor lang tid processsen er mht. til klage ?
Det undre mig enormt meget, at politikerne taler om integration, min mand har gået til dansk undervisning imens vi har boet i malmø. Dette har de ikk taget stilling til, det har intet med sagen at gøre, mener de. Jeg vil helt klart mene, at det viser, at man ikke er en byrde for samfundet og er interesseret i at integrere sig - endvidere at være medlem af den svenske LLO er også fuldstændig lige meget. At hav 3 svenske abonemmenter er også fuldstændig lige meget. Så tænker jeg, er der mange der snyder siden, de ikke stoler på sådan dokumentation? Men de er da også velkommen hjem til os for at se hvordan vi bor :)

Et lille side spørgsmål, jeg er bekendt med at jeg har skrevet under på at jeg vil forsøge min mand m.m. Kan det passe at vi ikke kan få offentlige støtte, overhovedet fordi jeg arbejder i dk?

mymelek
Geografisk sted: denmark

Indlæg af mymelek » 21.12.2010 22:14:53

Hej alle sammen.
Min mand fik i juni mdr 2010, også et afslag på opholdstilladelse efter eu reglerne.
Vi havde ellers givet dem en masse papire, så som:
bank udskrifter, husleje kontrakt, alle bon'er fra vores indkøb, læge og sundhedsplejeske papire, tandlæge papire, skole, pendler kort mm.
vi boede i malmø fra 20 maj 2009 til 20 jan 2010.

Vi gav så klage til Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration i juni 2010.
Vi har stadigvæk ikke fået noget svar.
De lovede de var færdig sidst i okt 2010, og når jeg ringer, siger de bare vi er næsten færdig, de har svar inden denne uge er færdig.. sådan er det så HVER eneste uge..!

Manalo

Indlæg af Manalo » 02.02.2011 20:45:26

Hej Æug.
Nu gyser det i mig igen, når jeg læser om disse afslag efter EU-reglerne....
Vil det sige, at selv om vi følger love og paragraffer og har rent mel i posen, kan DK's US stadig give afslag på familiesammenføring? Jeg mener nu i 2011, fordi jeg slet ikke kan følge med i fælderne i den nye lov? Hvis jeg f.eks. fremlejer min skønne lejlighed ud her i Kbh. i 6-12 mdr. og flytter til Malmø i en fremlejet bolig og bliver familiesammenført med min mand,som Danmark ikke vil acceptere bla. pga. mistanke om "proforma-ægteskab "og 8 andre stupide grunde?? Kan vi så stadig forvente at deres paranoide anklage stadig vil blive grundlag for afslag når vi vil tilbage til Danmark? Vi har nu ansøgt 2 gange og anket 2 gange med afslag alle 4 gange, og nu gider vi ikke at tigge Pia K. og Birthe Rønn mere, det er nok også deres taktik at folk giver op, men vi kan selv tage ansvar for vores liv. Skal jeg virkeligt opgive alt her i mit fædreland og bare imigrere? Eller har I nogle rigtige gode råd? På forhånd tak....

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.02.2011 21:35:05

Dette er et ofte tilbagevendende spørgsmål på forum og der er skrevet flere indlæg om proforma-formodninger.

Søger man efter nationale regler, kan myndighederne afvise jer alene på baggrund af en formodning om proforma. Hvorimod at der skal konkrete beviser på bordet, hvis I søger efter EU-regler. Så bevisbyrden vendes altså om: Hvor I efter nationale regler selv skal bevise, at I ikke har et proforma-forhold, så er det lige modsat når I søger efter EU-regler, for her er det så pludselig myndighederne, som skal fremkomme med utvetyde beviser for, at jeres forhold er rent proforma.

Manalo

Indlæg af Manalo » 04.02.2011 23:02:02

Tak Skaanebo for dit svar. Men jeg er så bange for at for alle de fælder der kan være i 2011 i den nye Integrationslov. Jeg/vi sætter så meget på højkant, hvis US giver afslag igen, det er slet ikke til at overskue. Jeg vil ikke opgive mit liv her i Danmark for altid, er født og opvokset her, har arbejdet hele mit liv og betalt min skat og skal nok selv bestemme hvem jeg vil være gift med,uanset om han har blå eller brune øjne. Hvor kan jeg henvende mig for at få den helt opdateret opskrift anno 2011 på at flytte til Sverige for en kort periode og blive familiesammenført med min mand efter EU-reglerne??? :roll:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2011 08:20:33

Du kan læse "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" her på hjemmesiden. Der er sådan set ikke brug for nogen "opskrift", det handler i praksis udelukkende om, at du skal finde et sted at bo i Sverige. Så tips og råd til boligsøgning er sådan set det, du har mest brug for.

Derimod kan der være brug for lidt "opskrift", hvis I også ønsker at flytte videre til Danmark efter EU-reglerne, og her kan du starte med at læse "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark".

Men i det hele tager er den fri bevægelighed i EU ikke raketvidenskab. Du har som unionsborger ret til at bosætte dig, hvor du vil, og tage din familie med dig. Ligesom du som dansk statsborger selv kan vælge, om du vil bo i Odense eller på Bornholm.

Så er der nogle enkelte krav og undtagelser, og der er nogle administrative formaliteter, men ovenstående er udgangspunktet.

Magdalena Andersen

Indlæg af Magdalena Andersen » 15.03.2011 21:05:03

Ophold efter EU -regler.

TIL INFORMATION

13.1.2011

MEDDELELSE TIL MEDLEMMERNE

Om: Andragende 0471/2009 af A.M.N., spansk statsborger, om de danske

myndigheders manglende håndhævelse af bestemmelserne i Europa-Parlamentets

og Rådets direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres familiemedlemmers

ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område

1. Sammendrag

Andrageren har siden 2003 studeret i Danmark. Hun er gift med en russisk statsborger, som

har studeret og boet i Danmark siden 2001, og parret har et mindreårigt barn. Da andragerens

ægtefælle afsluttede sine studier i 2007, anmodede ægteparret om familiesammenføring,

hvilket blev tilkendt dem i 2008. Efterfølgende anmodede andragerens ægtefælle om fast

opholdstilladelse, hvilket de danske myndigheder afviste under henvisning til hans hidtidige

opholdstilladelse, dvs. som studerende indtil 2007, og efterfølgende opholdstilladelse i

forbindelse med familiesammenføring. Da disse opholdstilladelser blev givet i henhold til den

danske immigrationslov og ikke i henhold til EU's bestemmelser, har de danske myndigheder

nu foreslået ægteparret familiesammenføring på grundlag af ovennævnte direktiv men kræver

i den forbindelse, at andrageren afstår fra retten til sociale bistandsydelser i en nærmere

fastlagt periode. Andrageren betragter dette krav som værende i modstrid med direktivets

bestemmelser, ifølge hvilke kun personer, der udgør en trussel mod den offentlige orden,

sikkerhed eller sundhed, kan afvises. Da hun føler, at hun er offer for en ukorrekt

håndhævelse af EU's bestemmelser, anmoder hun Europa-Parlamentet om at tage sagen op.

2. Opfyldelse af betingelserne for behandling

Andragendet opfylder betingelserne for behandling (fastslået den 6. juli 2009). Kommissionen

anmodet om oplysninger (forretningsordenens artikel 202, stk. 6).

3. Kommissionens svar, modtaget den 25. marts 2010.

PE440.048/REV 2/3 CM\853682DA.doc

DA

"Andrageren hævder, at de danske myndigheder har overtrådt EU-lovgivningen, især direktiv

2004/38/EF, i forbindelse med håndteringen af hendes mands ansøgning om fast

opholdstilladelse.

I henhold til artikel 21, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde har

enhver unionsborger ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område med de

begrænsninger og på de betingelser, der er fastsat i traktaten og i

gennemførelsesbestemmelserne hertil. De respektive begrænsninger og betingelser findes i

direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og

opholde sig frit på medlemsstaternes område1.

I henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 2004/38/EF har unionsborgere, der lovligt har haft

ophold fem år i træk i værtsmedlemsstaten, ret til tidsubegrænset ophold på dens område. I

overensstemmelse med direktivets artikel 16, stk. 2, har tredjelandsfamiliemedlemmer, som

lovligt har boet med EU-borgeren i værtsmedlemsstaten i en sammenhængende periode på

fem år, ret til permanent opholdstilladelse der.

I § 19, stk. 4, i den danske EU-opholdsbekendtgørelse2 til gennemførelse af artikel 16, stk. 2, i

direktiv 2004/38/EF er følgende fastsat: "En tredjelandsstatsborger, der har haft lovligt ophold

her i landet efter §§ 8-11 uafbrudt i fem år og i hele denne periode har boet sammen med

hovedpersonen" har ret til tidsubegrænset ophold her i landet. Denne bestemmelse er

tilsyneladende i tråd med direktivet.

Det fremgår af de oplysninger, som andrageren har forelagt, at ansøgningerne fra andragerens

ægtemand i 2007 og 2008 ikke blev vurderet af de danske myndigheder i lyset af EUlovgivningen.

Kommissionen vil kontakte de danske myndigheder med henblik på en klarlæggelse af den

pågældende sag."

4. Kommissionens svar, modtaget den 13. januar 2011.

"Kommissionen kontaktede de danske myndigheder den 9. februar 2009 med anmodning om

at få tilsendt en redegørelse om andragerens sag.

Den 19. april 2010 svarede det danske Ministerium for Flygtninge, Indvandrere og Integration

Kommissionen.

Ministeriet forklarede, at afgørelsen af 23. marts 2009, hvori andragerens ansøgning om

familiesammenføring blev afvist, skyldtes en beklagelig fejl i lovgivningen. Andragerens

ansøgning var derfor blevet sendt tilbage til den kompetente førsteinstansmyndighed til

behandling i overensstemmelse med gældende lov.

Ministeriet havde underrettet andrageren om beslutningen om at behandle hendes ansøgning

om familiesammenføring på ny

Med skrivelse af 26. maj 2010 foreslog Kommissionen andrageren, at sagen blev lukket, da den betragtede problemet som løst.

Den 23. juni 2010 modtog Kommissionen en skrivelse fra andrageren, hvori hun oplyste, at dedanske myndigheder endnu ikke have udstedt en permanent opholdstilladelse til hendes ægtefælle, og spurgte, hvorfor de måtte vente.

Endelig meddelte andrageren til 9. juli 2010 Kommissionen, at hun ønskede at tage sin klage tilbage, da hendes problem endelig var blevet løst.
:lol:

redalert

Indlæg af redalert » 24.05.2011 01:11:18

Hej

Husk at der er kommet en EU afgørelse, om mor-barn-relation. Altså kort og godt. er barnet født her i Danmark = dansk statsborger, så har man barnet ret til sin mor = ophold.

MSH

Indlæg af MSH » 24.05.2011 09:46:44

@redalert:

NEJ, et barn født i Danmark er IKKE = en dansk statsborger.

KUN børn født af mindst EEN forælder med dansk statsborgerskab bliver danske fra fødslen.

Hvis forældrene er gift bliver barnet automatisk dansk statsborger uanset hvor i verden det fødes, hvis moderen er dansk ligeledes, men hvis faderen er dansk og moderen ikke er dansk, SÅ FÅR BARNET MODERENS STATSBORGERSKAB, OGSÅ HVIS DET FØDES I DANMARK.

Den dom du refererer til, Zambrano-dommen, har kun relevans for forældre fra tredjelande til et mindreårigt barn med DANSK statsborgerskab opnået som opridset ovenfor.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2011 11:43:10

NEJ NEJ NEJ MSH:

INDFØDSRETSLOVEN
§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar