Ja det vil jeg da mene, at man kan.
Jeg ville så vælge at udfylde det almindelige skema til ægtefællesammenføring FA1 og skrive følgende i rubrik 10: ”Andre oplysninger, som du mener, er relevante for sagen”:
”Jeg er dansk statsborger og dermed unionsborger. 8. marts 2010 afsagde EU-domstolen sin kendelse i sag C34/09 (Zambrano). Af dommens præmis 42 fremgår det, at: ”artikel 20 TEUF er til hinder for nationale foranstaltninger, der har den virkning, at unionsborgere reelt fratages den effektive nydelse af kerneindholdet i de rettigheder, som de er tildelt ved deres status som unionsborgere”.
Jeg mener, at det reelt fratager både mig og mine to børn, der ligeledes er danske statsborgere og dermed unionsborgere, vores mulighed for effektivt at nyde kerneindholdet i de rettigheder, vi er tildelt som unionsborgere, hvis vi for at gøre dette skal leve adskilt fra henholdsvis vores ægtefælle og vores biologiske far.
Det følger således af den europæiske menneskerettighedsdomstols fortolkning af artikel 8 i den europæiske menneskerettighedskonvention, at en almindelig lovlydig kernefamilie skal have lov til at leve sammen. Og naturligvis kan man ikke sige, at en unionsborger effektivt kan nyde kerneindholdet i sin ret til at opholde sig på unionens område, hvis hun for at gøre dette skal give afkald på noget, som er en menneskerettighed. Jeg mener derfor, at EU-domstolens kendelse i sag C34/09 i kombination med den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 8 betyder, at Danmark er forpligtet til at tillade min ægtefælle og børnenes biologisk far (navn) at opholde sig og arbejde i Danmark.”
Og ikke andet vil du ved at søge og skrive sådan tvinge US til at svare på det i deres afgørelse til gavn for både dig selv og andre. I skal dog nok ikke gøre jer alt for store forhåbninger om, at din mand om nogle få måneder vil stå med en opholdstilladelse i hånden. Men hvis man slet ikke søger om noget, så får man med sikkerhed heller ikke