Turistvisum/opholdstilladelse, Kinesisk kæreste

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

t.t

Turistvisum/opholdstilladelse, Kinesisk kæreste

Indlæg af t.t » 06.03.2011 21:37:59

Hej.

Først og fremmest tak for et godt forum.
Jeg har med interesse læst mange af trådene og det har givet mig svar på mange spørgsmål :)

Først lidt baggrundsinformation.

Jeg mødte min kæreste for ca. 1 år siden, og vi har været sammen i ~10 mnd.
Hun har været i Danmark i 4 måneder pga. af arbejde i foråret 2010, hvor vi mødte hinanden.

Hun rejste tilbage til Kina i Juni 2010.

Siden da har jeg besøgt hende i Kina i Juni/Juli, August, Oktober og December.

I slutningen af november indgav min kæreste ansøgning om Greencard, som vi stadig venter svar på.
Oprindeligt var forventningen at hun ville modtage svar på ansøgningen i løbet af 2-3 måneder, da hendes uddannelse skal omkring Styrelsen for Internationale Uddannelser.

Nu er sagen den at Udlændingeservice endnu ikke er gået i gang med sagen.
Dvs. den er endnu ikke sendt videre til Styrelsen for Internationale Uddannelser.
Så der går i hvert fald 2 måneder endnu. :(

Min kinesiske kæreste er ved at blive meget utålmodig, og vil nu bare gerne rejse til Danmark og være sammen med mig. Også selvom hun skal opgive sit nuværende arbejde, og ikke må arbejde i Danmark.
Efter samtale med udlændingeservice har jeg fået at vide at et turistvisum ikke har indflydelse på hendes greencard ansøgning. Så det kan vi godt søge. (De kunne dog ikke fortælle om en greencard ansøgning har indflydelse på turistvisum). Ved i det ?

Jeg vil derfor gerne invitere hende til Danmark på turistvisum. Desværre ligger Kina på listen over immigrationslade, og der er krav om dokumentation fra hendes arbejdsgiver om bekræftelse på ferie/orlov.

Hun er meget usikker på hvorvidt hendes arbejdsgiver/leder vil lade hende få orlov/ferie i kortere eller længere tid. Og orlov i 3 måneder er hun sikker på er udelukket.
Hun er derfor på nippet til at sige sit nuværende arbejde op.
Som jeg kan forstå det, vil det dog kunne give problemer i forhold til visumansøgning, såfremt hun siger sit arbejde op.

Men er det korrekt forstået, at for at hun kan få et 90 dages Schengen visum, så kræver det en udtalelse/tilladelse fra hendes arbejdsgiver på tilsvarende længde ?

Hvis hun får et Schengen visum på 90 dage, vil det så have nogen betydning, hvis hun siger sit arbejde op inden hun rejser ?

Idet hun har søgt om Greencard fra Kina, vil hun så skulle returnere til Kina for at modtage sit Greencard ?

Jeg planlægger pt. endnu et besøg til Kina. Hvis vi vælger at gifte os i Kina, vil det så have betydning for hendes nuværende ansøgning om Greencard ?
Vil det have betydning for ansøgning om turistvisum, fx. i forbindelse om dokumentation fra arbejdsgiver ?
Kan man som ægtefælle søge turistvisum uden at have dokumentation fra arbejdsgiver ?
Eller vil en visum ansøgning blive afvist ?

Er der nogen måder hvorpå at man kan undgå orlovs-/feriedokumentationen fra arbejdsgiver ?

Vi har talt om ægteskab, men vi vil også gerne selv kunne bestemme hvor og hvornår.
Og tilbage i efteråret virkede Greencard som den mest optimale måde at komme til Danmark, idet hun har en universitetsgrad.

Men hvis ægteskab kan gøre nogle ting lettere, vil det være rart at vide ?

Hun har også søgt 2 jobs i Danmark, for gennem beløbsordningen/positivlisten at kunne opnå arbejds-/opholdstilladelse, men pt. er hendes optimisme helt forsvundet, og hun tror slet ikke på at det kan lykkes.
Så hun mangler desværre motivation for at søge. Hun har dog lovet at lave endnu et par ansøgninger.

Er der nogen herinde der kan give nogle yderligere gode råd/idéer til hvordan vi kan få drømmen til at blive til virkelighed ?

På forhånd tak for svar.

Hilsen.

T.T

fundiver199

Re: Turistvisum/opholdstilladelse, Kinesisk kæreste

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2011 07:22:11

Det er ikke nogen betingelse for at få visum til Danmark, at man har et arbejde. Og har man ikke noget arbejde, så kan man naturligvis ikke aflevere nogen erklæring fra sin arbejdsgiver, det siger sig selv.

Til gengæld er det sådan, at visum normalt ikke vil blive udstedt, hvis ansøgeren i forvejen har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling, da ansøgeren jo dermed meget tydeligt har tilkendegivet, at han/hun ønsker et længerevarende ophold i Danmark og ikke kun et kort besøg.

Men I har da lov at forsøge, det kan jo aldrig gå værre end, at en visumansøgning vil blive afslået. Hvis din kæreste allerede er i Danmark, når hun får bevilget sit greencard, vil der ikke være noget krav om, at hun skal rejse til Kina for at hente det der.

Men det tager jo også tid at få behandlet en visumansøgning, så spørgsmålet er hvor meget tid i overhovedet kan vinde ved den model. Og da det samtidig er usikkert, om visum vil blive udstedt, så ville jeg da nok personligt tænke mig om en ekstra gang, før jeg kastede mig ud i det projekt.

t.t

Indlæg af t.t » 08.03.2011 20:29:20

Mange tak for svaret.
Det ligger lidt i stil med en af de formodninger jeg har dannet mig ved at læse rundt omkring.
Men det er dog en formodning uden kendskab til folks praktiske erfaringer.

Det er klart, at et arbejde ikke er et krav.
Men med det jeg pt. har læst, lyder det til at ambassaden kan have formodet mistanke om ulovligt længerevarende ophold hvis man for nyligt har opsagt sit arbejde.

Men på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... _visum.htm står:
"Hvis udlændingemyndighederne vurderer, at der er risiko for, at man uden lovligt grundlag vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark, eller at man vil udgøre en sikkerhedsrisiko, vil man få afslag på ansøgningen om visum."
Men i kraft af at hun har søgt Green Card, burde det jo være indikation på at hun ikke ønsker at tage ulovligt ophold. Men at hun netop følger reglerne.

Men det er svært at vide hvordan ambassaden ser på det. :roll:

Er der nogen der har erfaring med at søge om visum, samtidig med at der ligger en ansøgning om green card hos Udlændingeservice ?

Er der nogen der har praktiske erfaringer med hvor strikse de er på ambassaden i Kina mht. afvisning af visum ?

Hilsen

T.T

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 12.03.2011 15:16:21

Vi har stået i næsten den samme situation som jer.
og vi boksede i lang tid med Udlændinge service omkring både opholdstilladelse/visa, fordi at vi søgte opholdstilladelse som kærester og jeg troede at hendes høje universitets uddannelse alene ville være en kæmpe fordel for Danmark, og vi stod i samme situation som jer med hendes gode arbejde i Kina som hun ikke ville miste uden at vide om hun kunne komme til Danmark, men da vi havde spillet med åbne kort fra starten, så sagde visa kontoret at hun ikke kunne få visa, da vi kunne stå i en situation hvor hun ville blive hos mig når visa udløb. og hun blev derfor nægtet visa, på grund af at Kina ligger i immigrationsgruppen af lande og da jeg klagede over det, så var svaret at vi kunne da bare gifte os i Kina, hvis vi ville være sammen. I en situation som jeres hvor I også søger og venter ophold i Danmark, vil den danske ambassade/konsulat i Kina, typisk sende sagen videre til afgørelse hos Udlændingeservice visakontor i Danmark, og da afdelingerne i Udlændingeservice ikke direkte arbejder sammen, men alligevel kigger hinanden over skuldrene så er der derfor ikke altid logik med visa afslag. Efter at have bokset med Udlændinge service om ophold/visa i næsten et år, hvor jeg så i ventetiden istedet rejste til Kina mange gange i løbet af et år for det var ligesom at slå i en pude, med Udlændingeservice, så valgte vi at gifte vi os i Kina, og 6 uger senere var alle papirer iorden fra Udlændinge service til opholds tilladelse i Danmark, og det var rigtigt dejligt at blive gift, og det har vi ikke fortrudt, men vi måtte dels igennem en lang ventetid og dels måtte hun opgive sit gode job i Kina.
Senest rettet af resser 20.03.2011 16:47:51, rettet i alt 2 gange.

resser

Indlæg af resser » 16.03.2011 12:25:09

Hej igen.
Hvis I vælger den løsning, som jeg foreslog jer. At I gifter jer i Kina.
og så søger familiesammenføring efter de danske regler, så er hun næsten 100% sikker på at få opholdstilladelse i Danmark, med hendes baggrund, selvfølgelig skal I også opfylde de forskellige krav som hører til familiesammenføring som betaling af depositum m.m. som de fleste andre, men når det er iorden, så er det rigtigt dejligt at slippe for Visa kontoret, og den danske ambassade i Kina sætter så en sticker i hendes pas, og så kan hun komme nemt til Danmark. Stickeren gælder først 2 år og kan nemt forlænges. når I så kommer til Danmark skal I hurtigt henvende jer hos folkeregistret hos jeres kommune, og melde hendes ankomst og meddele at I er gift og inden for en måned modtager I en møde indkaldelse hos kommunens integrationsafdeling hvor I skal lave en integrationskontrakt, og hvor dansk undervisningen allerede starter i løbet af en måned, og med hendes universitets uddannelse så kan hun sikkert starte på dansk modul 2 eller 3 fra starten og efter ca 12 måneders forløb på sprogskolen kan hun så meget dansk, at hun kan begynde i en praktik periode hos en virksomhed eller en institution som passer så godt som mulig til hendes nuværende arbejde, og det kan ende med ansættelse, hvis det går godt for hende i praktikken. og det kunne være den rigtige vej for hende til Danmark.

t.t

Indlæg af t.t » 19.03.2011 10:37:19

Hej.

Tusind tak for svaret.

Det er dejligt at høre erfaringer fra andre i lignende situation.

Jeg har også efterfølgende fået oplysninger fra visa afdelingen at de automatisk afslår besøgsvisum hvis der ligger anden ansøgning om opholdstilladelse, fx. greencard.

Er det korrekt forstået at efter i blev gift, så søgte i familiesammenføring fra Kina ?
Jeg har ellers haft opfattelsen af at fra ansøgning om familiesammenføring og til opholdstilladelsen gives, kan der gå lang tid.

Men at hvis man gifter sig i Danmark og ansøger fra Danmark kan man få processuelt ophold mens sagens vurderes.
Det kræver så at hun selvfølgelig kan komme til Danmark først.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2011 10:48:14

Efter indvandringsprøven blev indført 15. november 2010, behandles "standardsager" på højest 6 uger. Så det kan man vel ikke just sige er specielt lang tid.

Men hvis man gerne vil have mere tid til at forberede sig til prøven og mener, at man bedst kan gøre det i Danmark, så kan det stadig godt svare sig at rejse hertil på visum og søge her i landet. For så kan man jo lægge både visumopholdet og de 6 ugers sagsbehandlingstid oven i de 75 dage, man har i Danmark til at bestå prøven.

t.t

Indlæg af t.t » 19.03.2011 12:22:55

6 uger er ikke lang tid.

Men jeg kan huske at i efteråret blev vi oplyst af udlændingeservice at vi skulle forvente 3-7 mdr. sagsbehandlingstid på FS.

Bla. på baggrund af den oplysning valgte vi at søge greencard til min kæreste i stedet.

Men at tingene ser ud til at have ændret sig er meget glædeligt.

resser

Indlæg af resser » 19.03.2011 14:12:20

Hej t.t.
Når man først har søgt en eller anden form ophold i Danmark, som giver afslag eller ikke
er afsluttet, så det næsten umuligt at få et Visa bagefter, da regel nummer 1 hos Visa kontoret er at man helt sikkert er ude igen inden 90 dage, og hun har jo ved ansøgning om også ophold vist at hun sandsynligvis vil kunne finde på at hun bliver her mere end 90 dage. Så det eneste helt sikre nu er at I gifter jer i Kina, og så søger I om familiesammenføring på det grundlag. Vi havde tænkt det samme projekt som jer, med at kunne gifte os i Danmark. men det er næsten helt sikkert umuligt for jer nu,
hvor I også søgte et ophold, før I søgte om Visa.
Ja vi søgte om familiesammenføring fra Kina, sådan at jeg først fik en international ægteskabs attest fra vielseskontoret hos vores kommune, den er på dansk, tysk og engelsk, du skal have den stemplet (legaliseret) hos Udenrigsministeriet og derefter stemplet og legaliseret ægteskabsattesten hos Det kinesiske konsulat i København og du sender den så til din kæreste i Kina, hun får den får den så oversat til kinesisk fra engelsk og hun kan allerede før du kommer, tage attesten med til Vielseskontoret i Kina til foreberedelse, jeg rejste derefter til Kina, og vi giftede os og sådan at jeg havde hele ansøgningspakken med til Kina, og vi udfyldte den sammen og underskrev den sammen og jeg rejste lige efter til Danmark og afleverede den selv hos Udlændinge service i København, imens fik min hustru i Kina alle vielsespapirerne godkendt hos først det kinesiske indenrigsministerium og dernæst godkendt hos det kinesiske Udenrigsministerium, og dernæst fik min hustru vielsespapirerne oversat til engelsk og til sidst stempelt og legaliseret vielses attesten hos den danske ambassade og endelig hjalp den danske ambassade med at scanne vielses attesten og sende den direkte til Udlændingeservice i Danmark, men din nye hustru kan også sende den med posten.
Derefter kan I være ret sikker på at det går hurtigt for jer hos Udlændinge service.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2011 23:03:30

Jeg er ikke helt enig i den sidste del af Ressers vurdering. Så længe man har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling, skal man næppe prøve at søge om visum.

Men er behandlingen af den ansøgning først afsluttet med et afslag, så mener jeg ikke, at det har nogen særlig betydning for en visumansøgning. Folk, som har søgt ægtefællesammenføring og fået afslag, kan f.eks. også godt få visum.

Da Folketinget senest ændrede visumreglerne pr. 1/1 2011 fremgik det direkte af bemærkningerne til lovforslaget, at det alene er risiko for ulovlige ophold samt ansøgninger om asyl, der kan føre til afslag.

Der skal altså ikke gives afslag, bare fordi en ansøger måske kunne tænke sig at bo i Danmark på en lovlig måde, som ikke er asyl.

Dette er en misforståelse, som desværre har været meget udbredt i ÆUG-sammenhæng igennem mange år. Måske fordi man i periode efter 2002 faktisk administrerede visumansøgninger på den komplet sindsyge måde.

Endelig bemærkes at ambassader aldrig kan give afslag på visumansøgninger, den kompetence ligger alene hos Udlændingeservice. Så det er altså ikke sådan, at der kan være forskellige praksis for afslag på de forskellige ambassader. Forskellene består alene i, at nogle ambassader måske udsteder visum i situationer, hvor andre ville sende sagen videre til Udlændingeservice for afgørelse.

Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at hvis t.t.´s kæreste får afslag på en visumansøgning med den begrundelse, at hun tidligere har søgt greencard, så skal t.t. skrive til ÆUG´s rådgivning. Og så vil jeg personligt tage sagen op med ledelsen i US. For det er ikke meningen, at der skal administreres på den måde.

t.t

Indlæg af t.t » 20.03.2011 08:22:32

resser skrev:Ja vi søgte om familiesammenføring fra Kina, sådan at jeg først fik en international ægteskabs attest fra vielseskontoret hos vores kommune, den er på dansk, tysk og engelsk, du skal have den stemplet (legaliseret) hos Udenrigsministeriet og derefter stemplet og legaliseret ægteskabsattesten hos Det kinesiske konsulat i København
Kunne du få den legaliseret i udenrigsministeriet og konsulatet samme dag, eller hvor lang tid tog processen ?
Jeg bor nemlig i Jylland, men kommer nogle gange til København, så hvis det kunne klares samme dag, så ville det være rart. Ellers må man nok satse på post.
resser skrev:imens fik min hustru i Kina alle vielsespapirerne godkendt hos først det kinesiske indenrigsministerium og dernæst godkendt hos det kinesiske Udenrigsministerium, og dernæst fik min hustru vielsespapirerne oversat til engelsk og til sidst stempelt og legaliseret vielses attesten hos den danske ambassade og endelig hjalp den danske ambassade med at scanne vielses attesten og sende den direkte til Udlændingeservice i Danmark
Er det et krav at vielsesattesten er legaliseret ?
Eller var det blot for at være på den sikre side ?
For i ansøgningen står der blot en autoriseret oversættelse til dansk eller engelsk.
Og så burde det vel være nok med en oversættelse fra godkendt translatør og så evt. verificering af ambassaden.
Men hvor lang tid tog legaliseringsprocessen i Kina ?

Ved I forøvrigt om det har nogen betydning om opholdstilladelse at man har flere ansøgninger liggende?
Dvs. både ansøgning om greencard og familiesammenføring.

Pt. er udlændingeservice stadig ikke gået i gang med hendes greencard ansøgning, og standardsvaret er hver gang, mindst 2 måneder fra de går i gang med sagen. (maks tid oplyser de ikke, så det må man selv gætte på :roll: )

Så hvis vi bliver gift nu og indgiver ansøgning om familiesammenføring vil der komme til at ligge to ansøgninger om opholdstilladelse.
Ellers må jeg ringe til udlændingeservice i morgen, og spørge om dette.

resser

Indlæg af resser » 20.03.2011 11:50:54

Du kan sagtens sende vielses attesten til Udenrigsministeriet, og betale via netbank, det kostede dengang kr. 170,00 de kan lave det på et par dage og sende det hurtigt retur. de er ret hurtige og de ved godt at man tit er i tids nød.
så får du den normalt retur inden for en uge med posten, du kan også ringe og bede dem skynde sig, de er til at tale med.
Du behøver ikke at få vielses attesten legeliseret i Kina, det var min hustrus ønske, hun ville være helt sikker på at det straks var iorden i Kina, og det tog kun et dage i Kina med registrering, de var hurtige, men Kina kan også få gifteoplysningen fra Danmark.

resser

Indlæg af resser » 20.03.2011 12:27:54

Hej Fundiver
min erfaring med Visa kontoret hører til 2009, og de nye toner fra dem, kunne være gode i denne forbindelse, men mit indlæg, er at et ønske om sammmenføring, uden at man gifter sig, kan trække i meget lang drag, og man kan selv styre begivenhederne meget bedre, det hvis man gifter sig.

t.t

Indlæg af t.t » 20.03.2011 12:38:03

Hej Resser.
resser skrev:Du kan sagtens sende vielses attesten til Udenrigsministeriet, og betale via netbank, det kostede dengang kr. 170,00 de kan lave det på et par dage og sende det hurtigt retur. de er ret hurtige og de ved godt at man tit er i tids nød.
Mener du vielsesattesten eller civilstandserklæring ?
Udenrigsministeriet kan vel ikke bruge den kinesiske vielsesattest til noget, eller har jeg misforstået meningen med dit svar. Jeg er blevet lidt forvirret :?
resser skrev:Du behøver ikke at få vielses attesten legeliseret i Kina, det var min hustrus ønske, hun ville være helt sikker på at det straks var iorden i Kina, og det tog kun et dage i Kina med registrering, de var hurtige, men Kina kan også få gifteoplysningen fra Danmark.
Er dette også civilstandserklæringen eller er det selve vielsesattesten (den røde bog).
Som så efterfølgende blev afleveret på ambassaden til scanning som du beskriver i et tidligere svar.

Mange tak for hjælpen, og jo mere man finder ud af, jo flere spørgsmål får man :D

resser

Indlæg af resser » 20.03.2011 13:00:58

en ægteskabsattest er det samme som en civilstandserklæring.
som betyder at du frit kan gifte dig, kommunen skal også vide oplysninger om din kommende hustru men de tjekker hende ikke som dig.
Det er vielsesattesten som I får fra Giftekontoret, som I skal have legaliseret og stemplet hos Den danske ambassade, og de kan godt sende den direkte videre med at scanne og sende pr. computer direkte til Udlændingeservice, men det koster som regel noget for ulejligheden og I skal nok selv have en mail addresse hos Udlændinge service med til dem, de vil sandsynligvis hjælpe jer som os, da post fra Kina til Danmark er lidt usikkert. men hvis de ikke vil hjælpe, så må hun sende vielsesattesten.
Den såkaldte røde bog er det ekstra dobbelt pas man får fra vielseskontoret, det har kun betydning i Kina, ikke i Danmark, det er selve vielsesattesten som skal til ambassaden.

Besvar