Usikker...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

Usikker...

Indlæg af klm » 09.03.2011 20:31:40

Hej alle.

Nu er lakker vores tid i Tyskland snart mod enden. Min mand, vores datter og jeg har boet i Tyskland siden december og har planer om at flytte tilbage til Danmark i midt-slut april.
Men nu begynder tvivlen og nervøsiteten at sætte ind..
Så jeg har lige et par spørgsmål.

1: Har det nogen betydning at vores lejlighed er møbleret? Den blev i første omgang lejet for 3 måneder og herefter har vi fået lejekontrakten forlænget for 2 måneder og udløber så i slutningen af april.

2: Vi har under vores ophold primært levet af min opsparing (som da snart er opbrugt). Derudover har jeg haft et "minijob" i nu 4 uger men det vil så være 10 uger når vi er færdige.

Vi har oprettet bankkonto, skrevet vores datter op i en institution, har haft forsikring, betalt licens (alt andet der har med leljligheden at gøre er inklusive i huslejen), været til læge, gemt samtlige kvitteringer og min mand har fået 5 års opholdskort til Tyskland.
Som nævnt i et andet indlæg har jeg en lejlighed hjemme i Danmark, men den ligger 800 km fra vores hjem her i Tyskland. Lejligheden har under vores ophold stået tom.
Der er intet "snyd" i det vi har lavet men vi har naturligvis ændret på nogle ting for at vi kunne blive hurtig færdige her i Tyskland.

Vi var sidste uge på besøg hjemme i Danmark og der er ingen i omgangskredsen der kan forstå hvordan det kan lade sig gøre at min mand kan få opholdstilladelse i Danmark, fordi vi har opholdt os i Tyskland. Og nu begynder jeg efterhånden også at tvivle på om det virkelig vil lykkeds.. Så jeg vil bare høre hvad i andre tror?
Har vi gjort nok her?

Og så lige et par tillægsspørgsmål:
1: Når vi ansøger om dansk opholdstilladelse til min mand, mister han så sin tyske opholdstilladelse?

2: Har netop læst om zambrano-sagen hvilket jo er helt fantastisk for den danske udlændinge politik!. Hvis nu vi får afslag på vores ansøgning om dansk opholdstilladelse efter eu-reglerne er det så muligt at ansøge igen, men på et helt andet grundlag?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Usikker...

Indlæg af mh1 » 10.03.2011 08:52:34

Det lyder, som om du har en 'god sag', men du skal ikke blive overrasket over, hvis du får et brev om at fremsende yderligere dokumentation (også noget, du allerede har sendt!).

50% af alle, der søger efter EU-reglerne bliver udsat for ekstra-kontrol, og får et standardbrev, ofte med anmodning om diverse dokumentation, de allerede HAR afleveret.

fundiver har rådet til, at man ved ansøgning kun vedlægger det, der kræves i hht. reglerne, dvs. i første omgang:
dokumentation for adresse i Tyskland,
lejekontrakter for leje af bolig eller kvittering for huslejebetaling,
dokumentation for, at du er flyttet fra din tidligere bopæl, herunder udskrift fra folkeregisteret og indmeldelse af dit barn i daginstitution i Tyskland,
dokumentation for sygeforsikringer.

men hold alt det andet, som du jo har i orden, klar til eftersendelse.

Der er ikke noget at sige til, at folk som ikke følger med i fx denne side, bliver forbløffet over at det KAN være så let - også selv om DF jævnligt klynker over det i pressen. De gør det jo ikke for højlydt, for så vil de jo være med til at udbrede kendskabet til den såkaldte 'omgåelse' af den danske udlændingelov :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.03.2011 14:32:32

Hvis du har arbejdet i Tyskland, bør du også med det samme vedlægge dokumentation for det i form af ansættelseskontrakt og lønsedler. Og hvis arbejdet ikke har været "et ubetydeligt supplement", så kan jeg ikke tro, at jeres sag giver anledning til de store problemer.

Svaret på dit spørgsmål om, hvorvidt det kan få betydning, at jeres lejlighed var møbleret, må være derfor være et rungende NEJ. Derimod kan dette forhold godt have en vis betydning, hvis der kan herske tvivl om, hvorvidt man reelt er flyttet til et andet land eller bare har holdt en god lang ferie.

klm

Indlæg af klm » 10.03.2011 17:08:41

Hvor dejligt at høre!
Det giver os ro i sjælen :D
Vi holder os til jeres anbefalinger og fremsender kun det US i første omgang beder om.. Senere kan jeg så sende dem heeele min "tysker-mappe", med alle dokumenter herfra, som efterhånden er vokset sig ret stor..

Vi satser så på at vi har alt i orden når vores tid her er overstået.

Mange, mange tak for jeres svar!

Besvar