Der er faldet dom i Zambrano sagen

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Der er faldet dom i Zambrano sagen

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2011 09:42:51

Nej Pinds vilje til at bøje love og konventioner for at kunne føre den ønskede ”faste udlændingepolitik” er næppe mindre end BRH´s snarere tværtimod. Så på den måde er han et ret besynderligt valg til posten, når udskiftningen skyldes, at hans forgænger har skandaliseret og belastet hele regeringen ved at gøre netop det. Man kunne have forventet, at Lars Løkke i den situation havde valgt at udpege en person til posten, som ville være garant for, at en lignende sag ikke opstod igen, og det er Søren Pind da i hvert fald ikke.

Men mon ikke også valget af Pind mere hænger sammen med, at han er god til at komme i medierne og sætte dagsordenen for den offentlige debat, så denne kan drejes over på emner, der er til fordel for regeringen?

Og vurderet ud fra det, der er udnævnelsen af Søren Pind vel allerede en succes. Det er således allerede lykkedes for Pind at få startet en debat om integration og danske værdier, hvilket givetvis passer regeringen bedre end at blive ved med at diskutere lovgivning, konventioner og administration, som krænker borgernes rettigheder.

Pind har også allerede fået fyret en bemærkning af om, at konventioner sådan i al almindelighed giver anled-ning til ”urimelige resultater” og har fået bragt den gamle tunesersag på banen, hvor det ”urimelige” består i, at man ikke kan udvise en terrormistænkt til et land, hvor han vil blive udsat for tortur eller dødsstraf eller anden umenneskelig behandling.

Og så kender vi jo ligesom den danske udlændingedebat igen. Kriminelle udlændinge, islamistiske terrorister, problematiske kulturmønstre, primitiv forargelse og hævntørst, laveste fællesnævner, hele møllen. Og det er givetvis den dagsorden, som Søren Pind skal være med til at bringe på banen igen.

Jeg tvivler dog på, om det kommer til at virke efter hensigten, men på den anden side skal man aldrig undervurdere mediernes evne til at svinge fra side og side og løbe med på alt, hvad der lugter af konflikt og sensation og dermed kan bruges til at øge seer/lytter/læser tallet.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 09.03.2011 12:03:05

Jeg syntes godt nok ikke der er skrevet meget om det i aviserne endu

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 09.03.2011 12:31:40

Nej det syntes jeg heller ikke.

I bund og grund er jeg ikke helt så optimitisk i forhold til de ændringer der kom i gå, hverken med Zambrano dommen eller den nye minister. Nu ved jeg så heller ikke hvad hverken det ene eller det andet har af personlig betydning for vores verserende sag.

Jeg regner med at den regering vi har nu ville kæme med næb og klør for at gøre livet svære for dem der er eller vil familiesammenføres i dk. Dermed regner jeg så også med at jeg selvfølgelig kommer til at kæmpe for min mand, min søn og mit fælles liv i dk. Særbarn eller ej intet er sikker.

Det eneste der er sikker er, vi uønsket af regeringen i danmark.....

Lost

Indlæg af Lost » 09.03.2011 15:31:07

Her stod jeg lige og var klar til at få en afvisning på min kones opholdstilladelse og havde allerede talt med en advokat om at køre en sag der skulle fokusere på min datters ret til at have sin mor, sin far og hele resten af hendes familie der bor I Danmark.
Det er den bedste dag I det sidste år :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.03.2011 16:23:25

Man kan sige, at den skelsættende dom fra EU-Domstolen er druknet i sagen om Rønn. Men det betyder ikke, at politikerne ikke er opmærksomme på, at dommen faktisk er kommet, for der har dagen igennem i nyhedsbilledet været et ramaskrig på den anden side af det høje C fra især højre side af folketingssalen. For dommen har markante konsekvenser for de danske stramninger, for så vidt angår børnefamilier.

Det store arbejde består nu i, at få dommens konsekvenser kommunikeret ud til alle de, der er eller bliver berørt af dommen. Og fordi det er druknet i regeringsrokaden i går og den megen fokus på Rønn, så er det at få kommunikeret dommen ud så meget større.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

MSH

Indlæg af MSH » 09.03.2011 16:37:03

Jeg kunne læse på dr.dk at endnu unavngivne EU-eksperter udtaler at dommen også får konsekvenser for ægtefæller uden børn hvis den ene er dansk statsborger.
Mvh,
MSH.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.03.2011 17:16:19

MSH,

Det er for så vidt også korrekt, idet Domstolen tager udgangspunkt i unionsborger-begrebet, som i sig selv giver nogle rettigheder. Men jeg har ingen som helst tiltro til, at VKO på nogen måde er villige til at gå så langt. De vil i stedet gøre ALT for at begrænse "skaderne" mest muligt, det vil sige fortolke dommen så snævert som det overhovedet kan lade sig gøre. Ellers vil de jo tabe ansigt (mere end de allerede har). Og hvis de skal fastholde deres kernevælgere, som er tilhængere af stramme regler på udlændingeområdet, er de nødt til at signalerer overfor denne gruppe, at VKO sandelig har bukserne på.

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 09.03.2011 17:44:07

Fundiver skrev:
For hvis man både skal til at lave undtagelser for familiemedlemmer til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere og til forældre til børn med dansk statsborgerskab, så er det efterhånden svært at se meningen med at opretholde de restriktive regler med 24-års aldersgrænse, foreslået pointsystem, tilknytningskrav og så videre for den stadig mindre restgruppe, der ikke lever op til betingelserne for at få dispensation.

Oh my god, hvor er jeg glad for denne EU Dom.

Jeg er ikke uddannet jurist og forstår heller ikke så meget af det, når jeg læser den (navnlig fordi der indgår så mange domme indover, som jeg intet aner om). Derimod er jeg dog positiv omkring dommen, når jeg høre om det i nyhederne.

1) Først var det tyrkerne som var "fredet" mht. et gammelt dokument som var udformet i 70'erne.
(Har intet imod tyrkerne, er vældig glad på deres vegne)

2) så er det dem som har børn.
(Jeg vil da også selv have børn engang)

mht. punkt 2
vil det så sige at EU eller regeringen skal bestemme hvornår jeg skal have barn med min hustru, for at kunne leve sammen med hende. Hvad med dem som ER gift, men ingen børn har og vil vente lidt med at få dem ???

Det er grotesk med den udlændingepolitik der bliver ført nu.

Men det jeg vil frem til er:
Hvorfor skal man sættes i bås udenfor samfundet???
Hvorfor skal man som (tillader mig at bruge ordet) "nydansker" diskrimineres yderligere når andre ikke får samme behandlig.???

-Jeg er født, opvokset og ER en dansk statsborger i Danmark. Sådan som det ser ud lige nu, så føler jeg mig rent faktisk lidt som en indvandre, der ikke er ønsket i Danmark, idet jeg er nød til at bosætte i et andet EU land(det samme som at flytte væk fra Danmark). Alt dette selvom jeg er så dansk, som jeg overhovedet kan blive og her tænker jeg altså også på Søren Pinds udtagelser ! Jeg har fast arbejde inden for det offentlige, har aldrig begået kriminalitet eller for den sags skyld ikke snyltet på samfundet, idet jeg har været på arbejdsmarkedet siden jeg var 15 år!!!

Det er faktisk lidt kedeligt, for jeg ved personligt at ikke alle danskere vil have det sådan, men hvad er så årsagen til at regeringen vil skære så hårdt ned på det ?

Er det fordi man vil stoppe indvandringen, så hvad med i stedet at slå hårdt ned på:
1) De sigøjnere som kommer til landet om weekenden for at tigge og begå kriminalitet (København)

2) Hvad med de "sort"arbejdere som kommer med lovlig visum, men opholder sig i landet ulovligt når denne visum er overskredet.

3) Hvad med alle de tvangsægteskaber og fusk (mellem kusiner og fætre) der foregår....
osv.osv..

Hvad har jeg og min kommende kone og så mange andre i min situation gjort dårligt for Danmark?
Ingen ved hvordan jeg vil leve sammen med min kone her i DK. Jeg har faktisk ikke tænkt mig at lade hende være på bistand eller for at føde en masse børn som hun i stedet kan opdrage, uden at bidrage med noget til det danske samfund. Men det er jo klart, at "når nogen gør det sådan, så må det vel være fordi allesammen er sådan".

Som sagt jeg er født og opvokset i Danmark, jeg er 28 år og stadigvæk er der nogle spørgsmål jeg ikke kan få svar på og sikkert heller ikke vil få det.

Det er meget frustrerende at man skal blive behandlet sådan af staten. Man bliver hele tiden mindet om at man ikke er 100% dansker fordi man enten har et andet navn, en anden hudfarve, ikke spiser svinekød eller går i lidt anderledes tøj.

Hvad mon den næste EU DOM bliver?

PS.
Jeg undskylder meget for min aggression her på siden, men jeg ville bare ud med det, da jeg hørte om denne dom.

MSH

Indlæg af MSH » 09.03.2011 18:57:51

http://www.b.dk/politiko/pind-lover-at- ... dingedomme

Det lader til, at de kreative hjerner i Integrationsministeriet nu forsøger at nægte danske statsborgere deres ret ved at postulere, at Zambrano-dommen kun vedrører par med børn hvor begge forældre er tredjelandborgere.
HVIS denne klare overtrædelse ender med at stå ved magt her i landet så bør ÆUG klart gå i gang med at forberede et samlet gruppesøgsmål mod den danske stat. Kun ved truslen om at skulle udbetale erstatning til hundreder af mennesker er der en realistisk chance for at regeringen bøjer sig.
De har jo netop levet højt på, at alle, der søgte efter EU-reglerne har stået helt alene de sidste 10 år. Det må stoppe nu.
MSH.
Senest rettet af MSH 09.03.2011 19:04:46, rettet i alt 1 gang.

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 09.03.2011 19:03:06

Så er der udmelding fra EU-eksperter i Politiken:
http://politiken.dk/indland/ECE1218281/ ... aarsregel/

Deres vurdering er, at dommen må have betydning langt udover børn der er EU-borgere.
For det må vel gælde alle EU-borgere, at de har rettigheder som nationale regler ikke må være til hinder for..

Så kan vi vist godt sætte os, og finde popcornene frem. :-)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.03.2011 19:38:49

Jeg fik samme fornemmelse som eksperterne, da jeg læste dommen på curia.eu, som er Domstolens hjemmeside. Men jeg havde samtidig ingen naive tanker om, at VKO ville forstå teksten om unionsborgerskabets rettigheder i sin kernesubstans. At Søren Pind derfor krampagtigt forsøger at holde fast i dansk udlændingeret, er alene et forsøg på at holde på de vælgere, der er stærke tilhængere af stramme indvandringsregler.

Og hvis de forsøger at omgå dommens ånd og bogstav, så er det jo sådan set bare at hive Danmark gennem retssystemet og her henvise til Zambrano-dommen. Længere er den ikke.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 09.03.2011 20:16:44

Ja så skal der vist cola og popcorn på bordet, for de næste par dage kan nemt blive det rene cirkus. Det lader til at aviserne så småt er begyndt at skrive om det, og Rønn-sagen er vist også snart foreløbigt færdig, indtil der foreligger en uvildig undersøgelse. Men jeg glæder mig til at høre hvad Pia K. har at sige.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 09.03.2011 21:29:14

Jeg ville høre ad om begrebet særbarn også evt. høre under det samme, som med børn af begge ægtefæller....

det er simpelhen fordi at vi inden de næste få mdr forventer afgørelse i vores fs sag, Ville så høre ad om US selv sætte de sager i bero der kan få betydning eller om man selv skal....

og hvis vi så får afslag ( ja er forberedet på det) kan vi så klage med hendvisning både til Zambrano sagen, menneskerettighederne samt børnekonventionen...

Ja undskyld jeg allerede spørger ind til evt. klage sag. menjeg er bare forberedt på det, og tror ikke en pind på US længere :-) ved ikke heeeeelt hvorfor :mrgreen:

chalpe

Indlæg af chalpe » 10.03.2011 05:13:07

Spændende hvilke konsekvenser Zambrano-sagen vil få. Hvis det, som flere eksperter peger på, vil betyde at alle EU-borgere har ubetinget ret til ophold i EU med sine allernærmeste familiemedlemmer, så er kolapset er 10 års VKO-politik total. En skam at oppositionen heller ikke virker særlig attraktiv.

Personligt genovervejer jeg vores situation. Jeg har fået min kone hertil efter de danske regler for 4,5 år siden, men fordi hun har 'spildt' tid på en kandidatoverbygning på hendes eksisterende uddannelse, og hun nu yderligere har været så fræk at gå på barsel, kan hun tidligst få permanent opholdstilladelse om 3 år. Imidlertid har vi for nyligt fået et barn, hvorfor hun nu både er mor og forsørger til en EU statsborger og gift med en EU statsborger.

Vi vil mægtig gerne slippe for alle kravene, altså få frigivet garantien, bo hvor vi har lyst til osv. Det værste for os er dog usikkerheden om, hvad det næste bliver, og at min kone har meget svært ved at føle sig hjemme, hvis hun konstant skal forholde sig til den danske xenofobi.

Da vi nu ikke behøver at flytte til udlandet for at søge efter EU-reglerne, er det noget mere overskueligt, både praktisk og økonomisk. Ulempen vil være, at der så kan gå 2 år længere, før den permanente opholdstilladelse er hjemme. På den anden side, kunne hun risikere at blive syg eller arbejdsløs umiddelbart inden de 2,5 års fuldtidsarbejde var overstået.

For i vores situation at søge med henvisning til Zambrano-sagen forestiller jeg mig, at de umiddelbart vil have, at hun først opgiver sin midlertidige opholdstilladelse opnået efter de danske regler. Imidlertid har hun hele tiden været gift med en dansk statsborger, og er nu også gift med en. Vi overvejer derfor at påberåbe hende retten til ophold i Danmark på ’EU-vilkår’ UDEN først at opgive hendes midlertidige opholdstilladelse. Den dobbelte retstilstand giver, om muligt, endnu mindre mening nu, hvor man kan opfylde kriterierne for ophold i begge regelsæt samtidigt. Det er derfor logisk, at hun umiddelbart kan overgå til EU-vilkår, uden først at opgive sin opholdstiladelse ved f.eks. udrejse, og så om et ½ år få permanent opholdstilladelse jf. hendes 5 års uafbrudte ophold. Herved undgår vi også usikkerheden ved at miste det hele, men kan bare blive boende mens sagen verserer.

Hvad siger I til en sådan anmodning til udlændingestyrelsen og (højst) sandsynlig domstolsafprøvning? Er I enige i logikken? Hvad med muligheden for erstatning for bankgarantiudgifter?

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 10.03.2011 07:57:18

Pind vil granske EU-pres, men 'følge dommene'.
Han vil også forsøge at gå til EU og få dem til at ændre politik.
EU-ekspert siger at det kan han godt glemme.
http://www.b.dk/nationalt/pind-vil-gran ... ngepolitik

Jeg synes det minder om noget vi har set før? ;-)

Besvar