Jeg er er 23 år og studerer på KU med ingen anden indkomst end SU. Min mand og jeg blev gift i sommer 2010. Han er fra Tyrkiet, mens jeg er dansk statsborger. Vi skal nu til at søge om familiesammenførsel, og vi har besluttet os for at gøre det via Sverige.
Jeg har læst mange indlæg, men er stadig meget forvirret om hvad og hvordan vi gør. Der er umiddelbart to veje man kan tage, enten vha. EU-reglerne eller gennem Sveriges nationale regler. Da jeg ikke har nogen anden indkomst end min SU og på nuværende tidspunkt ikke overskue et arbejde ved siden af (er i gang med mit speciale), ser det ud til at de nationale regler er den eneste udvej for os.
Vi vil gerne bosætte os i Sverige i længere tid (mindst 2 år). Så dette er måske endnu en grund til at vælge de nationale regler. Men vil der overhovedet være nogen ulempe ved at vælge dette, ud over at det muligvis vil tage længere tid at få et opholdskort.Min mand har i forvejen nogle ting han skal ordne før han kan komme her op, så det er først til juli at vi ønsker at have en familiesammenføringen klar.
Vil man være dårligere stillet hvis man søger efter de nationale regler, altså er der forskel på afslagsraten for hhv. EU-regler og nationale regler.
Kan vi få nogen form for støtte i Sverige, når vi bliver familiesammenført? Jeg er nemlig nyuddannet til september, så kan først søge job derefter. Jeg kan vist åbenbart heller ikke få dimittend dagpenge fra min danske A-kasse hvis jeg flytter til udlandet
Mit sidste spørgsmål er så hvordan jeg gør. Jeg ved godt at jeg først skal finde et sted at bo i Sverige og folkeregistreres der. Men hvordan? Hvad gør jeg så bagefter? Hvor lang tid tager alt dette? Hvilke dokumentationer skal jeg have medbringe? Er det lettere/bedre at søge turistvisum først og derefter søge om familiesammenføring sammen i Sverige?
Håber virkelig at I vil hjælpe mig.
På forhånd mange tak!
Mvh.
MY