hejsa...
Er der nogen der kender lidt til reglerne vedr. turist-visum. Så vidt jeg har forstået er 3 måneder max. Kun ved særlige tilfælde er det muligt at få den forlænget med yderligere 3 måneder.
Det er vi desværre ret kede af min brasilianske kæreste og jeg. Er der nogen der ved om man kan lave det gamle trick med at tage en tur til udlandet for derefter at få 3 måneder igen? Og evt. hvor længe skal man være uden for de danske grænser?
håber meget at der er en der kan være os behjælpelige.
Planen er efterfølgende Sverige men grundet noget boligopsigelse samt andre problemer ville det gøre alting meget nemmere hvis vi havde 3 måneder ekstra.
Mvh.
Anton
Turist visum...
-
Anton Lyme
- Geografisk sted: Copenhagen/Rio de Janeiro
Reglen hedder 90 dage pr ½ år, og altså ikke 3 mdr...
Det halve år starter ved første indrejse i et schengen-land, forudsat det er et schengen-visum, eller indrejse i DK, hvis det kun er et DK visum. Når der er gået ½ år fra denne dato kan man indrejse igen på et nyt turist-visum, og atter blive 90 dage.
Så hvis I vil rejse til udlandet, skal I altså blive væk i godt 3 mdr. før I kan vende til DK igen på et nyt visum.
Ellers kan I blive her mindre end 90 dage, så kan I søge nyt visum for de resterende dage i ½ års perioden.
F.eks hvis din kæreste er her i 30 dage i første omgang, rejser hjem, søger nyt visum, kommer tilbage og har så mulighed for at være her 60 dage
Håber det gav mere klarhed end forvirring.....
Det halve år starter ved første indrejse i et schengen-land, forudsat det er et schengen-visum, eller indrejse i DK, hvis det kun er et DK visum. Når der er gået ½ år fra denne dato kan man indrejse igen på et nyt turist-visum, og atter blive 90 dage.
Så hvis I vil rejse til udlandet, skal I altså blive væk i godt 3 mdr. før I kan vende til DK igen på et nyt visum.
Ellers kan I blive her mindre end 90 dage, så kan I søge nyt visum for de resterende dage i ½ års perioden.
F.eks hvis din kæreste er her i 30 dage i første omgang, rejser hjem, søger nyt visum, kommer tilbage og har så mulighed for at være her 60 dage
Håber det gav mere klarhed end forvirring.....
-
Anton Lyme
- Geografisk sted: Copenhagen/Rio de Janeiro