MALMØ LEJLIGHED, HAR JEG SKUDT MIG I FODEN???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

MALMØ LEJLIGHED, HAR JEG SKUDT MIG I FODEN???

Indlæg af IpekT » 06.03.2011 10:00:17

Hejsa,
SÅ nu sidder jeg her i MALMØ og slår mig selv i hovedet, har lejet en lejlighed på 42 kvm den er stor men på kontrakten 1,5 vær. Jeg har ikke været på skatteværket endnu, det skal jeg imorgen men sagen er den at jeg skal bo her med min 7 mdr gamle datter, og at vi derefter skal ansøge om at have min mand boende også.
Jeg har et eller andet sted her på siden hørt at der ikke er krav til boligens størrelse, men nu har jeg (flot nok først opdaget den nu) været inde på migrationsværkets hjemmeside, hvor der står at man skal have køkken+ bad (har vi med stort køkken alrum), et "livingroom", og et soveværelse + ekstra soveværelse til barnet... Har jeg nu lige gjort mit livs fejltagelse??
Jeg syntes det er en stor lejlighed, vi bruger somsagt køkkenet som en spisestue, og det store værelse der er delt i 2 har vi lavet et lille værelse til vores datter.. PLS VÆR SØD AT HJÆLPE MIG OG FORTÆL MIG AT JEG HAR GJORT DET RIGTIGE, jeg er grædefærdig...... SUK

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: MALMØ LEJLIGHED, HAR JEG SKUDT MIG I FODEN???

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.03.2011 10:06:00

Hvis du vil være i Sverige på deres nationale regler, skal du sikkert opfylde de krav, som du har læst om (jeg kender dog ikke de svenske regler på området). Men vil du være der i henhold til EU-retten, er eneste krav, at du og din lille familie kan blive folkebogført på adressen. Så hvis du vælger det sidste, kan du roligt tørre øjnene igen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2011 10:45:02

For det første skal man, som Kim skriver, skelne mellem Sveriges nationale regler og EU´s regler om fri bevægelighed, da det er to helt forskellige ting. Sådan er det jo også i Danmark, her gælder der også 24-års regel og tilknytningskrav og boligkrav og meget andet, hvis man søger efter de danske regler. Men ikke hvis man er omfattet af retten til fri bevægelighed i EU.

For det andet stiller Sverige kun forsørgelseskrav og boligkrav til dem, der hverken er svenske statsborgere, statsborgere i et andet EU-land, flygtninge eller har permanent opholdstilladelse og har boet i Sverige i mindst 4 år.

Eller sagt på en anden måde: Det er kun nyankomne indvandrere fra lande uden for EU, der er kommet til Sverige for at arbejde eller studere, som skal leve op til et boligkrav, hvis de vil have deres ægtefælle med til Sverige.

Dette er helt modsat Danmark, hvor nyankomne indvandrere tværtimod er fritaget fra alle de krav, som der stilles til danske statsborgere og udlændinge, som har permanent opholdstilladelse i Danmark, bortset fra kravet om selvforsørgelse efter familiesammenføringen.

http://www.migrationsverket.se/info/1959.html

IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Indlæg af IpekT » 06.03.2011 11:21:56

Ok så sagt på en anden måde, så skal jeg ikke være ked af det, blot søge efter eu-regler imorgen og så er alt godt?? :D
I er fantastiske, tusind tak for jeres hurtige svar!

Besvar