Endelig kom der et brev fra US!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

MrsAnlli

Endelig kom der et brev fra US!

Indlæg af MrsAnlli » 27.02.2011 15:57:37

Hej med jer derude :)

Min mand og jeg har boet i Sverige og er flyttet tilbage til DK for Ca. 4mdr siden. Vi søgt om familiesamføring efter EU reglerne tilbage til starten af November måned, vi fik hurtigt brev hjem om at de manglede mere dokumentation på reelt ophold i Sverige, vi fik sendt det sidste og jeg vedlage et brev til dem. Efter næsten 4 mdr fik vi endelig et brev ind af døren som fik min mave til at knue sig sammen, I brevet stod der:

I anledningen af din ansøgning om familiesamføring bedes du møde op i Service centeret inden 14dage fra datoen på dette brev.
Du bedes medbringe dette brev samt dit pas.

Umiddelbart tænker jeg positivt omkring dette brev, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der kunne være nogle af jer derude der har prøvet afgørelse på denne måde?

Jeg har nogle venner der fik afslag i et brev, og andre der fik det godkendt familiesamføring i et brev. Så jeg ved ikke hvad jeg skal forberede mig på.

Hav en god Søndag :)

reza4life

Re: Endelig kom der et brev fra US!

Indlæg af reza4life » 27.02.2011 16:41:31

:( Jeg tror at du skal forberede dig på et afslag,for jeg fik præcis samme brev i 2010.Det der sker er at i møder op hos US hvor de tager imod den brev du har modtaget samt din mands pas.Passet får derefter et stempel hvor der står at din mand skal forlade landet inden for 30 dage.Derefter modtager i et brev fra US med begrundelsen for jeres afslag.

Så min anbefaling vil være at i straks flytter tilbage til Sverige.

Skriv endelig tilbage efter i har været hos US

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 27.02.2011 16:58:13

Ja, lovende lyder det ikke i mine ører. Vi fik i sin tid et rekommenderet brev fra US godt og vel 2 mdr efter indgivet ansøgning med beskeden om at min mand havde fået dansk opholdskort ifølge EU retten, og at de skulle have have en underskrift til stamkort (som på kørekort) til brug for udstedelse af det endelige opholdskort.

MrsAnlli

Indlæg af MrsAnlli » 27.02.2011 17:01:52

Okay det gjorde det hele meget værre.
SHIT! men vi kan ikke bare flytte tilbage til Sverige, grunden til vi flyttede var at vi ikke kunne finde en ny bolig.
Men man må kunne anke det på en eller anden måde, de kan sku ikke bare bede min mand forlade dk :( Jeg vender tilbage med hvad de sagde når vi har været der :s

Mange tak for dit svar :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.02.2011 21:15:40

Ja I kan klage over afslaget til Integrationsministeriet, og normalt vil en klage blive tillagt opsættende virkning på din mands udrejefrist. Hvis du ikke får hjælp andet sted fra (en advokat), så skriv meget gerne til ÆUG´s rådgivning og vedhæft en kopi af afslaget fra US, når I har fået det på skrift.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 27.02.2011 21:25:28

Hvordan kan det egentlig være at der nogle der får et brev, hvor der står at man skal møde op inden de har fået afslag på skrift?

Og der andre der kun får et afslag på skrift, i vores afslag stod der ikke noget om at vi skulle møde op, der stod kun at vi kunne klage hvis vi ville inden 30 dage.

Blot en tanke :shock:

reza4life

Indlæg af reza4life » 27.02.2011 21:31:07

Det er fordi MrsAnlli allerede er flyttet til Danmark sammen med sin mand imens sagen er under behandling og hvis man bor i Sverige og søger derfra er det ikke nødvendigt at møde op hos US for at få afslaget,fordi afslaget bliver sendt til adressen i Sverige.

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 27.02.2011 21:34:06

reza4life skrev:Det er fordi MrsAnlli allerede er flyttet til Danmark sammen med sin mand imens sagen er under behandling og hvis man bor i Sverige og søger derfra er det ikke nødvendigt at møde op hos US for at få afslaget,fordi afslaget bliver sendt til adressen i Sverige.
Vi flyttede også til København før vi søgte. :?

reza4life

Indlæg af reza4life » 27.02.2011 21:48:28

Det kan være at de har S.H som sagsbehandler :lol:

Det er faktisk bedre at møde op og få afslaget for så får man mere tid 14 dage plus 30 dage så har man mere tid til at finde en løsning.For tænk hvis man får tilsendt afslaget imens man er på ferie så vil man blive anholdt i lufthavnen når man skal tilbage til Danmark og sendt direkte retur til hjemlandet.

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 27.02.2011 22:03:55

reza4life skrev:Det kan være at de har S.H som sagsbehandler :lol:

Det er faktisk bedre at møde op og få afslaget for så får man mere tid 14 dage plus 30 dage så har man mere tid til at finde en løsning.For tænk hvis man får tilsendt afslaget imens man er på ferie så vil man blive anholdt i lufthavnen når man skal tilbage til Danmark og sendt direkte retur til hjemlandet.
He he he he, vi havde også S.H
Vi fik ikke noget med at han skulle møde op eller noget, fik kun afslag på skrift, der stod ikke engang at han skulle forlade landet, eller hvornår han skulle forlade.
Kun at vi har ret til at klage hvis vi ville.

FLårhus

Indlæg af FLårhus » 27.02.2011 23:22:42

Tanja72 skrev:
reza4life skrev:Det kan være at de har S.H som sagsbehandler :lol:

He he he he, vi havde også S.H
Vi fik ikke noget med at han skulle møde op eller noget, fik kun afslag på skrift, der stod ikke engang at han skulle forlade landet, eller hvornår han skulle forlade.
Kun at vi har ret til at klage hvis vi ville.
Ja sådan et afslag fik vi også, på skrift. Vi klagede med det samme og blev lovet genoptagelse. De formulerer sig, når alt kommer til alt, så dårligt at jeg som dansker har MEGET SVÆRT ved at finde ud af hvordan US, kan skabe ensbetydende sammenhæng mellem ordene anbefaler og kræver. De prøver tilmed at spise en dansk statsborger af med en "klagevejledning" der består af en adresse, hvor man pr. brev kan fremsende en klage, værsgo og klag.

Ja, på godt gammeldaws dansk, jeg føler mig fanme godt nok dum oven i roen, når jeg ikke længere kan læse dansk på 4. klasses niveau!

MrsAnlli

Indlæg af MrsAnlli » 06.03.2011 09:45:27

Hej med jer :)

Ja så hart vi været dernede og få afgørelsen. Til en start sidder vi og venter 2,5timer med et nummer da det endelig bliver vores tur så er der er rar dame der tager og med op ovenpå (udfra jeres hjælp havde vi forberedt os på en afslag, men man har lov at håbe), ganske rigtigt så sidder denne dame og siger vi har fået afslag grundet at vores sagsbehandler ikke tror vi har haft ophold i Sverige.
På mange måder kan man prøve at forbedrede sig på et afslag, men da jeg sad der inde og fik afslaget fik jeg en følelse af afmagt, frustration over at vi som mennesker skal kunne dokumentere hvert et skridt man tager. Jeg har været så åben og ærlig i denne sag, og har prøvet at føre nogle gode dialoger med vores sagsbehandler som jeg kan se er en mange af jer også har haft. S.H.

Rejs dig og op og kom videre, endten kan jeg klage og få dem til at tage sagen op endnu en gang, dette skal ske inden Torsdag næste uge elers skal min mand forlade dk senest d. 1/4.

En anden mulighed jeg har tænkt er at flytte til Malmø igen, tage over og tale med dem og forklare alle tingene som de er. Heldigvis har jeg en veninde og hendes mand der bor i en stor lejlighed og gerne vil leje et værelse til os. Men er der nogle af jer der har erfaring med at flytte tilbage til Sverige ??

Hav en rigtig god Søndag :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2011 09:54:06

Hej! Hvis du vil have hjælp til at formulere klagebrevet eller bare nogle ideer til, hvad du kan skrive samt en vurdering af, hvordan sagen står, så scan afslaget fra US og send det til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

MrsAnlli

Indlæg af MrsAnlli » 06.03.2011 09:57:58

Mange tak skal du have, jeg får det scannet ind i løbet af ugen og sender det til jer.

Men jeg tror jeg dropper alt dette her med at klage i Dk osv, jeg tror vi tager til Malmø igen og prøver at høre dem ad, i håb om at de vil kunne forstå os. Min mand havde trods alt 5års opholds tilladelse der:)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2011 10:33:37

I kan klage over afslaget i Danmark, uanset om I bor i Danmark eller Sverige, så det ene forhindrer ikke det andet. Men det er jo noget rod at blive ved med at ligge og flytte frem og tilbage, så I skal da se at få besluttet, hvor I helst vil bo.

Besvar