Bliver jeg udvist efter skillsmisse?
Bliver jeg udvist efter skillsmisse?
Hej, jeg kommer fra Tyskland og er gift med min dansk mand siden et år og 3 måneder, jeg bor her i denmark og har arbejde i deltid.
Min mand vil nu snart skilles sig, kan jeg blive bo her eller bliver jeg udvist?
Min mand vil nu snart skilles sig, kan jeg blive bo her eller bliver jeg udvist?
Re: Bliver jeg udvist efter skillsmisse?
Når du er EU-borger, så må du gerne blive boende i Danmark under forudsætning af, at du kan klare dig selv økonomisk.
-
fundiver199
Hvis du har opholdstilladelse efter Danmarks nationale regler som familiesammenført, skal du henvende dig til Statsforvaltningen og bede om i stedet at blive registreret som EU-borger. Det er helt ukompliceret, når du har et arbejde.
Den fri bevægelighed i EU er jo netop skabt for, at man kan have et stort sammenhængende arbejdsmarked.
www.statsforvaltning.dk
Den fri bevægelighed i EU er jo netop skabt for, at man kan have et stort sammenhængende arbejdsmarked.
www.statsforvaltning.dk
Jeg arbejder kun få timer i ugen, jeg ved ikke om det er nok.fundiver199 skrev:Hvis du har opholdstilladelse efter Danmarks nationale regler som familiesammenført, skal du henvende dig til Statsforvaltningen og bede om i stedet at blive registreret som EU-borger. Det er helt ukompliceret, når du har et arbejde.
http://www.statsforvaltning.dk
Min mand har ved statsamtet skrevet under at han forsøger mig, det var før vores bryllup, når vi går i seperation bortfålder det så? Jeg er regestreret som EU -borger men jeg fortjener kun 2000 i måneden og han vil slet ikke gi` mig penge når jeg skulle flytte.
Det kan jeg slet ikke med min fortjenst jeg harskaanebo skrev:Når du er EU-borger, så må du gerne blive boende i Danmark under forudsætning af, at du kan klare dig selv økonomisk.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du skal have hjælp fra en jurist i forbindelse med din forestående skilsmisse. Når du har så lille en indtægt, kan du få en gratis advokat, men der skal søges om det.
Du kan finde en GRATIS hjælp her:
http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html
Du går på det nærmeste kontor, der er på adresselisten og forklarer at du har brug for hjælp i forbindelse med separation/skilsmisse. De kan hjælpe dig med at søge om at få en gratis advokat til selve sagen.
Du kan finde en GRATIS hjælp her:
http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html
Du går på det nærmeste kontor, der er på adresselisten og forklarer at du har brug for hjælp i forbindelse med separation/skilsmisse. De kan hjælpe dig med at søge om at få en gratis advokat til selve sagen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvor meget er "få timer om ugen"? Efter EF-domstolens praksis er 10-12 timers ugenligt regulært arbejde til normal løn nok til, at du har status som arbejdstager. Og i den situation har du både ret til fortsat ophold i Danmark og til supplerende bistandshjælp fra kommunen. Det sidste dog under forudsætning af, at du stiller dig til rådighed for arbejdsmarkedet dvs. aktivt søger efter jobs med en længere arbejdstid og dermed højere løn.
Din mands forsørgelseserklæring gælder for så vidt stadig, selvom I bliver skilt. Men desværre er det nok dig, der har problemet, hvis han ikke lever op til den. Dvs. det er dig, der mister din ret til ophold i Danmark, hvis du søger om bistandhjælp og ikke har de nævnte mindst 10-12 timers ugenligt arbejde.
Sagen lyder som et grænsetilfælde, så det kan nok være en god ide at få noget professionel juridisk rådgivning også til den del af den, som handler om evt. diskussioner med kommunen og Statsforvaltningen om henholdsvis supplerende bistandhjælp og ret til fortsat ophold.
Det absolut bedste vil dog naturligvis være, at du hurtigt muligt finder dig et andet job, så du kan klare dig selv økonomisk.
Din mands forsørgelseserklæring gælder for så vidt stadig, selvom I bliver skilt. Men desværre er det nok dig, der har problemet, hvis han ikke lever op til den. Dvs. det er dig, der mister din ret til ophold i Danmark, hvis du søger om bistandhjælp og ikke har de nævnte mindst 10-12 timers ugenligt arbejde.
Sagen lyder som et grænsetilfælde, så det kan nok være en god ide at få noget professionel juridisk rådgivning også til den del af den, som handler om evt. diskussioner med kommunen og Statsforvaltningen om henholdsvis supplerende bistandhjælp og ret til fortsat ophold.
Det absolut bedste vil dog naturligvis være, at du hurtigt muligt finder dig et andet job, så du kan klare dig selv økonomisk.
" Få timer i ugen " betyder 5 timer ! Hvad er med en uddannelse, gælder det også som "arbejde" ? Jeg har desuden også mulighed for fast arbejde men det ville jeg endnu ikke indgå fordi så skal jeg måske nok betale for ham hvis jeg fortjener mere end ham.
!!!! Men mange gange tak for jeres hjælp [/colo!!!
!!!! Men mange gange tak for jeres hjælp [/colo!!!
-
fundiver199
Ægtefællebidrag kommer næppe på tale, når I kun har været gift i så kort tid, men det må du tale med en skilsmisseadvokat om. Hvis du har mulighed for at få et job på fuld tid, og hvis du gerne vil blive i Danmark, så er der ikke noget at betænke sig på, så er det bare med at sige ja og tak.