Turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Stinepigen

Turistvisum

Indlæg af Stinepigen » 28.02.2011 09:11:20

Pludselig bliver jeg frygtelig usikker på om min kæreste nogensinde får et turistvisum når først vi er blevet gift. Som I sikkert ved er jeg på kontanthjælp (har pensionssag i gang) og tænker om vi kan få afslag på det grundlag? Altså at jeg muligvis ikke har nok penge til at forsørge ham. Hvad nu hvis han har en pose penge med og kan dokumentere det? Ville det hjælpe? Og hvordan dokumenterer man lige det? Er det en bankudskrift eller hvordan? Er det nok bare at vise hvad han har af kontanter til selve opholdet?

fundiver199

Re: Turistvisum

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2011 10:19:02

Jeg har aldrig hørt om nogen, der har fået afslag på en ansøgning om visum til at besøge en ægtefælle i Danmark, alene fordi denne ægtefælle havde en lav indtægt.

I det hele taget bliver visum til besøg hos ægtefæller stort set aldrig afslået, hvilket skyldes, at det må anses for at være et meget væsentligt velfærdshensyn at kunne besøge sin ægtefælle. Og behandlingen af en visumansøgning handler om at afveje risikoen for, at visumansøgeren vil blive illegal indvandrer eller asylansøger imod de ting, der taler for at tillade besøget i Danmark.

Afslag til ægtefæller vil derfor typisk kun komme på tale, hvis ægtefællen tidligere har overskredet et visum eller har boet i Danmark og er undladt at udrejse til tiden, da hans opholdstilladelse udløb. Eller hvis der har været andre problemer som f.eks. ulovligt arbejde. Eller hvis PET mistænker ægtefællen for at være medlem af en terrorgruppe.

Når din kæreste søger om visum, vil han typisk blive bedt om at fremvise et kontoudtog fra sin bank. Og står der penge på hans konto, så er det naturligvis helt ligegyldigt, hvordan din økonomi er. Så kan I bare skrive, at det er ham selv, der betaler rejse og ophold.

Stinepigen

Indlæg af Stinepigen » 28.02.2011 10:46:44

Tusind tak for dit hurtige svar :)

Men hvad nu hvis jeg skriver at jeg forsørger ham mens han er her? Vil det så have nogen betydning at jeg er på kontanthjælp?

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 01.03.2011 04:19:49

Nej , det vil det ikke... Så kom bare igang med at få søgt :D

Du skal jo i den invitation som du skal sende til ham og ambasaden ikke oplyse noget om dit arbejde og din indkomst. Du skriver blot under på at du vil forsørge ham og så er det jeres problem hvordan i vil klare det.

Ved at hvis i søger om turistvisum for 90 dage, kan det være en god ide at kunne fremvise at han også har nogle penge på kontoen. hvis ikke han har og du har mulighed for det, kan du overføre penge til ham og så bare hæve dem igen når han er kommet op.

Held og lykke med det...

Kh.
Fleischer

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 02.03.2011 18:02:20

Er der nogen herinde som kan svare på et eneklt spørgsmål...

Når man søger turistvisum skal man så både give ham som skal herop en invitation og samtidig sende en til ambasaden??? Vil det eventuelt være nok bare at aflevere den dernede når vi i forvejen er dernede for at aflever ansøgning til turistvisum?

På forhånd tak..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2011 21:14:52

Invitionen skal afleveres som et bilag til ansøgningen sammen med alle de andre bilag som f.eks. ansøgerens lønsedler, fotos, kopi af pas, kopi af flybillet og rejseforsikring og whatever ellers.

Man skal aldrig sende bilag separat til ambassaden, og da navnlig ikke i forbindelse med en anden persons visumansøgning. Husk at det er ikke dig, som bor i Danmark, der søger om visum, det er den person, du inviterer, der søger om visum. Og derfor er det også den person, som skal aflevere diverse bilag til sin ansøgning.

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 02.03.2011 21:40:09

Syntes også det lød mærkeligt at jeg skulle sende en derned, men alt andet end lige så skriver udlændingeservice det på deres hjemmeside... men dem er jeg forlængst holdt op med at tro på !!!

Vi gifter os jo dernede, søger visum efterfølgende... det vil sige vi er gift når vi søger (godt nok nygifte) Mon det er en god ide at vedlægge flubilletter for det sidste halve år. jeg har været dernede 7 gange... eller er det ligemeget når man er gift??

Når jeg skriver i invitationen at jeg sørger for al logi, skal han så stadig kunne fremvise et bankudskrift med 42oo euro. ????
Han har kun 20.000 danske stående, men så må vi jo sætte nogle flere ind og så hæve dem igen.. Hvis det er.

Fundiver... tusind tak for dit store angagement herinde. jeg værdsætter det meget. uden jer var jeg slet ikke kommet så langt :D

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 02.03.2011 21:42:06

Og så lige en ting mere... er ved at bestille en flybillet. Hvad er turkish citizenship No????
Er det det samme som han identitetsnummer????

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 02.03.2011 23:02:44

Bare glem mine sidste to indlæg her... vi har fundet på en løsning...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.03.2011 08:43:16

Når I er gift, er det tilstrækkelig at vedlægge en kopi af jeres vielsesattest. Nej din kæreste skal ikke have et bestemt beløb stående i banken, hvis det er dig, der betaler det hele. Det står også på visummodtagelsescentrenes hjemmeside, som I bør læse, inden I søger. Her står nemlig alle de detaljerede anvisninger om, hvilke bilag de gerne vil have vedlagt og så videre.

Mig bekendt står der ikke nogen steder på Nyidanmark, at du som vært skal sende papirer til ambassaden, så det må vist være en misforståelse? Eller hvor mener du at læse den information? Post gerne et link.

Egdk

Indlæg af Egdk » 03.03.2011 09:43:20

Mht at sende dokumenter til amb/rep så står der følgende på nyidanmark:

Værd at vide, når du venter besøg

* Udfyld invitationen
* Send invitationen til din gæst og til den repræsentation (ambassade eller generalkonsulat), hvorfra din gæst skal søge
* Send kopi af billedsiden i dit pas og din evt. opholdstilladelse til repræsentationen
* Se Udenrigsministeriets liste over danske repræsentationer i udlandet

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 03.03.2011 10:36:14

@ Fundiver...

Hermed link omkring ovenstående...

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... du_soeger/

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.03.2011 12:52:07

@ Fleischer og Egdk: I har ret. Der må enten være tale om en ny praksis, eller også er informationen på nyidanmark forkert. Tidligere har det i hvert fald været sådan, at de fleste ambassader decideret frabedte sig, at referenter sendte bilag direkte til dem.

ÆUG vil ved lejlighed følge op på, om det ene eller andet er tilfældet. Men indtil da bør I selvfølgelig gøre, som det anbefales på Nyidanmark, med mindre I får noget andet at vide af den repræsentation, hvor den, som I inviterer, skal søge om visum.

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 03.03.2011 13:05:17

Jeg tager til Tyrkiet på tirsdag og skal ordne alt det her.. Jeg har ikke sendt nogen invitation til dem, men givet en til min kæreste (snart mand)

Da jeg tager med på ambasaden har jeg proppet en ekstra i tasken og hvis de spørger eller siger at vi ikke har sendt noget, så får de den udleveret.

Jeg vender tilbage i dette forum om hvordan det er gået og hvad de har forlangt, så er der da en praksis erfaring at læne sig op af :D

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 03.03.2011 16:51:25

Scan din invitation ind på din com ligeså med andre dokumenter du skal sende til dem. send det så via email, det gjorde vi.

Derudover vil den turksike ambasade stadig se en kontoudskrift fra din mand selvom du siger du dækker omkostningerne. Min mand have et par tusind lira stående. De kræver det uanset hvad, så i kan ligeså godt tage det med med det samme. Samtidlig kan du ligeså godt vedlægge kopi i hans ansøgning af dine lønseddeler fra de sidste tre måneder. De kan godt være meget krakilske på den tyrkiske ambasade, rigtig meget endda. Husk også evt. dokumentation på arbejde hvis i har skrevet han har arejde at vende tilbage til, vi ente med at måtte eftersende flere dokumenter end dem vi allerede havde afleverede, angående hans arejde.
derudover ringede de flere gnge til min mand, og spurgte hvad han skulle i dk om han kom tilbage til tyrkiet igen osv. hele tiden er det vigtigt at i holder fast i at planen er han rejser tilbage. De ringede også til hans arejde to gange for at tjekke med dem :-) heldigvis vidste alle på hans job at vi søgte. de ringede også og testede andre ting.

gadere jer så godt i kan, have flre koper med af alt evt. hos os smed de flere papir væk inden vi forlod visakontoret

Besvar