Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Fleischer

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej pr. 1. juli 20

Indlæg af Fleischer » 25.02.2011 00:07:48

Jeg bliver så trist når jeg læser om de nye regler...og kan ikke hitte hoved og hale i hvad de kommer til at betyde for mig og min mand... Måske nogle kan hjælpe !!!

Vi har mødt hinanden i juni 2010. Jeg har fra juni 2010 og frem til nu været i Tyrkiet 8 gange.
Vi er lige blevet gift og har søgt om turistvisum til min mand, så han kan komme på besøg heroppe i 3 måneder.

Han er 23 år (bliver 24 i november i år) Jeg er 30 år og har en datter fra tidligere ægteskab.

Min mand er uddannet indenfor turisme. Jeg er uddannet familiebehandler og bor i eget hus på landet og har aldrig modtaet noget fra det offentlige.

Vil vi kunne søge om familiesammenføring nu på trods af at han er under 24 så vi når det inden de nye regler træder i kraft.

I skriver at man kan få dispentation.... for hvad???

Håber virkelig i kan hjælpe, da jeg kan se at jeg ellers skal leve resten af mit liv adskilt fra min mand. det er jo ikke så nemt bare at flytte til Sverige når man har et barn gående i skole her i Dk. det vil hun vel miste retten til så og tænker at der kan komme andre konsekvenser ved at flytte sin adresse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2011 08:24:35

Hvis dit barn har boet mindst 6-7 år i Danmark, vil det normalt kunne føre til, at I får dispensation. Årsagen er, at det i den situation vil være hensynsløst (konventionsstridigt) at henvise dit barn til at fortsætte sin opvækst i et andet land.

Desuden gives der normalt dispensation, hvis dit barn har samkvem med sin far her i Danmark, da det ligeledes vil krænke barnets rettigheder at fratage det muligheden for samkvem med en af dets forældre.

"Dispensation" betyder, at man får en opholdstilladelse, med mindre der er tale om et proformaægteskab.

Jeg anbefaler, at I søger om FS efter de danske regler, når din mand er ankommet til Danmark.

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 25.02.2011 08:31:03

Men Funder....
Han er jo ikke gammel nok. Han bliver først 24 år til november 2011. Kan vi søge alligevel???
Egentlig er han et år ældre, men der er fejl i hans papirer og vi har undersøgt om vi kan få det lavet om ved retten i Tyrkiet, men det er alt for lang ventetid.

Men hvis de kan behandle vores ansøgning selvom han er under 24 år, så er det da bare med at få den lavet, ,men det troede jeg ikke man kunne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2011 08:40:22

Som sagt "dispensation" betyder, at man får en opholdstilladelse, med mindre der er tale om et formodet proformaægteskab. Det har jo ingen betydning for din datters situation, hvor gammel din nye mand er. Det krænker din datters rettigheder lige meget, hvis du tvinges til at flytte til Tyrkiet, uanset om din mand er 21 eller 59 år gammel.

Så 24-års reglen gælder heller ikke, hvis man får dispensation p.g.a. børn, ligesom alle de andre regler ikke gælder. Den eneste regel, der gælder, er reglen om formodede proformaægteskaber. Hvilket selvfølgelig skyldes, at hvis du er proformagift, så har du ikke noget krav på at kunne leve sammen med din ægtefælle.

Når det overhovedet er lovligt at give afslag på ansøgninger om familiesammenføring, så skyldes det udelukkende, at den europæiske menneskerettighedsdomstol i flere kendelser har sagt, at man ikke har ret til selv at vælge, hvilket land man vil leve sit familieliv i.

Så med mindre der er "uoverstigelige forhindringer" for, at I kan bo sammen i Tyrkiet, så må Danmark altså gerne henvise jer til at gøre det. Men det er så her, at din datter kommer ind i billedet, og har selvstændige rettigheder ifølge bl.a. FN`s børnekonvention.

På grund af din datters "selvstændige tilknytning til Danmark" og evt. hendes samvær med hendes biologisk far, kan man ikke henvise dig til at flytte til Tyrkiet. Og derfor har din mand krav på at få en opholdstilladelse, med mindre han ligefrem er en eftersøgt terrorist e.l.

Mere indviklet er det ikke, selvom US får det til at lyde meget mere indviklet med den beskrivelse, som de giver på Nyidanmark :wink:

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 25.02.2011 09:11:50

Tusind tusind og atter tusind tak...
Har lige læst om hvordan vi skal ansøge i Danmark og det ser jo helt lovende ud :D

Hvis det her går smertefrit igennem, skal jeg love jer at i får min historie herinde, så andre kan få glæde af den.

Sikke en dejlig dag det er idag... Mange tak for svaret !!!

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 25.02.2011 11:30:07

Hej Fleischer

Nogle gode råd ang. papir til fs i dk
Så sorg for at få et apostelstempel på jeres ægteskabspapir dernede vi gav 20 lira for det. de kan kræve det i us og gør det nogle gange, men åbenbart ikke hver gang
Derudover skal du bruge hans familie attest nüfus kayit örnegi.
Begge skal oversættes til dansk, det valgte jeg at gøre i dk, det koster lidt ekstra men med moms gav vi 1500 kr. så hvis du bor i københavnsstrups området så kender jeg et godt sted du kan få dem oversat.
Udover alle de andre papir der selvfølglig kræves har vi valgt at vedlægge papir på min søn, forældremyndighedspapir ( vi har delt) samt et papir vi selv har skrevet hvor samværet er beskrevet mellem sønnen, jeg og hans far ( min søn er 10) hvor vi begge har underskrevet aftalen, dette er også sendt i et eksemplar til statsamtet og er faktisk lavet inden min mand kom til dk her i jan.

Indtil videre er vi to der søger efter den nye ændring med indvandringsprøven med særbarn, så her kan jeg desvære ikke give dig nogle råd, da jeg endnu ikke ved hvordan det administres, om man helt slipper for testen, eller om de kræver man tager testen ( så de får deres 3000 kr og gør vores liv lidt mindre sjov) og hvis man så dumper så får man disp på den....

Vores sag minder meget om jeres så hvis det er så send en privat besked herinde til mig så skal jeg med glæde prøve at holde dig informeret, om hvordan det hele forløber. vi søgte her. d. 9 feb. og venter nu på svar omkring det videre forløb

IbenK

Indlæg af IbenK » 28.02.2011 16:25:20

Hold da op...
Hvis min mand er i Danmark paa det 90 dages turistvisum man normalt faar naar man rejser ind i landet, og jeg er 23 1/2 i december, kan vi da soege om familiesammenfoering mens han er i landet, saa laenge jeg er 23 1/2 og vil han saa (muligvis) blive tildelt et processuelt visum?

De her regler er jo fuldstaendig skruk.. 100.000 kr. er jo absurd. Vi vil ikke kunne soege foer sidst i december 2011, saa vi er vel ramt af den her nye lov. Han har godt nok taget det sidste semester af sin master i Aarhus, vil det vaere til nogen hjaelp? Synes godt nok det er noget naer umuligt at faa lov bare at vaere sammen..

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 01.03.2011 06:52:19

Hjælp hjælp hjælp...

Har siddet hele natten og læst og checket, læst og checket alle de her regler igen og igen.

Der er nu kun 7 dage til at jeg tager til Tyrkiet og her på falderebbet bliver jeg i tvivl om hvilket ansøgningskema jeg skal bruge.

FUNDIVER... du skriverr at du vil anbefale at vi søger om familiesammenføring efter danske regler når min mand er heroppe på turistvisum og at vi eventuelt vil kunne få dispentation på grund af mit særbarn. Jeg har forældremyndigheden over hende alene. Hun er 6 år og har ikke haft kontakt til sin far siden hun var 10 ½ måned gammel... Kan nu se alle steder at man skal kunne dokumentere et fast samværd med den anden forældre. det kan jeg jo ikke, men vil mene at hun på grund af sin alder har et selvstændigt tilknytningskrav til Dk.. eller er jeg helt forkert på det????

Vi opfylder boligkravet, jeg har ikke modtaget nogle ydelser fra det offentlige, jeg er OVER 28 ÅR og har altid boet i Dk (jeg er dankser og har dansk statsborgerskab) Min mand har tilknytning til Dk på den måde at han forhåbentlig kommer herop på turistvisum og når han er her vil indgive vores ansøgning...

Jeg er bare i tvivl om hvilken ansøgning det er jeg skal indgive... er det ægteskabssammenføring (FA1)(vi er gift) eller er det familiesammenføring vi skal ansøge om (FA2)

Jeg håber på et hurtigt svar da vi jeg rejser derned og skal indgive ansøgning til turistvisum d. 8. marts.. håber på et hurtigt visum så han kan komme herop, og så vil vi søge med det samme når han kommer.

Håber nogle kan være behjælpelige med hvilken ansøgning vi skal bruge.. er virkelig blevet i tvivl her på falderebbet...

se eventuelt hvad jeg har skrevet tidligere her på side 7

Fleischer

har hørt at jeg måske også har et job som er på positivlisten

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2011 07:53:54

FA1 er for ægtefæller og faste partnere, FA2 er for børn. Din ægtefælle skal altså udfylde FA1, men hvis han har børn, som han gerne vil have med til Danmark, så skal disse børn udfylde FA2.

Med en alder på 6 år ligger dit barn lige på vippen mht. at have opnået såkaldt "selvstændig tilknytning". Men søg endelig og meld tilbage i forum, hvordan det går, så vi alle kan blive klogere. Tiden arbejder jo også for jer på det punkt, om man så må sige.

Og endelig kommer der snart en afgørelse fra EF-domstolens side i Zambrano sagen, som hvis dommerne følger generaladvokatens indstilling bare nogenlunde, kan tvinge Danmark til i familiesammenføringssager at tage langt mere hensyn til alle børn, som har dansk statsborgerskab.

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 01.03.2011 08:09:44

Den sag vil jeg med stor spænding afvente :)

men tænker nu alligevel at hvis ikke det kan lade sig gøre at få dispensation på grund af min datter på 6 år og man iøvrigt opfylder alle de andre krav til familiesammenføring (boligforhold, % offentlig hjælp, at man er gift o.s.v), så er man vel egentlig ikke så afhængig af den dispensation eller hvad???

Med hensyn til job på positivlisten.. gælder det så også hvis jeg har et job som er på positivlisten???
(Jeg er uddannet pædagog,psykoterapeut og seksualvejleder og social og sundhedsassisten... og så vidt jeg kan se så er pædagog på positivlisten fordi det er en proffesionsbachelor)???

Vi giver ihvertfald ikke op og jeg vil dele min historie fra enden til anden med jer herinde, så alle kan lære af vores eventuelle fejl... eller måske noget rigtigt vi gør :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2011 11:23:53

Et job på positivlisten kan give dispensation for 24-års reglen og tilknytningskravet men ikke alle de andre ting.

Men hvis man opfylder alle betingelserne (24-års regel, tilknytningskrav, minus sociale ydelser i 3 år, boligkrav, ikke fætter-kusine ægteskab) og har mulighed for at stille 63.400 kroner i garanti, og ens ægtefælle er i stand til at bestå indvandringsprøven, så er det selvfølgelig ikke nogen katastrofe, hvis man ikke får dispensation.

Projektgruppe

Indlæg af Projektgruppe » 15.03.2011 14:50:48

Hej med jer i ÆUG's debat forum!

Vi er en gruppe studerende fra Aalborg Universitet, som er i gang med at skrive et projekt omkring familiesammenføring. Vi er derfor interesseret i at interviewe nogle som er blevet berørt af de danske regler indenfor familiesammenføring. Det kan være pårørende som efter de danske regler ikke har fået mulighed for familiesammenføring, samt pårørende som igennem de danske regler har opnået familiesammenføring.Vi er tilmed også interesseret i, at interviewe nogle, som har opnået familiesammenføring igennem EU's regler omkring fri bevægelighed.
Som en et led i vores projektarbejde er vi derfor interesseret i at lave et interview per mail, telefonisk eller ved at aftale et interview, hvor vi kan spørge de pårørende direkte. Vi tager forbehold for hvis pårørende vil deltage anonymt i vores interview.

I er meget velkommen til at skrive til os herinde, og så håber vi på, at der vil være mulighed for, at vi kan få et interview med de pårørende, som hermed vil være et led i vores projektarbejde.

Venlig hilsen
Projektgruppen, Aalborg Universitet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2011 16:19:24

Hej projektgruppe

Er I ikke søde at poste jeres indlæg i forum "journalister og studerende"?

Det er nok også en god ide at tilføje en email adresse eller et telefonnummer, hvor interesserede kan kontakte jer.

jl1234

Indlæg af jl1234 » 22.04.2011 12:15:23

I forhold til det kommende pointsystem, såfremt dette bliver vedtaget, erstatter det så alle øvrige krav, eller udelukkende 24-års kravet. Jeg tænker, at hvis man har nok points, skal man så fortsat opfylde tilknytningskrav, evne til at forsøge ægtefællen etc.?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2011 06:11:57

Pointsystemet erstatter kun 24-års reglen. Tilknytningskravet skærpes yderligere og bankgarantien hæves til 100.000. Det står også i indlægget......

Besvar