Hej !
jeg er ny her på siden. Og har nogle spørgsmål.
Jeg er en dansk mand på 29 år som er gift med en russisk kvinde på 28 år. Vi blev gift her i DK for godt 2 år siden. vi har familiesammenføring og min kone har lige søgt om forlængelse af sin opholdstilladelse igen. hun har bestået modul 5 på sprogskolen for ca. 1 år siden og i erhverspraktik i forbindelse med sin uddannelse som laborant. (hun har uddannelse so svarer til dansk diplom ingeniør fra rusland).
vi overvejer at flytte til flensborg når hun er færdig med sin uddannelse her i danmark. Og har derfor nogle spørgsmål.
1 : Er det svært at få opholdstilladelse i tyskland for hende ?
2 : kan hun stadig arbejde i danmark ?
3 : hvad gør vi hvis vi flytter til DK igen efter nogle år starter hende sag så helt forfra ?
Tyskland /Danmark
-
fundiver199
Re: Tyskland /Danmark
1. Nej overhovedet ikke. Som dansk statsborger har du ret til fri bevægelighed i alle de andre EU-lande, og det indebærer også, at din familie kan rejse med. Din kone skal slet ikke søge opholdstilladelse i Tyskland, hun skal bare have udstedt et opholdskort som bevis på sin rettighed. Du selv skal have et registreringsbevis. Det hele er beskrevet under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land".
2. Nej desværre kan hun ikke fortsætte med at arbejde i Danmark uden at få en arbejdstilladelse. Og det kan hun formentlig kun få, hvis der er tale om en stilling, hvor der er mangel på arbejdskraft i Danmark. Men I har da lov til at forsøge, hvis det er et godt job, som hun er glad for.
3. Ja så starter I forfra. Men fordi I har boet i Tyskland, har din kone nu ret til ophold efter EU´s regler, som er ekstremt meget mere gunstige end de danske regler for familiesammenføring. Se "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".
2. Nej desværre kan hun ikke fortsætte med at arbejde i Danmark uden at få en arbejdstilladelse. Og det kan hun formentlig kun få, hvis der er tale om en stilling, hvor der er mangel på arbejdskraft i Danmark. Men I har da lov til at forsøge, hvis det er et godt job, som hun er glad for.
3. Ja så starter I forfra. Men fordi I har boet i Tyskland, har din kone nu ret til ophold efter EU´s regler, som er ekstremt meget mere gunstige end de danske regler for familiesammenføring. Se "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".
-
lykkeligmand
fundiver199 skrev:1. Nej overhovedet ikke. Som dansk statsborger har du ret til fri bevægelighed i alle de andre EU-lande, og det indebærer også, at din familie kan rejse med. Din kone skal slet ikke søge opholdstilladelse i Tyskland, hun skal bare have udstedt et opholdskort som bevis på sin rettighed. Du selv skal have et registreringsbevis. Det hele er beskrevet under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land".
tak for dit hurtige svar. glemte lige at spørge om vores bank garanti vi fik halvdelen tilbage da hun havde afsluttet dansk eksamen på sprogskolen. og har så stadig 30000kr til at stå til pant til kommunen får vi dem tilbage hvis vi flytter til tyskland ? eller er de tabt ? og hvad med hvis vi kommer tilbage skal vi så stille en ny garanti ?
-
fundiver199
Hvis din kone bevisligt har forladt Danmark og hendes opholdstilladelse er annuleret, så frigives bankgarantien naturligvis. Hvis I flytter tilbage til Danmark, kan din kone som sagt få ophold efter EU´s regler, og her er der jo ikke noget, der hedder bankgaranti.
Det ville jo udgøre en forhindring for den fri bevægelighed, da man naturligvis ikke kan forvente eller forlange, at f.eks. alle polske håndværkere, som ønsker at arbejde i Danmark, lige ligger inde med 63.400 kroner, som de kan deponere på en bankkonto, hvis de gerne vil have deres ægtefælle med hertil.
Den slags obstruktioner, som der jo er mange af i den danske udlændingelov, må derfor ikke gøres gældende over for vandrende unionsborgere. Det er kun de stationære statsborgere / borgere, som Danmark kan slippe afsted med at chikanere med ting som bankgaranti, tilknytningskrav, urimelige aldersgrænser, boligkrav og meget andet.
Det ville jo udgøre en forhindring for den fri bevægelighed, da man naturligvis ikke kan forvente eller forlange, at f.eks. alle polske håndværkere, som ønsker at arbejde i Danmark, lige ligger inde med 63.400 kroner, som de kan deponere på en bankkonto, hvis de gerne vil have deres ægtefælle med hertil.
Den slags obstruktioner, som der jo er mange af i den danske udlændingelov, må derfor ikke gøres gældende over for vandrende unionsborgere. Det er kun de stationære statsborgere / borgere, som Danmark kan slippe afsted med at chikanere med ting som bankgaranti, tilknytningskrav, urimelige aldersgrænser, boligkrav og meget andet.
-
lykkeligmand
fundiver199 skrev:Hvis din kone bevisligt har forladt Danmark og hendes opholdstilladelse er annuleret, så frigives bankgarantien naturligvis. Hvis I flytter tilbage til Danmark, kan din kone som sagt få ophold efter EU´s regler, og her er der jo ikke noget, der hedder bankgaranti.
tak for dit svar.
er der nogle muligheder for at min kone kan få lov til at arbejde i danmark. ?