Svar fra udlændingeservice

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Thomas T

Re: Svar fra udlændingeservice

Indlæg af Thomas T » 17.02.2011 20:59:30

Nu er det jo heller ikke et ukendt fænomen at udlændingeservice praktiserer lemfældig omgang med sandheden. Jeg synes du skal sende dem ovenstående link og citat, og forklare dem at alle kontrollørerne på øresundstogene har godtaget dit pendlerkort som gældende for din datters kørsel. Og så naturligvis erklæringen fra børnehaven.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2011 09:33:23

reza4life skrev:Udlændingeservice har i øvrigt indhentet oplysninger fra Det Centrale Personregi-ster,hvoraf det fremgår,at i inden udrejsen til sverige har boet på adressen ----------------------- hvor din æg-tefælles forældre fortsat bor.Denne adresse ligger ca.500 meter fra din datters børnehave.Du bedes fremsende eventuelle bemærkninger hertil.
Mit skriftlige svar på ovenstående ville være følgende:

Af Jeres brev af (dato) fremgår det, at I har indhentet oplysninger fra Det Centrale Personregister, hvoraf det fremgår, at min ægtefælle inden udrejsen til Sverige har boet på adressen ----------------------- hvor min ægtefælles forældre fortsat bor, og at denne adresse ligger ca. 500 meter fra min datters børnehave.

Hertil skal jeg bemærke, at jeg ikke kan se, at dette har nogen form for relevans for sagen. Når man udnytter retten til fri bevægelighed i EU er det afgørende, at man bosætter sig i et andet land end det, hvor man er statsborger. Hvor man boede før sin flytning er derimod sagen fuldstændig uvedkommende.

Min ægtefælle bor i dag sammen med mig og min/vores datter på adressen ……………………… som ligger i EU-landet Sverige. Dette har vi allerede dokumenteret ved …… (oplistning af den fremsendte dokumentation).

Med venlig hilsen

(din kones navn og underskrift)

reza4life

Indlæg af reza4life » 18.02.2011 13:03:03

Tak til MH,Thomas T og Fundiver

Jeg sender de oplysninger de har bedt om,her på mandag og ser hvad der sker i sagen.For jeg har aldrig troet at jeg skulle kastes rundt på denne her måde af US .Man skulle tro at US har et personligt problem med mig.

Jeg vender tilbage når der skér noget nyt i sagen!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2011 16:38:43

I er formentlig bare løbet ind i en overdrevent nidkær bureaukrat. Så lad være med at tage det personligt. Men vær gerne lidt spids og kontant i dine skriftlige svar a´la mit udkast for derved at sætte vedkommende på plads.

Signalet i jeres svarbrev skal være "jeg kender godt reglerne og mine rettigheder, og du er ude på tynd is, hvis du tror, at du kan blive ved med at drive mig rundt i manegen på denne måde".

Jeg håber selvfølgelig, at din kone snart får opholdskort, men ellers vil det være mig en udsøgt fornøjelse at gå ind i denne sag som ÆUG-rådgiver, hvis de bliver ved med at te sig åndsvagt derinde.

Så skriv endelig til rådgivningsmailen, hvis der opstår flere problemer, eller det ender med et afslag :wink:

FLårhus

Indlæg af FLårhus » 18.02.2011 20:27:40

Undskyld jeg spørger, men er det ikke først når man har været igennem møllen med FS at man skal dokumentere at ens børn går i dansk børnehave, når man igen bosætter sig i Danmark? Er dette muligt imens processen kører, er det vel kun et stort plus i et integrationelt perspektiv, da i jo møder deres krav på forhånd?

Vi skal alle huske på, at vi i en FS situation, nærlæser reglerne - da det jo er VORES liv (og på ingen måde deres tilværelse) det her gedemarked berører. Derfor må man jo gerne stille kritisable spørgsmål.
Man må ikke stille sig tilfreds og uforstående godtage deres skrå/håbløst uefterforskede svar, når de sætter sig på tværs af "reglerne". I stedet bede dem udpensle det, ud fra gældende regler og direktiver, inden man går til højere magter og stiller samme spørgsmål - og nævner navne.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.02.2011 20:59:00

@ FLårhus: reza4life er flyttet til Sverige, men er grænsegænger, og har søgt om dansk opholdskort til konen.

US leder åbenbart med lys og lygte efter ikke-eksisterende beviser for at han og hans familie i virkeligheden bor i DK.

Dette skyldes uden tvivl, at de faktisk boede i DK i 2 år med en almindelig fs efter danske regler, men så i 2010 flyttede til Sverige, og efter at have været der 3 mdr. søgte om dansk opholdskort efter EU-regler, for at have det i hænde, inden de evt. flytter tilbage til DK. Indtil videre har US brugt næsten 5 mdr. på sagsbehandlingen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 28.02.2011 14:19:02

Hej. Har læst igennem det brev til gægtesksb iden grænser. Jeg lide med samme problem jeg ved at søge familie samføring til Sverige eu. Og idag modtog jeg et brev om min børnepenge og Børnehavn blive stoppede. Vil bare høre hvad du har gjort for at beholde dit barn i børnehav og stadig modtager børne penge. Jeg er selv danskstasborg samt min datter.

reza4life

Indlæg af reza4life » 28.02.2011 14:29:34

Racha taha skrev:Hej. Har læst igennem det brev til gægtesksb iden grænser. Jeg lide med samme problem jeg ved at søge familie samføring til Sverige eu. Og idag modtog jeg et brev om min børnepenge og Børnehavn blive stoppede. Vil bare høre hvad du har gjort for at beholde dit barn i børnehav og stadig modtager børne penge. Jeg er selv danskstasborg samt min datter.
Det du gør at ringe til forældrebetalingen hos feks Københavns kommune og fortælle at du vil have at din barn fortsætter i børnehaven selv om i er flyttet til Sverige.Men det kræver at du har arbejde i Danmark før du kan lade din barn fortsætte i en dansk børnehave dvs du skal betale skat i Danmark før du får ret til at benytte en daginstitution i Danmark.Derefter får du tilsendt en regning fra den kommune du arbejder i og man modtager børnepenge fra Danmark fordi man betaler skat her.

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 28.02.2011 14:57:25

Hej. Har læst igennem det brev til gægtesksb iden grænser. Jeg lide med samme problem jeg ved at søge familie samføring til Sverige eu. Og idag modtog jeg et brev om min børnepenge og Børnehavn blive stoppede. Vil bare høre hvad du har gjort for at beholde dit barn i børnehav og stadig modtager børne penge. Jeg er selv danskstasborg samt min datter.

Jeg er på su så det vil sige jeg betaler skat har og læser har er det ikke nok

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 28.02.2011 20:28:49

Jeg er på su og jeg skal forsætte med at tage uddannelser har i dk og self jeg betaler skat har

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 28.02.2011 21:07:42

Racha taha skrev:Hej. Har læst igennem det brev til gægtesksb iden grænser. Jeg lide med samme problem jeg ved at søge familie samføring til Sverige eu. Og idag modtog jeg et brev om min børnepenge og Børnehavn blive stoppede. Vil bare høre hvad du har gjort for at beholde dit barn i børnehav og stadig modtager børne penge. Jeg er selv danskstasborg samt min datter.

Jeg er på su så det vil sige jeg betaler skat har og læser har er det ikke nok

Vores datter beholdte også plads i vuggestuen
Senest rettet af Tanja72 22.01.2015 18:29:21, rettet i alt 1 gang.

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 28.02.2011 22:08:22

Oki det er jeg glad at hører hvilket kommun skal det være i København eller kan jeg vælger en anden fordi hvis min datter kan beholde hendes plads så vil jeg har hun blive i hendes Børnehavn i Jylland så kan hun ovrenatte hos min mor sÅ kommer hos mig om weekende. Tror du sige det noget om det

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 28.02.2011 23:27:50

Racha taha skrev:Oki det er jeg glad at hører hvilket kommun skal det være i København eller kan jeg vælger en anden fordi hvis min datter kan beholde hendes plads så vil jeg har hun blive i hendes Børnehavn i Jylland så kan hun ovrenatte hos min mor sÅ kommer hos mig om weekende. Tror du sige det noget om det
Man plejer at få en plads i den kommune man arbejder/studerer i.
Senest rettet af Tanja72 22.01.2015 18:28:38, rettet i alt 1 gang.

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 01.03.2011 09:09:09

Oki det også jeg er i Basel nu og når jeg skal vende tilbage til uddannelse så jeg vil hele blive færdi har i Jylland fordi jeg mangler kun 4 månder så er jeg færdig min lære sagde et syndt at flytte til Kbh nu han synes jeg skal blive færdi

reza4life

Indlæg af reza4life » 01.03.2011 14:42:37

Racha taha jeg tror at det bedste for dig ville være at du meldte din datter ud af den jyske børnehave og tilmeldte hende børnehave i Sverige ellers vil det blive meget svært for dig at overbevise US at i har haft realt og faktisk ophold især hvis i får S.H som sagsbehandler.
Senest rettet af reza4life 01.03.2011 15:06:53, rettet i alt 1 gang.

Besvar