pension

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ellib

pension

Indlæg af ellib » 17.02.2011 16:00:32

hej

jeg skal giftes med min japanske kæreste, og forhåbentlig får hun permanent opholdstilladelsde i DK i løbet af noget tid.
så jeg vil høre, hvis det uheldige skulle være ude at man blev skilt, hvordan det forholder sig med pensionordninger,ATP og folkepension som hun vil have betalt til mens hun er i DK.

Kan det blive overført til japan eller hvordan er det med det!

Det er jo ikke rart at stå uden midler når man bliver gammel!

mvh lars

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: pension

Indlæg af mh1 » 17.02.2011 16:29:02

Læs her: https://www.borger.dk/Emner/pension-og- ... fault.aspx

Kort fortalt kan den pension, man optjener mens man arbejder i Danmark, på visse betingelser udbetales selv om man flytter til udlandet. Reglerne ændres løbende, så hvad der vil gælde i en forhåbentlig fjern fremtid kan man kun gætte om.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: pension

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2011 07:30:23

ellib skrev:jeg skal giftes med min japanske kæreste, og forhåbentlig får hun permanent opholdstilladelsde i DK i løbet af noget tid.
Bor hun allerede i Danmark? Ellers skal hun jo lige have en tidsbegrænset (midlertid) opholdstilladelse, før hun måske engang om mange år har optjent point nok til at få en tidsubegrænset (permanent). Hvis hun altså vel at mærke ikke er uheldig at blive fyret eller syg eller noget andet.

Se "jeg vil.... søge permanent ophold"

Det er prisværdigt, at du tænker så langt fremad som pensionen, men der er mange andre problemer, som I skal have løst inden da, hvis hun først skal til at flytte til Danmark nu og ikke har været her i en årrække allerede.

Se "jeg vil.... familiesammenføres".

Besvar