uppehållsrätt

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jane

uppehållsrätt

Indlæg af jane » 30.12.2007 18:39:53

hejsa

Jeg sidder lige og læser på migrationsverkets side igen.
Jeg er flyttet til sverige og blevet gift for nyligt, så undrer mig over om denne passage gælder for mig:

En EU/EES-medborgare som är arbetstagare, egen företagare, tillhandahållare eller mottagare av tjänster, studerande eller har tillräckliga medel för sin försörjning har uppehållsrätt i Sverige. Med uppehållsrätt menas att en EU/EES-medborgare och hans/ hennes familjemedlemmar får vistas i Sverige mer än tre månader utan uppehållstillstånd.

-Og om det betyder at min udenlandske mand og jeg ikke behøver at søge FS..
Er der nogen der kan svare på det?

Mvh Jane

Milud

Indlæg af Milud » 05.02.2008 12:45:00

Hey, det lyder da fantastisk!!

Kan du ikke give linket/kilde-henvisning?
Jeg vil da gerne spoerge migrationsverket om det er noget vi kan bruge :-)

Mvh. Milud

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.02.2008 12:58:05

Jeg ser ikke rigtig noget nyt i det citat. Det er EU-reglerne, og her skal man som bekendt bevise, at man har økonomien i orden. Derefter får man så et EU-opholdsbevis, som gælder i 5 år.

jane

Indlæg af jane » 05.02.2008 16:32:00

Milud, hvilken situation er du i da?

Skaanebo: Jeg er bare i tvivl om hvorvidt de gængse regler gælder for os, da min mand er afvist asylansøger, som i princippet venter på en hjemsendelse.

Milud

Indlæg af Milud » 05.02.2008 17:54:14

Min situation (for Jane):

Jeg er flyttet til malmø, er blevet gift i januar dog i Algeriet og ikke endnu registreret det i hverken DK el. SE
(SKAT sagde jeg skulle til SkatØresund ved Sluseholmen 8b, 2450 kbh. sv., og fremvise ægteskabsbevis; han sagde et på fransk vil være ok, dog har ikke prøvet det endnu).

Min kone har været til ambassaden men de sagde hun skulle "bare" tage sig et visum til sverige og ordne ting herfra, fordi jeg er EU borger.

Hun forklarede at vi gerne vil bruge svenske regler, men de havde svært ved at forstå det, og "nægtede" (har været besværlig med) at booke et møde med hende for interview m.v.

Jeg har ringet i dag til migrationsverket og forklarede dem, og de sagde jeg har ret til at bruge svenske regler, og ambassaden burde vide det... hvis amb. giver problemer igen, skal de spørge migrat.v.

Jeg aftalte med min kone at hun skal være der personligt og insistere på baggrund af min samtale med migrationsverket.

Der er ca. en måneds ventetid inden man kan få et møde!

skannebo: Jeg havde nok misforstået det, troede det var nemmere end EU og ikke havde de økonomiske krav/konsekvenser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.02.2008 23:10:50

jane, hvis I er gift, og du i øvrigt opfylder de økonomiske krav, som EU-reglerne betinger, så er der intet til hinder for at gøre brug af reglerne til familiesammenføring i Sverige - heller ikke selv om din mand er afvist asylansøger!

En fordel ved EU-reglerne er jo netop, at man kan indgive sin ansøgning i Sverige og opholde sig i Sverige, mens ansøgningen behandles!

Besvar