Sikkerhedsstillelse efter bestået indvandringsprøve

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
misha

Sikkerhedsstillelse efter bestået indvandringsprøve

Indlæg af misha » 13.02.2011 01:52:40

hej,
nu har jeg fået et brev fra US, hvor de skriver, at jeg skal stille økonomisk sikkerhed på 63 413,39 kr. før min mand kan få sin opholdstilladelse.
jeg kan ikke rigtig forstå forskelen på ANFORDRINGSGARANTI og DEPONERING?..
jeg er kunde hos Nordea, og har pengene på min konto. er det så deponering jeg skal vælge? er der nogen der har stillet garanti for nyligt og kan skrive et par ord om hvordan man gør og hvad er bedst?
på forhånd TAK til alle

solskinsglad

Re: Sikkerhedsstillelse efter bestået indvandringsprøve

Indlæg af solskinsglad » 13.02.2011 09:02:23

Anfordringsgaranti vil sige, at banken stiller sig som garant for, at du naturligvis kan betale 60.000 kroner, hvis kommunen kræver det. Depotkontoen er derimod en rigtig konto med pengene stående, som banken så låser, så den står i dit navn, men det kun er kommunen, der har adgang til at hæve fra den.

Tag papiret fra US, gå i banken og få oprettet en ny konto. Pengene flyttes så fra din almindelige konto til den nye konto, som banken så låser til kommunen. De underskriver papiret, og I sender det til kommunen.

Vi bruger også Nordea, og det var sådan vi gjorde.

P.S. Og kæmpe tillykke med en veloverstået FS :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.02.2011 14:00:20

Jeg er fuldstændig enig i den forklaring du allerede har fået af solskinsglad. Der er dog en lille forskel mere:

Anfordringsgaranti: Du betaler nogle få hundrede kroner i kvartalet til banken. Om de er fradragsberettiget, må du nok snakke med skattefar om.

Deponeringsgaranti: Du får renter af de indsatte penge. Renterne bliver dog også låst med det samme de tilføres kontoen. Du kan hæve det fulde beløb igen efter syv år. Inklusive renter og renters rente.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

misha

Indlæg af misha » 15.02.2011 23:42:56

hej og tak for svarene!
jeg var i Nordea idag, og de tog imod brevet og sagde, at da jeg havde pengene på kontoen, så var det deponering jeg skal lave. det kommer ikke til at koste mig noget, men de sagde dog, at jeg ville miste renterne... :?
jeg skal derned imorgen igen for at få papirerne, så jeg ved noget mere om det i morgen.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.02.2011 05:04:23

Den med at miste renterne, må du lige få forklaret. Jeg har selv deponeret penge på samme måde som du, jeg har bare gjort det i Danske Bank, og jeg mister ingen renter.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 08:27:58

Det, der menes, er nok, at renterne på en deponeringskonto typisk er lavere end den rente, man kunne få ved at investere sine penge på anden måde og f.eks. købe obligationer for dem eller sætte dem på en bankkonto, som ikke er en deponeringsgaranti.

Hvis renten på deponeringskontoen f.eks. er 1,5% om året, og man i stedet kunne købe en statsobligation og modtage 3,5% i årlig rente, så "koster" det hvert år 2,0% af det deponerede beløb at stille garantien. Eller cirka 1300 kroner.

Det er også muligt, at det, banken mener, er, at man ikke kan hæve de tilskrevne renter, så længe garantien er i kraft. Men det betyder jo bare, at beløbet på kontoen vokser i løbet af de år, hvor man stiller garantien. Så når den engang bliver frigivet, så er de 63.400 kroner måske blevet til 70.000, eller hvad tallet nu er.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 16.02.2011 14:01:54

Jeg har også deponeringskonto i Nordea, og renten er nærmest ikke eksisterende... Jeg fik fra marts 2010 og året ud cirka 30 kroner i rente af mine 60.000 kroner, så det er meget muligt, at det er det, de mener med, at du mister renten.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.02.2011 16:45:44

jeg får ca. 1.500 kr. om året i renter på min deponering.

misha

Indlæg af misha » 16.02.2011 22:17:35

@Fundiver du har ret. Jeg ville få 1,250% i renter hvis pengene stod på min plus konto fri. På deponeringskontoen få man kun 0,125%. Derfor kommer jeg til at miste penge i de 4 år, hvor de 63000 skal ligge på deponerings kontoen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2011 08:05:10

Det er rart at høre, at du er optimistisk og tror, at din mand allerede om 4 år vil have samlet de 100 point til tidsubegrænset opholdstilladelse :D

Realistisk set tager det dog nok længere tid end 4 år for 99 ud af 100 familiesammenførte at leve op til alle de krav, der stilles. F.eks. skal man jo have fuldtidsarbejde i 4 år og ikke kun 2½, medmindre man består prøve i dansk på niveau 3.

I Integrationsprogrammet bliver udlændinge indplaceret på 3 niveauer afhængig af deres uddannelse og andre sprogkundskaber, og det er kun på det højeste niveau, at undervisningen fører frem til det niveau, der kræves for at bestå dansk på niveau 3.

Bliver en udlænding indplaceret på mellemniveauet, fører undervisningen kun frem til det niveau, der kræves for at bestå dansk på niveau 2. Og så kræves der altså 4 års erhversarbejde og ikke de 2½, som der ellers tales mest om også her i forum. Eller alternativt skal man på egen hånd hæve sit niveau i dansk fra 2 til 3.

Endnu værre stillet er de udlændinge, som indplaceres på det laveste niveau. Her fører undervisningen kun frem til dansk på niveau 1, og det er ikke nok til overhovedet at få tidsubegrænset opholdstilladelse. Så disse udlændinge, der typisk har svage uddannelsesmæssige forudsætninger, skal altså på egen hånd øge deres danskniveau fra 1 til 2, og herudover skal de også have fuldtidsarbejde i 4 år.

Og nå ja, så skal man også lige bestå den kommende medborgerskabsprøve, hvis man ikke har siddet i en foreningsbestyrelse i 12 måneder.

Jo det er en herlig integrationskarussel, der er stillet op i Danmark, og indtil videre er der da hele 5 ud af 400 ansøgere, som har formået at leve op til kravene.

Men det er selvfølgelig muligt og måske også sandsynligt, at reglerne er lavet om igen, længe inden din mand har boet 4 år i Danmark. Det kan I jo i hvert fald håbe på.

misha

Indlæg af misha » 17.02.2011 21:38:25

vi har tænkt på, at han skal bestå dansk prøven indenfor de næste 3 år, fordi der står i brevet, at "garantien nedsættes med halvdelen af beløbet, hvis han har bestået afsluttende prøve i dansk eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved uddanelses afslutning".
dvs., at der er kun halvdelen af pengene er "låst" til han får permanent opholdstilladelse. men jeg kan godt se, at de nye regler er meget skarpe og måske uopnåelige for de fleste. vi må håbe på nogle mere menneskelige regler i fremtiden.

gogozec

indvandringsprøve og de nye regler

Indlæg af gogozec » 23.02.2011 13:48:48

Mit spørgsmål går på et inlæg jeg så i denne forum. Der er nogen der skriver at de nye og skærpede regler træder i kraft den 1.7.2011, mens indvandringsprøven er trådt i kraft, men at den ikke er udformet?
Jeg synes at det fremgår af US-hjemmeside at den er udformet og i anvendelse, men hvis overstående er sandt, betyder det så at alle ansøgere frem mod 1.7. ikke skal til denne prøve, eller får de blot længere tid til forberedelse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2011 14:11:47

Indvandringsprøven er trådt i kraft pr. 15. november 2010. Pr. 1. januar 2011 er der indført nye og højere ansøgningsgebyrer.

Folketinget starter i uge 9 behandlingen af et lovforslag, som vil betyde, at der pr. 1. juli 2011 træder en lang række nye krav i kraft herunder pointsystem, skærpet tilknytningskrav og forhøjelse af bankgarantien til 100.000. I det lovforslag er også indeholdt et forslag om at skærpe kravene i indvandringsprøven. Det vil imidlertid først træde i kraft, når en ny prøve er udformet, og dermed altså formentlig senere end 1. juli 2011. Indtil da vil der stadig være krav om, at ansøgere skal bestå den nuværende prøve.

Du blander således tingene sammen. Men til dit forsvar må man også sige, at det er let at blive forvirret, når Folketinget laver reglerne om med så korte mellemrum, at blækket næppe er tørt på den ene lovændring, før man allerede er i gang med at behandle den næste……

Besvar