EU - fri bevægelighed til UK?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
296740

EU - fri bevægelighed til UK?

Indlæg af 296740 » 15.01.2011 09:44:28

Hej alle,

Lige et simpelt spørgsmål (håber jeg): Hvis min kæreste og jeg flytter til Sverige sammen, kan vi så senere hen bruge den frie bevægelighed til at flytte til England? Altså, uden at skulle opfylde alle de britiske krav til opholdstilladelse?

Storbritannien er jo ikke med i Schengen-samarbejdet, hvilket er derfor jeg er i tvivl om dette. Google kunne umiddelbart heller ikke hjælpe mig.

På forhånd mange tak :)
Senest rettet af 296740 15.01.2011 15:28:36, rettet i alt 1 gang.

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: EU - fri bevægelighed til UK?

Indlæg af krikris » 15.01.2011 10:11:49

Uk er stadig en del af EU, så det kan i, men han skal søge visum for at kunne følge med dig til UK lige meget om der er tale om blot transit ferie eller immigration. I skal, hvis i ikke er gift sikkert skulle dokumentere ca 18 mdrs samliv.

296740

Indlæg af 296740 » 15.01.2011 10:16:34

krikris skrev:Uk er stadig en del af EU, så det kan i, men han skal søge visum for at kunne følge med dig til UK lige meget om der er tale om blot transit ferie eller immigration. I skal, hvis i ikke er gift sikkert skulle dokumentere ca 18 mdrs samliv.
Vi regner med at gifte os inden da, så det bliver ikke et problem.

Så han skal alligevel søge om opholdstilladelse i UK, som man under "normale" omstændigheder skal? I Danmark er det sådan, at der jo lige pludselig er en masse krav, der ikke længere skal opfyldes, når man bruger den frie bevægelighed.

Synes det er lidt svært at finde ud af :?

krikris

Indlæg af krikris » 15.01.2011 11:19:53

Så har jeg udtrykt mig uklart; EU reglerne gælder i UK men ikke den frie bevægelighed som i Schengen.

Jeg er gift med en nigerianer og han har EU opholdskort i DK.
Hvis vi vil til Uk for f.eks at se en fodboldkamp eller besøge hans venner der, skal han søge om indrejse visum til UK, selvom han har opholdskort i DK.

296740

Indlæg af 296740 » 15.01.2011 11:33:41

Tak, sætter pris på din hjælp!

Så for lige at skære det helt ud i pap: Det vil ikke gøre nogen forskel for os mht. UK, at han har opholdstilladelse i Sverige? Vi skal stadig søge opholdstilladelse "fra bunden" til UK?

krikris

Indlæg af krikris » 15.01.2011 11:41:32

Ja man skal søge opholdskort på ny. Vi boede i sin tid i DK, hvor min mand fik svensk opholdskort. Så flyttede vi til DK, hvor han søgte dansk opholdskort, og fik dansk opholdskort.

Så ja; din mand skal søge brittisk opholdskort ifølge EU retten, hvis i flytter til UK, selvom han har et svensk opholdskort og samtidig indrejse visum til UK, da UK ikke er Schengenområde. Men i kan jo søge fra Sverige når det bliver aktuelt og vente med at flytte, til det brittiske opholdkort er i hus for så behøves indrejsevisum ikke.

Med ophyggelig planlægning kommer man langt :wink:

296740

Indlæg af 296740 » 15.01.2011 14:07:26

Hmm.. Har nu selv søgt lidt videre og fundet ud af, at det nok er et "EEA family permit" vi skal søge - som, så vidt jeg kan se, faktisk gør brug af den frie bevægelighed. Eller tager jeg fejl?

Fra wiki:
A European Economic Area Family Permit (short: EEA family permit) is an immigration document that permits the holder to enter the United Kingdom as the dependent of a citizen of the European Economic Area (EEA). The documents are not conventionally visas as they are issued under the authority of free movement provisions of the Treaty of Rome and European Law rather than domestic United Kingdom immigration regulations. A family permit can be issued for both a short term visit and/or to enable to holder to take up residence in the UK. As the documents are only valid for six months a person seeking to remain in the UK will need to apply for residence documentation from the Border and Immigration Agency.

Og link til offentlig side, der beskriver det:
http://www.ukvisas.gov.uk/en/howtoapply ... snationals

hanna

Indlæg af hanna » 15.02.2011 23:33:42

Hej alle

Min mand og jeg sidder i næsten samme situation. Vi bor nu i Sverige, og min mand har svensk opholdstilladelse(han er fra Tyrkiet), og jeg er dansk statsborger. Vi overvejer kraftigt at flytte til London, men er i tvivl om proceduren. I siger at man kan søge fra eks Sverige, og vente med at flytte derover til vi har fået svar. Betyder det at vi begge kan blive boende i Sverige, og først flytte når vi har fået et positivt svar? Jeg arbejder med teater, og min mand vil studere videre i England. Er der krav om at vi skal kunne forsørge os selv, og er det evt. nok med en opsparing?

På forhånd mange tak for jeres hjælp

Mvh
Hanna

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.02.2011 05:20:36

Selv om Krikris har prøvet at forklarer det, kan jeg se, at man glemmer at læse, hvad hun faktisk har skrevet. Hun skriver ikke, at man skal søge britisk opholdstilladelse inden man rejser derover. Hun skriver, at man skal søge visum, hvilket er noget andet. Når man så ER ankommet til Storbritannien, beder I selv om et registreringsbevis og jeres respektive ægtefæller søger om et EU-opholdskort (EU-recidence permit).

Så husk på forskellen mellem visum og opholdstilladelse. I øvrigt er opholdstilladelse noget der gives efter national lovgivning, mens opholdskort gives efter EU-retten. Ligesom i Danmark, er der også i Storbritannien forskel på de to regelsæt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 08:00:08

Hvis man ved, at man først ønsker at flytte om f.eks. 6 måneder, så kan man godt vælge at søge registreringsbevis og opholdskort, før man flytter, så sagsbehandlingen er overstået, når man ankommer. Men det kræver jo, at man allerede da har lejekontrakt og ansættelseskontrakt, så f.eks. de britiske myndigheder reelt kan behandle sagen.

Man har imidlertid ikke pligt til at være i besiddelse af andet end et visum ved sin indrejse, hvis man er fra et visumpligtigt land. Og faktisk fritager besiddelse af et opholdskort fra et andet EU-land en fra at være i besiddelse af et visum ved sin indrejse.

Ifølge reglerne kan både du og din mand derfor bare uden videre rejse til Storbritannien ved at vifte med jeres pas samt din mands opholdskort, og først 3 måneder efter jeres ankomst er I forpligtet til at henvende jer til de britiske myndigheder, såfremt I gerne vil blive der.

Storbritannien overtræder imidlertid den del af EU´s opholdsdirektiv. som handler om din mands fritagelse for visumpligten. Så derfor har I valget mellem at slæbe den britiske stat for domstolene eller acceptere overtrædelsen og søge om et visum på den britiske ambassade i Sverige.

Besvar