HJÆLP udenlandsk pension og fradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
isis1a

HJÆLP udenlandsk pension og fradrag

Indlæg af isis1a » 14.02.2011 16:50:01

Hej, min mand er flyttet til Danmark sidste år i august. Han er pensioner og få en små pension fra tyskland (44000.- DKK ),og han har et fradrag af 42900.-.
Jeg har talt med Skat i dag, og har bedt om at overføre hans udnyttet fradrag og bundskat til min skatteopgørelse ( fradrag ), men det siger, det er ikke muligt, fordi hans pension er 44000.- og så har han ikke en beretigelse for en fradrag. Er det rigtig??
Og, hvad er med hans bundskat, kan man ikke overføre denne beløb?

Jeg spørg, fordi jeg er nu virklig i tvivl om det stemmer hvad det siger, fordi sidste år har jeg fået en forhøjet fradrag p.g.af min mand er flyttet til Danmark.

Isis1a

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP udenlandsk pension og fradrag

Indlæg af mh1 » 14.02.2011 19:14:24

Man kan overføre uudnyttede personfradrag, men da din mands indkomst er større end hans fradrag bruger han selv fradraget, hvis hans tyske pension er fuldt skattepligtig i Danmark.

Danmark og Tyskland har en dobbeltbeskatningsaftale, som lige netop mht pension er ret indviklet. Hvis det er Tyskland, der har retten til at beskatte pensionen, skal din mand ikke betale skat af den i Danmark. Du bør gøre skattevæsenet opmærksom på, hvad det er for en slags pension din mand får.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar