Jeg er igang med at søge FS efter eu-reglerne. Jeg er bosat i Flensborg, og har derfor fået brev om at jeg skal fremvise dokumenter for opholdet.
Først har jeg spørgsmål vedrørende det meget omtalte opholdskort, hvordan set sådan et ud? Altså, jeg har været nede på Ausländerbehörde, først mig, derefter med min kone da jeg havde fået mine papirer presset igennem systemet dernede. Det skal siges at jeg tog hende med dernede omkring 14 dage før hendes visum til Danmark ophørte, er der noget vi har gjort forkert - for bliver lidt nervøs når jeg læser alle jeres gode og informative indlæg herinde??? Endvidere indgav vi også FSansøgningen før hendes visum ophørte, og fik at vide at de nu var annuleret. Åh, det er så indviklet
Hvad vi begge har nu, er 2 breve hver fra Flensborg kommune, et med hver vores oplysninger - og underskrevet af borgmesteren og med et fint segl, og et brev med hver vores personlige identifikationsnummer.
Nu er sagen den at jeg i første omgang har fået afslag, da en lejekontrakt på min 4 værelses lejlighed hernede og kvitteringer på betaling af denne, fri bevægelighed dokumenteret, kontoudtog fra min tyske konto, elregning, telefonregning, lønsedler der beviser jeg er selvforsørgende, dokument fra ausländerbehörde der siger jeg bor i Flensborg som selvforsørgende, ikke er bevis nok.
Jeg har efter afslaget snakket med en dansk mand hernede, der står i samme situation som mig, altså at det samme brev han har fået, er formuleret så det kan misforståes, hvor meget man skal sende ind, og hvor længe efter fristen på 14 dage man skal blive ved med at sende oplysninger ind.
Jeg tager her først sætninger fra "brevet" op, og derefter et udklip fra nyidanmark.dk, som jeg vil stille spørgsmål ved, om det modstrider afgørelsen om hvorvidt jeg bor i Flensborg, og retten bag denne beslutning holder stik.
1. Etablere et reelt og faktisk ophold.
Som jeg læser det, skal man fremlægge beviser for at man har etableret (skabt sig) en tilværelse i det pågældende land, deraf at regninger bliver tilmeldt løbende betaling osv, hvilket jeg har dokumenteret, og finder ud fra de dokumenter jeg har tilsendt US, at "Samtidig kan en ansøgning om familiesammenføring ikke afslås alene under henvisning til, at en dansk statsborger ikke har været i stand til at fremlægge et eller flere af ovennævnte dokumenter." bliver brudt fra deres side.
2. Vi anbefaler at sende følgende dokumenter.
Som jeg læser dette udsagn, anbefaler US at jeg sender dokumenter for leveomkostninger, bevis på at jeg kører til arbejde hver dag, skønt jeg jo har pligt til at gøre dem opmærksom hvis situationen ændres i.f.t. arbejdsløshed og den selvforsørgende faktor bliver sat ud af spillet. Der står bare ingen steder at det er et krav, og at disse dokumenter har en afgørende faktor - hvorfor jeg virkelig er harm over de ikke har skrevet at det er obligatoriske oplysninger for sagens udfald, fra start.
Her kommer så mit endelig spørgsmål, om de virkelig kan give os afslag på baggrund af følgende udklip?
Det sidste jeg nu er i tvivl om, er om det blot er den videre gang i sagen (som jeg fandt ud af var LUKKET da jeg ringede ind for at grave lidt i det hele), eller om de direkte har afvist vores ansøgning om FS gennem eu-retten?Hvis Udlændingeservice ud fra de fremsendte oplysninger vurderer, at der er tvivl om, hvorvidt den danske statsborger har haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land, vil der blive krævet yderligere dokumentation herfor.
I det følgende gives eksempler på dokumenter, som en dansk statsborger vil kunne fremvise for at dokumentere, at han/hun har haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU-land:
•dokumentation for adresser, herunder udskrifter fra et folkeregister om, at ansøgeren var bopælsregisteret,
•skøder på boligkøb, lejekontrakter for leje af bolig eller kvittering for huslejebetaling,
•dokumentation for, at den danske statsborger flyttede fra pågældendes tidligere bopæl, herunder dokumentation for, at pågældende opsagde lejemål, solgte sit hus, eller fremlejede sin bolig i en vis periode,
•indmeldelse af børn i skole, børnehave etc.
•dokumentation for sygesikringsnummer, eller særlige sygeforsikringer
Der er ikke tale om en udtømmende opregning af dokumenter, som en dansk statsborger har mulighed for at fremvise for at dokumentere et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land. Samtidig kan en ansøgning om familiesammenføring ikke afslås alene under henvisning til, at en dansk statsborger ikke har været i stand til at fremlægge et eller flere af ovennævnte dokumenter.
Under alle omstændigheder foretager Udlændingeservice en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder.
Vi føler lidt vi bliver kørt rundt i manegen af US.
Håber i kan hjælpe os med svar
Hilsen D & M