Hvordan får jeg min australske kæreste til Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Uheldigheld

Hvordan får jeg min australske kæreste til Danmark?

Indlæg af Uheldigheld » 12.02.2011 14:09:03

Jeg har mødt en fyr fra australien og vi vil rigtig gerne bo sammen. Og jeg har absolut INGEN idé om hvordan jeg skal gribe det an.

Han kommer til danmark sidst i marts og vi overvejer at blive gift. Men det giver ham jo ikke ophold så HVORDAN gør vi det. Synes jeg bliver mere forvirret af at læse på off sider.

Jeg er førtidspensionist (fra i år- før det har jeg været på kontanthjælp i 4 år) og kan derfor på ingen måde forsøge ham (eller jo, det kunne jeg nok godt hvis vi vendte hver en 25 øre men er ikke sikker på staten vil synes det er godt nok). Er det noget med man er dårligere stillet når man har været på off forsøgelse inden for det sidste år (også selvom det har været på sygemelding). Kan vi flytte til Sverige og hvordan gør man det i praksis. Hvis vi skal giftes hvilke papirer skal han så ha med fra australien.

Ved ikke lige om dette er rette forum da der er spørgsmål til lidt af hvert.

fundiver199

Re: Hvordan får jeg min australske kæreste til Danmark?

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2011 15:52:14

Velkommen til forum. Start med at læse teksterne her på hjemmesiden under "jeg vil..." Der står både om, hvordan man bliver gift, hvilke regler der gælder for familiesammenføring, og hvilke regler der gælder, hvis man ønsker at flytte til Sverige.

Der er 3 års karantæne efter modtagelse af sociale ydelser, hvis man søger familiesammenføring efter de danske regler, så det vil for jeres vedkommende først kunne lade sig gøre om cirka 2 år.

Har I ikke tålmodighed til at vente på det, så er den bedste løsning givetvis, at du flytter til et andet EU/EØS-land, så din mand kan få ophold efter EU-reglerne. Det behøver ikke være Sverige, der er cirka 30 andre lande at vælge mellem heraf en del med mere behageligt klima

Som en midlertidig løsning kan australske statsborger også søge om en såkaldt "working holiday" i Danmark i op til 12 måneder.

Papirer for at blive gift er groft sagt et pas og en civilstandsattest. De nærmere detaljer undersøger du hos din kommune.

Måden at flytte til et andet EU-land i praksis er at finde en bolig og herefter flytte. Lige som hvis du gerne vil flytte fra København til Odense. Du kan skrive dig på venteliste hos diverse boligselskaber, købe en bolig eller prøve lykken på det "grå" marked for kortere eller længerevarende fremlejer, udlejning af værelser etc. Lige som i Danmark.

Din danske førtidspension kan du tage med dig. Den rækker selvfølgelig ikke langt til to personer med vil typisk være nok til, at din mand kan få opholdskort. Og herefter må han jo så se, om ikke han kan finde et job, så han kan hjælpe lidt til økonomisk. Han skal vel heller ikke gå rundt med hænderne i lommen resten af sit liv :wink:

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 12.02.2011 16:51:13

Tak for det.

Kan man få working holiday når man er 42? Hvilket han er. Så vidt jeg kunne se gælder det kun for folk under 30?

Hvordan får han tilladelse til at arbejde (hvilket han hellere end gerne vil! Så hurtigt som muligt) Men det vil vel være dumt at finde noget i danmark før vi har været et smut omkring et andet eu land? Jeg har kontakter i spanien der fx vil kunne skaffe mig en billig lejlighed i x antal mdr. Men kan man bare det? Jeg mener, de må da også have nogle krav til familiesamføring, ligesom DK har det? Eller bor vi bare i det mest usle land lige hvad det angår?

Jeg vil prøve de link og se om jeg bliver klogere -nemt at blive forvirret når man læser ét det ene sted og noget andet et andet sted.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2011 17:15:13

Hvis I flytter til Spanien (eller Sverige), så er du som dansk statsborger omfattet af retten til fri bevægelighed i EU, og så gælder der kun de få og simple betingelser for, at du må tage din ægtefælle med dig, som du kan læse om under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land". Og som i hovedsagen går ud på, at du skal kunne forsørge dig selv og din familie.

Det samme gælder også for en spansk statsborger, som ønsker at bo i Danmark med sin australske ægtefælle. Så du er som dansker meget ringere stillet i Danmark m.h.t. familiesammenføring, end du er i Spanien, eller en spanioler er i Danmark.

Dette er naturligvis både absurd og urimeligt, men sådan har politikerne i det danske folketing altså vedtaget, at det skal være. Og bortset fra at stemme på de få og små partier, der ønsker at lave det om, så er der ikke så meget andet at gøre end at sige "nå" og indrette sig efter de regler, som politikerne har lavet.

Og i jeres tilfælde kan det så f.eks. betyde en tur forbi Spanien. At benytte EU-reglerne til at flytte tilbage til Danmark kan du læse om under "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark".

Endelig kan I jo også overveje at bosætte jer i Australien. Hvis det kun er din kæreste, som skal være erhvervsaktiv, så var det jo èt eller andet sted meget oplagt at bo i "hans" land, og du kan vel også mere engelsk, end han kan dansk.

Jeg mener godt, at du kan tage en dansk førtidspension med dig til selv et land uden for EU, men det skal du selvfølgelig lige undersøge nærmere, inden du drager afsted.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2011 17:38:13

Det er rigtigt, at aldersgrænsen for Working Holiday er 30 år, men du skrev jo ikke noget om, hvor gammel din kæreste er :wink:

En arbejdstilladelse er helt automatisk indbygget i den opholdstilladelse, man får som familiesammenført, hvad enten det er efter danske regler eller EU-regler.

Hvis din kæreste er højtuddannet, så kan han også finde en virksomhed i Danmark, der vil ansætte ham, og på den baggrund få en opholdstilladelse, som er helt uafhængig af dig. Eller han kan søge om et greencard, hvor han ikke behøver at have fundet et job på forhånd.

Disse ting kan du læse om her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ophold.htm

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.02.2011 10:28:29

Læs her om retten til at få/medtage pension til Australien:
http://www.penst.dk/Regler-og-tal/Regle ... kring.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 13.02.2011 12:06:59

Den mulighed har været i vores overvejelser men jeg sidder med et hus der er arvet, en båd og adskillige dyr og han har et værelse ved en kammerat og hans bil så det var derfor vi startede med at tale danmark/europa.

Hvad hvis vi vil bosætte os i Spanien -permanent? Nu ved jeg ikke hvor længe man har visa til når man rejser ind i DK som australier men lad os sige 3 mdr. Hvis vi så bliver gift og fx rejser til Spanien og finder en midlertidig lejlighed til vi kan finde noget mere permanent inden for de 3 mdr. Er vi så bedre stillede og han kan blive ud over de 3mdr. Eller skal der søges yderlig visa/ophold. Så vidt jeg kan læse kan de i princippet nægte os ophold hvis de vurderer vi ikke har penge nok -og det vil selvfølgelig blive trangt indtil han finder job. Vil han kunne søge arbejde i spanien alene fordi han er gift med mig -lovligt. Eller skal der også søges tilladelse til det?

Han er universitetsuddannet (Unsw) og har med sikkerhed inden for større byggeprojekter at gøre (miner/broer/tunneler ol). Han er selvstændig/freelance i Australien og er pt uden projekter. Hvis det skulle glippe at finde noget inden for det har han ideer til andet han kunne tænke sig at udforske så iværksætterånden mangler ikke -hvis han altså får mulighed for det.

Hvem skal jeg kontakte ang dette? Er det først at søge min kommune om at tage min pension med til udlandet og så kontakte den spanske ambassade ang ophold??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2011 13:26:12

Som australsk statsborger er din kæreste visumfri i Schengen i op til 90 dage pr. 6 måneder. Inden for den periode kan han frit rejse med dig til Spanien, da Spanien også er med i Schengen. Hvis han vil blive i Schengen i mere end 90 dage efter sin ankomst, så skal han enten søge opholdstilladelse eller opholdskort som medfølgende familiemedlem til dig, hvis du udnytter din ret til fri bevægelighed.

Hvis du flytter til Spanien, medens han er her, skal han altså henvende sig til de spanske udlændingemyndigheder og søge opholdskort senest 90 dage efter sin indrejse i Schengen. Og du skal også selv henvende dig og søge om et registreringsbevis senest 90 dage efter din ankomst til Spanien.

Det vil så i praksis være tidspunktet for din mands indrejse i Schengen, som bestemmer hvornår I begge skal henvende jer til de spanske myndigheder, for din mand kan naturligvis ikke søge opholdskort, uden at du allerede har eller samtidig søger om registreringsbevis.

Der er ingen grund til at tale med den spanske ambassade i Danmark, de har ingenting med sagen at gøre. Det er myndighederne i Spanien, som skal udstede et registreringsbevis til dig og et opholdskort til din mand.

Det er rigtigt, at de spanske myndigheder kan stille krav om, at du kan forsørge både dig selv og din mand. Men de må ikke kræve højere indtægt, end hvad der svarer til den laveste sociale ydelse i Spanien. Og den er sandsynligvis ikke særlig høj.

Hvis du er lovligt bosat i Spanien, så har din mand også ret til både at bo og arbejde i Spanien. Der skal ikke søges om noget andet end det, som jeg allerede har skrevet, nemlig et opholdskort.

Hvem man skal tale med omkring at tage sin førtidspension med til et andet land, det ved jeg desværre ikke. Men kommunen er nok et meget godt sted at starte.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.02.2011 20:12:15

Mht. at flytte til udlandet skal du meddele det til folkeregisteret og særskilt til skattevæsenet.

Mht. at søge om at få pensionen med, læs her: https://www.borger.dk/Emner/pension-og- ... 2Bookmark1

eller gå ind på http://www.penst.dk og søg efter de ønske oplysninger, ansøgningsblanketter mv.

Læs her om skatten, når du får pension med til udlandet: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102402 - klik på Australien for aftalen vedr. dette.
mh
Rådgiver for ÆUG

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 17.02.2011 10:13:21

Mange mange tak for svar begge!

Vil det fx være en idé:
1) kontakte spansk udlændingeservice og høre hvor mange penge jeg skal bruge om mdr for at få ophold med min australske mand (for man SKAL være gift for at kunne gøre dette ikk?)
2) kontakte min kommune og udregne hvor meget min pension vil være efter ægteskab
3) Hvis det er nok så finde mig en lejlighed i spanien og søge -opholdskort? (eller er det bedre at søgeophold og SÅ lejlighed)
4) søge opholdskort til min mand
5) flytte

??

I første omgang prøver han om han kan få greencard til DK -hvis det ikke går må vi flytte til EU eller Australien hvis JEG kan komme ind der. Kræver bare lige mit hus bliver solgt først da jeg ikke gider at bøvle med det så langt hjemmefra.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.02.2011 10:56:15

Mht størrelsen af pensionen kan du blot selv tjekke det her:
http://penst.dk/Regler-og-tal/Satser%202011.aspx

Du skal ikke søge opholdskort til Spanien, du kan vælge mellem at finde en lejlighed på nettet (vil jeg ikke anbefale, det er risikabelt at leje noget ubeset), og tage derned, finde en lejlighed og så gå hen og blive registreret. Det er kun ikke-EU borgere, dvs. din mand, der skal søge om opholdskort.

Du kan læse nyttig information her:
http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre ... W/1PGforum

http://www.spainexpat.com/spain/informa ... _in_spain/

Så vidt jeg kan finde frem til, er niveauet for socialhjælp i Spanien omkring 400 €/måned, så med en dansk førtidspension er du langt over det niveau.
mh
Rådgiver for ÆUG

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 17.02.2011 19:41:13

Tak MH er dobbeltbeskatning noget du ved noget om for så vidt jeg kan læse skal man betale skat i BÅDE DK og Spanien hvis man flytter til Spanien med pension.

Ved du evt hvor man kan finde hvilke lande man kan flytte til UDEN at skulle betale dobbelt skat. Så høj er en ftp jo heller ikke. Især ikke når man gifter sig.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.02.2011 21:08:52

Danmark har opsagt dobbeltbeskatningsaftalen med Spanien (som IKKE betød, at man betalte skat begge steder, tvært imod betalte man den meget billigere spanske skat 8) ).

Jeg formoder, at du vil være begrænset skattepligtig, hvilket normalt betyder at man betaler ca. halvt så meget, som man ville skulle i DK, men for at være sikker på, hvad reglerne er når man flytter til Spanien, bør du spørge skattevæsenet.

Du kan skrive via deres mailsystem, hvis du logger dig ind. De svarer i reglen indenfor nogle uger. Ellers kan du gå til det nærmeste borgerservice eller skattekontor, men ikke alle ved lige meget om beskatning af udlandsdanskere.

Du skal være opmærksom på at som udlandsdansker vil du ikke længere have ret til gratis almindelig lægehjælp i Danmark - dog har du som pensionist ret til gratis AKUT lægehjælp/hospital under besøg i Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2011 07:57:26

mh skrev:Du skal ikke søge opholdskort til Spanien
Det er rigtigt, at en unionsborger ikke skal søge opholdskort, men en unionsborger skal til gengæld søge registreringsbevis. Og det er sådan set bare et andet navn for det samme. Forskellen er alene, at opholdskortet også fritager indehaveren for eventuelle visumkrav ved indrejse i de andre EU-lande. Og det jo ikke relevant for en unionsborger.

Forskellen består således alene i, at en unionsborger kan lade sit registreringsbevis blive hjemme, når han/hun rejser til andre EU-lande og nøjes med at medbringe sit pas. Hvorimod familiemedlemmet, som ikke er unionsborger, skal medbringe både pas og opholdskort på rejsen, i hvert fald hvis vedkommende har en nationalitet, hvor der normalt stilles krav om visum.

Tilsvarende gælder naturligvis også ved rejser uden for EU, da man jo efter rejsen skal ind i EU (Schengen) igen.

Fristen for at ansøge om registreringsbevis og opholdskort er helt den samme, nemlig 3 måneder efter ens ankomst til landet.

Uheldigheld kan derfor bare rejse til Spanien, starte med at bo på vandrehjem eller campingplads indtil hun har fundet en bolig, og så herefter lade sig registrere.

Uanset om det er registreringsbevis eller opholdskort, der søges, er kravene de samme nemlig en indtægt, som er stor nok til, at man ikke kommer til at belaste det sociale system.

For at få registreringsbevis til sig skal uheldigheld altså have en indtægt på cirka 400 EUR = 3.000 DKK om måneden, og for også at få opholdskort til sin mand skal hun have 2 x 400 EUR = 6.000 DKK om måneden, forudsat at et ægtepar får dobbelt så meget i socialhjælp i Spanien som en enlig. Hvis et ægtepar kun får f.eks. 600 EUR, så er det det beløb, der med sikkerhed er tilstrækkeligt, og så videre.

Som jeg allerede skrev i et indlæg for flere dage siden, niveauet for sociale ydelser i Spanien er givetvis meget lavt, så det er ikke noget, man overhovedet behøver bekymre sig om i praksis, med mindre man har tænkt sig at leve af at samle flasker.

Det samme gælder i øvrigt langt de fleste andre EU-lande, det er kun de skandinaviske lande, der har relativt gavmilde satser for socialhjælp, i andre udgår hjælpen et absolut eksistensminimum. Foruden at prisniveauet også er lavere stort set alle andre steder end Danmark med det resultat, at man rent faktisk kan overleve for mindre.

Uheldigheld

Indlæg af Uheldigheld » 18.02.2011 10:47:32

Hvor er i venlige mennesker sådan at gide at bruge tid på at svare.

Kan man skrive til mydighederne dernede INDEN man tager afsted så man sådan liiidt ved på forhånd at alt er okay.

Ang visum kan min kæreste så frit bevæge sig rundt i EU efter han har fået visum her i DK ved indrejse? Jeg mener hvis vi fx tager bilen og kører derned? Hvad hvis vi efter 2 mdr i DK kører til spanien og søger med det samme. Så vidt jeg kan læse kan et opholdskort tage 3 mdr at få igennem. Skal han så rejse i den periode mellem visa ophør og opholdskort går igennem?

Så snart jeg er registreret i spanien hvordan så med forsikringer og min bil. Kan jeg køre på danske nummerplader eller skal den også omregistreres. Hvad med forsikringer og sygesikring?

Har prøvet at google men synes man kan læse noget forskelligt i alle indlæg så det er dælme svært at finde ud af.

Besvar