Her om et par måneder når jeg flytter til Sverige vil jeg spørger efter familie sammenføring via EU regler.
I starten havde jeg selv valgt at søge efter Sveriges nationale regler da vi har tænkt os at blive boende i Sverige. Men jeg tænkte at det kun ville være fair hvis jeg spurgte min kone hvordan hun helst ville have det.
Hun ville gerne over til mig så hurtigst som muligt da savnet er for stort og derfor vælger jeg at spørger med EU reglerner og blive boende i Sverige.
Jeg har dog et spørgsmål til det der står på dette link
http://www.migrationsverket.se/info/1610.html
I bunden af siden står der følgende:
If you are family member of a person working in a neighboring country:
An employment certificate that show period of employment and salary
Statement of income from the Tax Office or salary statement for the last three months
Information on the cost of commuting
Documents showing the cost of your accommodation in Sweden
Da jeg jo har tænkt mig at blive ved med at arbejde i Danmark er det vel dette emne der er gældene for mig og hende.
Spørgsmålet er dog om det er hende der skal ned til den svenske ambassade og aflevere alle disse informationer fra mig? Altså skal jeg sende hende min Arbejds kontrakt, 3 lønseddler, pendler kort og hvad jeg betaler for min bolig i Sverige så hun kan give dem videre til den svenske ambassade i Iran?
Plus hun også selv skal aflevere alle de ting som har med os at gøre, så som telefon regninger, billeder af os sammen, vores chat på internet og kvitteringer fra vores bryllup og ringene og alle disse ting som vi har sammen købt sammen, samt bon på alle de ting jeg har købt i Sverige?
Altså at jeg faktisk ikke skal gøre meget selv bortset fra at sende hende disse ting?
Grunden til jeg spørger sådan er fordi at på siden står der som om det er hende der skal gøre dette. Hvis man læser i toppen af siden hvor der står følgende:
Moving to an EU/EEA citizen if you are a citizen of a country outside the EU/EEA
If you are a family member to an EU/EEA citizen with right of residence and you are a citizen of a country outside the EU/EEA, you also have the right of residence. You do not need to apply for a work permit in this case. If you would like to stay for longer than three months in Sweden, you should apply for a residence card.
Håber i kan svare på mine spørgsmål
Mange tak på forhånd