Svensk ID kort...Umuligt?
Svensk ID kort...Umuligt?
Min partner skal have en Svensk bankkonto. For at få dette skal man have et ID kort. Man kan ikke få et ID kort hvis man ikke har gyldigt ID ( ?? )
Man kan få ID kort hvis en i nær familie (mig) har et ID kort.
MEN
Jeg er dansk og kan åbenbart ikke få Svensk ID kort...
...
Så det er en ond cirkel! Hvordan i alverden havde de tænkt sig at man skal få bankkonto og endelig blive en del af det land man er flyttet til når man ikke engang kan få lov til at opbevare sine penge sikkert, andet end i et hul i madrassen!?
Alle svar meget velkommne
Man kan få ID kort hvis en i nær familie (mig) har et ID kort.
MEN
Jeg er dansk og kan åbenbart ikke få Svensk ID kort...
...
Så det er en ond cirkel! Hvordan i alverden havde de tænkt sig at man skal få bankkonto og endelig blive en del af det land man er flyttet til når man ikke engang kan få lov til at opbevare sine penge sikkert, andet end i et hul i madrassen!?
Alle svar meget velkommne
Den bank vi gik ind i sagde de at man skulle have et svensk ID for at åbne en konto. Min kærestes amerikanske ID virkede ikke, og de sagde det skulle være svensk ID for ellers kunne enhver jo bare komme valsende ind i banken og hæve penge. De sendte os til Kassaservice som så direkte nægtede at diskutere ID.
Men altså, den bank JEG har, har jeg ikke ID kort til, kun mit danske kørekort. Men den bank min kæreste skulle have konto ved ville ikke åbne konto uden ID.
Hva' kan de ikke finde ud af deres egne regler?
Men altså, den bank JEG har, har jeg ikke ID kort til, kun mit danske kørekort. Men den bank min kæreste skulle have konto ved ville ikke åbne konto uden ID.
Hva' kan de ikke finde ud af deres egne regler?
Hej.
Du skal på Skatteverket og bede om et familiebevis evt personnummerbevis til brug for ID-handling. Prøv og spørge skatteverket..........eller se svensk kassaservice folder. Der står udførligt hvordan man skal gøre det.
Id-handlinger fra Skatteverket må ikke være mere end een måned gamle.
Anden mulighed for dig som dansker er at konvertere dit DK kørekort til svensk. Det gøres på Laensstyrelsen som også ligger i Kungsgatan. Prøv at spørge der også .....
Hilsen Kirsten
Du skal på Skatteverket og bede om et familiebevis evt personnummerbevis til brug for ID-handling. Prøv og spørge skatteverket..........eller se svensk kassaservice folder. Der står udførligt hvordan man skal gøre det.
Id-handlinger fra Skatteverket må ikke være mere end een måned gamle.
Anden mulighed for dig som dansker er at konvertere dit DK kørekort til svensk. Det gøres på Laensstyrelsen som også ligger i Kungsgatan. Prøv at spørge der også .....
Hilsen Kirsten
Det er desværre en gammelkendt problemstilling, som ofte har været omtalt i svenske medier. Politikere og embedsmænd har lovet at ændre reglerne, fordi de er diskriminerende, men hidtil er der vist ikke sket noget i sagen.
Indtil videre er den bedste løsning at have en dansk bank med forbindelse til en svensk bank, som så udsteder ID-kort på baggrund af et brev fra den danske bank.
Indtil videre er den bedste løsning at have en dansk bank med forbindelse til en svensk bank, som så udsteder ID-kort på baggrund af et brev fra den danske bank.
Re: Malmö
Malmö skrev:Vi havde nøjagtig samme problem i sin tid, vi prøvede i Swedbank. Vi gik i SEB istedet og fik begge id-kort uden problemer. Hvis du bor i Malmö kan du tage i SEB på Trianglen, det var der vi fik vores efter tip fra dette forum.
Hej!!
Jeg har også forsøgt at få id kort, men der kom de også frem med den onde cirkel.
Kan du skrive adressen på hvor SEB ligger og hvad jeg skal have med andet end personnummer.
SEB, Triangeln, Södra förstadsgatan 44, 205 20 Malmö.
De har vist noget de kalder Øresundskontoret, spørg efter det. Jeg kan ikke huske hvad vi havde med, men tag hellere for meget istedet for for lidt med...Du skal have i hvert fald have pas, kørekort, og personbevis til ID-kort (som du henter på Folkbokföringen, Skatteverket) med..
Jeg har hørt lidt forskelligt rundt omkring og det lyder som om at det drejer sig om at finde en afdeling, hvor der sidder en medarbejder, der er villig til at hjælpe...
De har vist noget de kalder Øresundskontoret, spørg efter det. Jeg kan ikke huske hvad vi havde med, men tag hellere for meget istedet for for lidt med...Du skal have i hvert fald have pas, kørekort, og personbevis til ID-kort (som du henter på Folkbokföringen, Skatteverket) med..
Jeg har hørt lidt forskelligt rundt omkring og det lyder som om at det drejer sig om at finde en afdeling, hvor der sidder en medarbejder, der er villig til at hjælpe...