invandringsprøven

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

misha

Re: invandringsprøven

Indlæg af misha » 25.01.2011 23:02:41

Ja, Jorn, de skulle sendes til Rusland f.eks. og lære russisk på 3 måneder :-) . Men nu kan vi jo ikke ændre den situation vi sidder i... Derfor skal vi rette os efter de nye danske regler, betale en hel masse osv. Vi må kun håber, at censorerne ikke er for strenge når de skal bestemme om et svar er rigtigt eller forkert. Det danske udtale er ikke den nemmeste i verden :-(
Vi booker min mand sidst i denne uge, så der er tid til at prøve igen, hvis han ikke består. Og så vil vi i det mindste finde ud af, hvordan prøven foregår.
Held og lykke til alle der sidder foran fjernsynet med DVDerne! .. "Lyd igen!" og igen og igen ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2011 11:25:33

misha skrev:Men nu kan vi jo ikke ændre den situation vi sidder i... Derfor skal vi rette os efter de nye danske regler, betale en hel masse osv.
Man kan jo netop ændre sin situation ved at flytte til et andet EU-land i en periode, så ens ægtefælle kan få ophold efter EU-reglerne.

Jeg ved godt, at det for nogle er lettere sagt end gjort. Men jeg finder det vigtigt at understrege, at man faktisk har en valgmulighed. Man er ikke "nødt" til at rette sig efter de regler, som de danske politikere finder på, hvis man ikke bryder sig om dem.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 26.01.2011 12:26:18

"at man faktisk har en valgmulighed"

Den mulighed er meget teoretisk for rigtigt mange.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2011 13:43:03

Måske. Men nogle gange findes forhindringerne altså mere i folks egne hoveder, end de findes i virkeligheden. ”Man kan hvad man vil” er efter min mening en bedre indgangsvinkel til familiesammenføring end ”det hele er meget svært, og jeg er jo nødt til…..”

Dermed være ikke sagt, at jeg synes, at de danske regler er helt i orden, bare fordi folk kan bruge EU-reglerne i stedet. Men at bruge EU-reglerne er her og nu den bedste måde at løse problemet for sig selv og sin familie. Og desuden er det efter min opfattelse også med til at lægge et stort pres på de danske politikere, hvis så mange som muligt gør det.

Under diskussionen om det planlagte pointsystem var regeringens svar på journalisternes spørgsmål ”jamen hvad nytter det, når folk bare kan bruge EU-reglerne” direkte at ”jamen det er der ikke ret mange, der gør”. Med andre ord kan det med regeringens øjne stadig ”nytte noget” at stramme de danske regler yderligere op, fordi folk bliver ved med at søge efter dem, uanset hvor mange nye krav der indføres.

Så også derfor mener jeg, at folk må lette r…. fra s….. og bevæge sig til et andet EU-land i stedet for bare at indtage en opgivende og passiv ”vi er jo nødt til at tilpasse os reglerne” offerrolle.

Men selvfølgelig ved jeg da godt, at vanskelighederne ved at flytte til et andet EU-land for nogle kan være ganske store, og jeg siger heller ikke, at alle bør vælge den løsning. Men den burde efter min opfattelse vælges af langt flere end dem, som hidtil har anvendt den.

Ikke mindst af hensyn til den større tryghed, som man får efter familiesammenføringen, hvis den er sket efter EU-reglerne.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 26.01.2011 13:57:43

Jeps enig Fundiver; for mig var det principelle i det livs syn de to regelsæt repræcenterer så fundementalt forskellige, at jeg tiltrods for særbørn egen virksomhed eget landsted etc i Nordjylland, valgte at hive teltpælene op i ca 20 uger og opholde mig som arbejdstager i Midtsverige, for aldrig skal min mand og dermed også jeg leve under et så nedværdigende menneskesyn som den nuværende nationale regler afspejer i mit eget fædreland.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 27.01.2011 12:06:55

"Så også derfor mener jeg, at folk må lette r…. fra s….. og bevæge sig til et andet EU-land i stedet for bare at indtage en opgivende og passiv ”vi er jo nødt til at tilpasse os reglerne” offerrolle"

Fundamentalt uenig i dine præmisser, som jeg mener er uhyre problematiske.
Men jeg lukker selv diskussionen her, jeg orker ikke at føre denne diskussion i ÆUG regi.

Det er rigeligt med dem jeg fører udenfor ÆUG.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 27.01.2011 12:23:42

Enig med JUMA

jeg har bestemt ikke påtaget mig nogen offerroller..

den enkelte famile må beslutte hvad der passer bedst for dem,om det så er i sverig eller i dk eller på månen. Jeg mener selv jeg er expert i hvad der pt er bedst for min søn, min mand og for mig.... Og hvis prisen både økonomisk og menneskeligt er for stor ved at hoppe over til sverig så er det ikke det værd.... Min søn ville lide under det. Her må jeg jo sætte min søn som nummer et.

De enkelte familer ved selv hvad der er bedst for dem, når vi ber om rådgivning er det ud fra den beslutning. Så må imverden jo mener hvad de ville om den sag, og prøve at rådegive efter den given situation.

Min mand vidste hvad vilkårene var ved at gifte sig med mig, og bo i dk med hvad det kræver, han ved godt at livet er bedre i sverig :lol: . Han mener åbenbart at jeg er kampen i dk værd. Det er vel også en form for kærlighedserklæring.

misha

Indlæg af misha » 27.01.2011 17:53:13

at flytte til Sverige ville have større økonomiske og følelesesmæssige konsekvenser for os, end at betale 6000 kr. for behandling af sagen i US + 3000 kr. til invandringsprøven.
for det første havde vi ikke tid til at gore det, fordi vi tog beslutningen for at gifte os efter vi fandt ud jeg var gravid. os så var der ca. 37 dage tilbage for at gennemføre det, ellers ville hans turistvisum udløbe og han skulle rejse tilbage til Filippinerne. for at komme tilbage igen skulle vi selfølgelig betalle for en ny flybillet (7-8000 kr. igen).
for det andet har jeg en ejerlejlighed, og hvis jeg skulle flytte, så skulle jeg betale dobbel husleje.. der ville komme også ekstra udgifter til transport, da jeg har nattevagter og kan derfor ikke køre med offentlige transport, men skal køre i min egen bil.
vi ville heller ikke skilles lige nu, når jeg har mere end nogensinde brug for en, der kan hjælpe med indkøb, at bære alt tungt osv., og jeg har brug for mere ro nu i starten af min graviditet, i stedet for at gå i gang med at flytte baggage til en anden lejlighed...
derfor var det ikke en fornuftig/mulig beslutning at flytte til Sverige og bruge EU-reglerne.
så det er ikke BARE SÅDAN at man tager en offerrolle. der er mange flere grunde til at tage sådan en beslutning, og pga. tidsmangel mente jeg også, at nu kunne vi ikke ændre den situation vi sad i.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.01.2011 18:23:05

Både fundiver og krikris er - ligesom jeg i øvrigt - store tilhængere af, at man holder øjnene åbne, undersøger regler og så vidt muligt planlægger fremtiden, så den bliver så problemfri som muligt. Det er generelt det bedste råd, man kan give.

At der er individuelle grunde til at man IKKE kan/vil benytte gode, fornuftige løsninger gør jo ikke rådet dårligt som sådan.
mh
Rådgiver for ÆUG

misha

Indlæg af misha » 08.02.2011 03:55:45

Så har vi prøvet den :-) Min mand mener, at prøven ikke var så svært. I den første del kommer selfølgelig præsentation ligesom i DVD erne. Derefter kommer de samme billeder, men personerne hedder noget andet eller kommer fra et andet land. F.eks. Maria kommer fra Frankrig og er gift med en dansker... Og så har der været alle billeder af frugt, bil, cykel osv. I videnskabsprøven har der kun været 2 navne, Navnet på den danske flag og Danmarks hovedstad, hvor han skulle vælge mellem Århus og København. Også hvor ligger Danmark og hvilken farve har den danske flag. Ellers har spørgsmålene været udfra teksten, f.eks. Må man forhindre andre mennesker i at praktisere deres religion?; Må man slå sine børn osv..
Jeg håber alle består den! Held & lykke!

simtex

Indlæg af simtex » 08.02.2011 09:15:30

Er der nogen der kan forhindre en dansker i at betale for at gå op til prøven og "aflure" hvordan den er sammensat?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.02.2011 09:55:13

@misha

Det er godt at høre, at din mand er optimistisk m.h.t. at bestå prøven. Det bliver spændende at høre andres erfaringer og at se de officielle tal for beståelsesprocent, når prøven har været i kraft et stykke tid.

En information, som andre nok ville have rigtig meget gavn af, er hvor lang tid din mand brugte på at forberede sig på prøven og ikke mindst hvordan? Han har fuldt et danskkursus i Danmark eller i sit hjemland, eller han har bare lært sig dansk ved selvstudie?

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 08.02.2011 11:57:46

Min mand har også været oppe til prøven og føler at han er bestået. Vi venter stadig på svar.
Han har gået på lær dansk 2 gange tre måneder og han så måske videoen til prøven en gang. Han kiggede på de billeder der var en del gange og gjorde ikke meget ud af sprogdelen da han ikke havde noget problem med at svare på spørgmålene i de 2 eksempler der var på sprogprøven. Jeg gjorde det at jeg kiggede videoen igennem en gang og skrev alle de informationer man fik ned i form af spørgsmål det var over 200 spørgmål men min mand lærte alle spørgsmålene udenad og damen til prøven som var utrolig sød, sagde ogå at hun havde en klar fornemmelse af at min mand havde styr på det der blev spurgt om.

misha

Indlæg af misha » 08.02.2011 13:36:03

@fundiver199
Jeg bestilte forberedelsesmaterialet så snart jeg fik at vide at der var sådan en prøve, dvs. i starten- midt i december. Min mand var i Danmark første gang, så han kunne intet på dansk borset fra Hej, Vi ses.. Siden der har vi siddet foran fjernsynet næsten hver dag, og han afspillere selv videoen, mens jeg var på arbejde. Kun i weekenden har vi haft pause.
Til vidensprøven havde jeg lavet spørgsmål ud fra billederne og han skulle svare, mens jeg viste ham billedet på skærmen uden teksten nedunder.
Til den anden del havde jeg lavet en liste med ord, som han skulle lære at forstå og oversætte. De ord havde jeg taget ud fra samtalerne, han skulle tale fra 1-100, kunne sige hvad klokken var, kender navne på nogle lænde,byer osv. Han sagde, at de ord han fik til prøven stod på listen jeg havde lavet til ham :-)

misha

Indlæg af misha » 12.02.2011 12:57:35

Så har vi fået et brev, at prøven er bestået. Han har kun lavet 1 fejl i sprogprøven. Vidensprøven er uden fejl.

Besvar