Sverige og Barsel

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Sverige og Barsel

Indlæg af IpekT » 07.02.2011 11:22:56

Hej alle sammen,
Min tyrkiske mand, jeg selv og vores datter på 7 måneder har tænkt os at søge fs efter eu regler, hvilket betyder vi er i fuld gang med at finde en lejlighed i malmø.
Mit spørgsmål er så bare, at jeg er på barsel i øjeblikket og har haft 26 uger med fuld løn + 5 ugers ferie, og har mulighed for at få barselsdagpenge det resterende halve år, men i og med jeg ikke har fagforening betales den af kommunen i en form for kontanthjælp. Gør det noget hvis jeg har fået det i forhold til FS efter EU regler?
Håber i kan hjælpe mig, Ipek

skaanebo

Re: Sverige og Barsel

Indlæg af skaanebo » 07.02.2011 12:24:04

Du kan formentlig ikke få barselsdagpenge fra din danske kommune hvis du bor i Sverige. Prøv at spørge øresunddirekt

IpekT

Indlæg af IpekT » 07.02.2011 13:56:59

Jo det kan jeg godt, jeg har forhørt mig, og jeg har ret til at tage dem med til udlandet. Alt er ok på den front, er bare bange for fs regler.. men har været inde og se på blanketten/ansøgningsskemaet og der er ikke noget bilag til kommunen lissom der er til normal fs skemaet?? Så jeg går ud fra at det er ok?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2011 16:45:31

Når du udnytter din ret til fri bevægelighed i EU, så er der kun følgende krav, som du skal leve op til:

1) Du skal have fundet et job i det land, hvor du bosætter dig, eller på anden vis være i stand til at forsørge dig selv og din familie, så I ikke bliver en byrde for det sociale system i det land, som I bor i.

2) Jeres ægteskab må ikke være et proforma- eller tvangsægteskab, og din flytning skal være faktisk og reel d.v.s. ingen proformaadresse.

3) Du og din familie må ikke være til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

Så nej det er ikke noget problem i forhold til ophold efter EU-reglerne, at du modtager barselsdagpenge fra en dansk kommune. Det er kun et problem, hvis I som bosat i Sverige henvender jer til jeres svenske kommune og beder om socialbidrag f.eks. fordi du er blevet arbejdsløs og ikke er forsikret i en A-kasse.

Du kan læse meget mere om EU-reglerne under ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land” samt i de tekster, som der linkes til fra denne tekst.

Som mange andre ser du på krav i de danske nationale regler for familiesammenføring og tror, at de nok også findes i EU´s regler om fri bevægelighed. Men sådan er det ikke, der er tale om to helt separate regelsæt, der intet som helst har med hinanden at gøre.

IpekT

Indlæg af IpekT » 07.02.2011 17:17:13

ok tusind tak skal du have, jeg mente det nok, man bliver bare lige panikken over alle de sindsyge regler og krav :) Vil jo ikke skyde mig selv i foden og bo i Sverige for ingen ting :) Endnu en gang tusind tak og hav en dejlig dag. -Ipek

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 11.02.2011 14:59:53

undskyld eg lige bryder ind men er præcis i samme situation. min mand er også fra tyrkiet og min lille dreng på 4 måneder gør også at jeg får barselsdagpenge fra kommunen i dk så jo det kan du godt :) bor i i malmø

IpekT

Indlæg af IpekT » 16.02.2011 11:18:29

camillacelik skrev:undskyld eg lige bryder ind men er præcis i samme situation. min mand er også fra tyrkiet og min lille dreng på 4 måneder gør også at jeg får barselsdagpenge fra kommunen i dk så jo det kan du godt :) bor i i malmø
Hej Camilla, tak for dit svar, så er jeg bare it tvivl om hvem der skal betale mine børnepenge når nu jeg rejser til sverige? Det må næsten være den svenske kommune ik, men skal jeg så betale skat både i sverige og i Danmark?

Og så har jeg lige et spørgsmål til, det er nemlig fordi de siger at man skal have 6000 efter huslejen er betalt for at man kan forsørge sin mand i sverige ik, men jeg er studerende og får elevløn så jeg har ikke helt 6000 måske 5000 efter huslejen, men vi har opsparing og sårn så jeg skal nok klare mig. Jeg tænker bare på at de siger at alt gælder, penge fra forældre, opsparing osv. men hvordan dokumenterer jeg det når jeg står og skal søge om opholdskort til min mand?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 12:57:09

Barselsdagpenge er en rettighed, som man optjener ved at arbejde, og som man herefter kan tage med sig, også selvom man flytter til et andet land. Det er derfor det land, hvor du har optjent retten til barselsdag-penge (Danmark), som skal betale, også selvom du er flyttet til Sverige.

Opsparing og økonomisk støtte fra forældre kan også bruges til at opfylde kravet om ”tilstrækkelige midler”. Opsparing kan dokumenteres ved udskrift af bankkonti og økonomisk støtte fra forældre kan tælle med, hvis forældrene skriver under på en erklæring om, at de vil støtte jer. Men herefter fanger bordet naturligvis, og vejen til inddragelse af din mand opholdskort vil nok være ret kort, hvis dine forældre ikke le-ver om til løftet, og I søger om socialbidrag.

For jer er kravet i øvrigt 8.000 SEK om måneden efter skat, husleje og udgifter til transport, da I har et barn, der også skal forsørges.

Men husk at du kan få transportfradrag og overtage din mands ubenyttede personfradrag, og endelig får I også børnecheck. Og det tæller naturligvis alt sammen med. Held og lykke med det hele.

IpekT

Indlæg af IpekT » 16.02.2011 13:10:22

fundiver199 skrev:Barselsdagpenge er en rettighed, som man optjener ved at arbejde, og som man herefter kan tage med sig, også selvom man flytter til et andet land. Det er derfor det land, hvor du har optjent retten til barselsdag-penge (Danmark), som skal betale, også selvom du er flyttet til Sverige.

Opsparing og økonomisk støtte fra forældre kan også bruges til at opfylde kravet om ”tilstrækkelige midler”. Opsparing kan dokumenteres ved udskrift af bankkonti og økonomisk støtte fra forældre kan tælle med, hvis forældrene skriver under på en erklæring om, at de vil støtte jer. Men herefter fanger bordet naturligvis, og vejen til inddragelse af din mand opholdskort vil nok være ret kort, hvis dine forældre ikke le-ver om til løftet, og I søger om socialbidrag.

For jer er kravet i øvrigt 8.000 SEK om måneden efter skat, husleje og udgifter til transport, da I har et barn, der også skal forsørges.

Men husk at du kan få transportfradrag og overtage din mands ubenyttede personfradrag, og endelig får I også børnecheck. Og det tæller naturligvis alt sammen med. Held og lykke med det hele.

Men som studerende er det så ikke nogle andre regler? Altså om hvor meget man skal have? Altså vi har penge nok til at klare os, og ville aldrig søge om socialbidrag. Og min mand skal jo også arbejde når han kan komme til det.
Men jeg forstår ikke det der med min mands fradrag? Og hvad udgør børnechekken og er det danmark eller sverige der skal betale den?
IpekT

IpekT

Indlæg af IpekT » 16.02.2011 13:12:24

Og den der erklæring du siger mine forældre skal underskrive, er det en man kan printe ud eller skal de selv skrive den?? Tak for hjælpen :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 13:21:28

Den skal de nok selv skrive. Jeg har i hvert fald ikke kendskab til, at Sverige skulle have en standardblanket, som man kan bruge til formålet. Men spørg dog Migrationsverket om det, de må da vide det.

Det er heller ikke sikkert, at det overhovedet er nødvendigt, og hvis det kan undgås at blande dine forældre ind i sagen, så vil det da være både det nemmeste og bedste.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.02.2011 14:17:56

Det ubenyttede personfradrag kan ikke længere overføres mellem ægtefæller, når de bor uden for danmark. Det blev ændret fra årsskiftet

Besvar