Mellemlanding i non schengen land uden visum??

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rhino

Mellemlanding i non schengen land uden visum??

Indlæg af rhino » 06.02.2011 22:54:39

Hej derude.

Har brug for jeres hjælp... Mig og min kone skal hjem fra ferie fra Pakistan , og når vi skal hjem , skal vi højst sandsynligt mellemlande i et Non Schengen land f.eks London eller Dubai. Men her kommer jeg i tvivl om hvor vidt vi kan det..For min kone har et pakistansk pas og EU opholdskort. Så kan vi mellemlande i f.eks London og flyve hjem til Sverige via København , når hun kun har et opholdskort ? Når vi mellemlander, skal vi skifte fly, og derfor skal vi ud og hive baggage fra og så checke ind igen til næste fly, men min kone kan jo ikke går ud i en lufthavn hvor hun ikke har visum til eller er der sær regler for hvis man bare skal mellemlande og flyve videre derfra . Eller må hun kun flyve direkte fra A til B ? Problemet er bare at der er ingen direkte billetter fra Islamabad til København den dato vi skal hjem.

Hvad skal vi gøre ? Håber i kan hjælpe..

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Mellemlanding i non schengen land uden visum??

Indlæg af krikris » 07.02.2011 06:32:24

I skal kontakte den engelske ambassade i Pakistan hvis i vil mellemlande i Londan, eller Emiraternes ambassade hvis i vil mellemlande der. Sandsynligvis skal hun havde et transitvisum.

Selvom man mellemlander behøver man nødvendigvis ikke skulle hive sin baggage ud.
Når jeg og min mand flyver til Nigeria fra Billund med mellemlanding i Amsterdam går baggagen hele vejen fra Billund til Lagos, og er indtil videre altid dukket op

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.02.2011 08:14:49

Ja, hvis man køber en samlet billet fx fra Islamabad til København via London, så får man normalt checket bagage ind hele vejen og skal ikke checke den ind igen i London. Det forudsætter, at flyselskaberne samarbejder, og at man ikke rejser med et lavprisselskab. Din ægtefælles opholdskort har ingen som helst betydning i et land uden for Schengen, så hvis I ikke kan nøjes med at gå rundt i transithallen, men skal igennem immigrationsdesken, så skal man sædvanligvis have indrejsetilladelse. Og i England har de faktisk nogle ret strikse regler, hvor visse nationaliteter faktisk skal have transitvisum alene for at opholde sig i en britisk lufthavn. Så tjek med de relevante myndigheder, fx den britiske ambassade.

Problemet med visum kan jo også løses ved at man flyver direkte fra Islamabad til København uden stop eller at man mellemlander i et Schengen-land i stedet for.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2011 08:36:17

Det er to vidt forskellige situationer, om man rejser på en samlet billet eller to forskellige. Rejser man på to forskellige billetter, hvor man skal samle sin bagage op efter den første rejser og herefter checke ind til den næste, så skal man også igennem paskontrollen. Og så gælder de helt normale visumkrav for det pågældende land.

Rejser man derimod på en samlet billet, så checker man ind for hele rejsen på en gang og skal alene opholde sig i lufthavnens transitområde. Det kræver normalt ikke visum. Men for nogle nationaliteter typisk asyllande kan det kræve et særligt lufthavnstransitvisum.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.02.2011 08:53:03

mh
Rådgiver for ÆUG

mvrose

Indlæg af mvrose » 11.02.2011 07:35:57

Check endelig med Britiske Ambassade. Stol ikke på hvad evt flyselskaber fortæller.
Min mand skulle for nogle år siden til Ireland (Han er Tanzanianer). Han havde visum til Ireland og billet hele vejen med samme flyselskab, men skulle mellemlande i London. Selvom han bare var i transit og ikke skulle checke baggage ind igen, så blev han tilbageholdt i lufthavnen, forhørt og behandlet temlig dårligt og fik tilsidst stort kryds i hans pas hvor der står at han er blevet nægtet adgang til England.
Han havde spurgt rejsebureauet hvor han købte billetten.
Jeg kan hilse og sige at det ikke er sjovt at rejse med et pas med stort kryds i. Han bliver afhørt hver gang vi krydser en grænse.
Så hellere få et transit visum for at være på den sikre side, eller hvis det ikke er nødvendigt, så tag dokumentation med der beviser det.
God tur!

rhino

Indlæg af rhino » 11.02.2011 15:07:19

Jeg har droppet om mellemlanding i London netop pga besværligheder med visum. Og har i stedet overvejet Dubai, da der kan man få transit visum på 96 timer for 100 dollars ved ankomsten..

Besvar