2 danske børn med en mor uden permanent opholdstilladelse
2 danske børn med en mor uden permanent opholdstilladelse
jeg skriver det her indlæg da jeg har grublet lidt over om udelændinge service ville udvise min kone hvis vi på et tidspunkt ikke opfylder nogle af alle de krav de nu engang har ,selv om jeg er dansk statsborger.og vi har to børn sammen der er danske statsborger ,min kone har været i danmark 6år og skal forlænge sit ophold ca hver 3 år ,bare for at komme med et eksempel hvis vi skulle blive skilt og hun for forældre myndigheden vil de så sige at hun bare skal tage børnene med ,eller ville hun kunne have mulighed for at blive i landet pgr af børnene,
-
fundiver199
Re: 2 danske børn med en mor uden permanent opholdstilladels
De danske myndigheder er ikke meget for at sige, at der bliver taget hensyn til fællesbørn i.f.m. en skilsmisse. Måske fordi man forestiller sig, at folk så vil sætte børn i Verden alene for at sikre sig den (i politikernes overbevisning/fantasi) så fantastisk eftertragtede adgangsbillet til landet, som flyder med mælk og honning (i danskerne egen selvglade og selvovervurderende forståelse).
For når man ser på den praksis, der er omkring dispensationer for særbørn, og ikke mindst den begrundelse der er for praksis, så har jeg svært ved at se, hvordan det skulle kunne være i overensstemmelse med Danmarks pligt til at sikre barnets tarv at udvise din kone, hvis I efter en skilsmisse begge har normalsamkvem med jeres fælles børn. For effekten af det er jo præcis den samme som at afslå FS til en herboende med særbørn. Nemlig at børnene mister muligheden for samkvem med den ene af deres forældre.
Så min personlige mening er, at din kone sandsynligvis ville få lov til at blive i Danmark. Men hvis du spørger US om det, så får du givetvis et øh-thja-bum-det-kan-man-ikke-sige-noget-om-det-kommer-an-på-en-konkret-vurdering-i-den-enkelte-sag agtigt svar. Hvilket der altså mere er politiske end juridiske årsager til.
Ovenstående er min helt personlige, farvede og udokumenterede fortolkning af situationen
For når man ser på den praksis, der er omkring dispensationer for særbørn, og ikke mindst den begrundelse der er for praksis, så har jeg svært ved at se, hvordan det skulle kunne være i overensstemmelse med Danmarks pligt til at sikre barnets tarv at udvise din kone, hvis I efter en skilsmisse begge har normalsamkvem med jeres fælles børn. For effekten af det er jo præcis den samme som at afslå FS til en herboende med særbørn. Nemlig at børnene mister muligheden for samkvem med den ene af deres forældre.
Så min personlige mening er, at din kone sandsynligvis ville få lov til at blive i Danmark. Men hvis du spørger US om det, så får du givetvis et øh-thja-bum-det-kan-man-ikke-sige-noget-om-det-kommer-an-på-en-konkret-vurdering-i-den-enkelte-sag agtigt svar. Hvilket der altså mere er politiske end juridiske årsager til.
Ovenstående er min helt personlige, farvede og udokumenterede fortolkning af situationen
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Noget andet er så Zambrano-sagen, som ruller ved EU-domstolen i øjeblikket. Den handler netop om en tredjelandsborger, der er forælder til nogle børn, som er statsborgere i et EU-land, og om hvorvidt denne forældre, der tillige har forsørgerpligt over børnene, kan udvises fra opholdslandet (Belgien).
Hvis den dom falder ud sådan som generaladvokaten har foreslået, vil det betyde, at forældre til børn med statsborgerskab i et medlemsland IKKE kan udvises, uanset hvor i verden forælderen har statsborgerskab.
Du kan læse mere om den sag her:
viewtopic.php?f=7&t=6308
Hvis den dom falder ud sådan som generaladvokaten har foreslået, vil det betyde, at forældre til børn med statsborgerskab i et medlemsland IKKE kan udvises, uanset hvor i verden forælderen har statsborgerskab.
Du kan læse mere om den sag her:
viewtopic.php?f=7&t=6308
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
glæder mig til udfaldet af den sag ,hvis de vinder sagen og det kommer til at påvirke alle andre eu borger ,så kan man slappe lidt af velvidene de ikke kan udvise ens partner fordi børne som er eu borger har ret til at værer sammen med deres forældre
,istedet for nu ,hvor selv sygdom kan værer en årssag til de ikke vil forlænge opholds tilladelsen ,tak for jeres svar
Ved I hvordan det forholder sig, hvis den ene part(den danske statsborger) går bort? Altså hvis jeg nu dør og vi har et barn eller to...Blir min mand og børn så udvist, hvis han kun er her på midlertidigt opholdstilladelse?
-
fundiver199
Som udgangspunkt ja. Men det afhænger af varigheden af både hans og børnenes ophold i Danmark.
Jeg er selv meget forvirret over, hvilken praksis der egentlig følges på dette område, for det er mildest talt ikke noget, der informeres meget om på Nyidanmark hjemmesiden.
Så hvis du virkelig gerne vil vide det, så synes jeg, at du skal sende dit spørgsmål til Udlændingeservice pr. brev eller email og så fortælle om svaret her i forum.
Jeg håber ikke, at dit spørgsmål skyldes, at du har fået konstateret en kritisk sygdom. Hvis det er tilfældet, så kondolerer jeg og håber det bedste for både dig og familien.
Jeg er selv meget forvirret over, hvilken praksis der egentlig følges på dette område, for det er mildest talt ikke noget, der informeres meget om på Nyidanmark hjemmesiden.
Så hvis du virkelig gerne vil vide det, så synes jeg, at du skal sende dit spørgsmål til Udlændingeservice pr. brev eller email og så fortælle om svaret her i forum.
Jeg håber ikke, at dit spørgsmål skyldes, at du har fået konstateret en kritisk sygdom. Hvis det er tilfældet, så kondolerer jeg og håber det bedste for både dig og familien.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg ved med sikkerhed, at en 'blot' fraskilt udenlandsk far, som var uden arbejde pga. hans problemer med opholdstilladelse, havde held med at få opholdstilladelse pga. at han var særdeles deltagende i sit ca. 2 årige barns hverdag. Barnet boede hos moderen, men han passede det ofte, afleverede og hentede i daginstitution. Han havde i alt boet i DK i 3-4 år, men det første år som studerende.
Han fik hjælp af en gratis retshjælp i sagen.
Jeg tror derfor også, at en enke/enkemand med hjælp fra ordentlige jurister vil kunne få opholdstilladelse, når de har børn, der er danske statsborgere (under forudsætning af at de har taget del i barnets hidtidige tilværelse).
Han fik hjælp af en gratis retshjælp i sagen.
Jeg tror derfor også, at en enke/enkemand med hjælp fra ordentlige jurister vil kunne få opholdstilladelse, når de har børn, der er danske statsborgere (under forudsætning af at de har taget del i barnets hidtidige tilværelse).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Fundiver...Nej, det står heldigvis ikke så galt til:0) Bare lige rart at vide:0)
mh...Det er også det jeg tænkte, men man ved jo aldrig med vores system.
mh...Det er også det jeg tænkte, men man ved jo aldrig med vores system.