FS nye regler i høring
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: FS nye regler i høring
Spændende. Jeg hæftede mig ved, at man også ønsker at øge sprogkravet i den indvandringsprøve, som ellers kun har været i kraft i 2½ måned. Det synes jeg ikke fremgik af den aftale mellem regeringen og DF, som blev offentliggjort i november 2010.
Jeg kan kun sige, at folk bør glemme ALT om FS efter danske regler efter det tidspunkt, hvor denne lov træder i kraft, og i stedet søge efter EU-reglerne. Er man ikke dansk statsborger, så må man sørge for at blive det, finde en ægtefælle, som bor her i forvejen, eller indstille sig på at udvandre.
Jeg forudser, at antallet af familiesammenføringer efter de danske regler vil falde med mindst 50%, hvis det her bliver vedtaget. Det vil stort set kun være folk, som får dispensation og folk, som i forvejen bor i Danmark, der kan få opholdstilladelse af den vej fremover.
Det positive ved det er så, at folk bliver meget bedre stillet ved at få opholdstilladelse efter EU-reglerne. Så lidt galgenhumoristisk må man vel sige, at der ikke er noget, der er så skidt, at det ikke også er godt for noget....
Jeg kan kun sige, at folk bør glemme ALT om FS efter danske regler efter det tidspunkt, hvor denne lov træder i kraft, og i stedet søge efter EU-reglerne. Er man ikke dansk statsborger, så må man sørge for at blive det, finde en ægtefælle, som bor her i forvejen, eller indstille sig på at udvandre.
Jeg forudser, at antallet af familiesammenføringer efter de danske regler vil falde med mindst 50%, hvis det her bliver vedtaget. Det vil stort set kun være folk, som får dispensation og folk, som i forvejen bor i Danmark, der kan få opholdstilladelse af den vej fremover.
Det positive ved det er så, at folk bliver meget bedre stillet ved at få opholdstilladelse efter EU-reglerne. Så lidt galgenhumoristisk må man vel sige, at der ikke er noget, der er så skidt, at det ikke også er godt for noget....
Re: FS nye regler i høring
Nogen der tør gætte på, hvornår de nye regler evt vil kunne træde i kraft ?
Re: FS nye regler i høring
Lovforslaget bliver fremsat i uge 9, så engang i marts kunne man formode at lovforslaget træder i kraft. Normalt går det tjept og så er det jo også valgår 
Re: FS nye regler i høring
tja vi håber at kunne aflevere vores ansøgning midt næste uge. Vi skal lige et hurtigt besøg til tyskland
alt er underskrevet og gjort klar
så vi når det lige efter de gamle regler...selvom vi søger med disp pga særbarn er det jo rat at det stadig er på de gamle regler så vi kun skal have disp fra forsøgelseskravet ( fik et engangsbeløb på 3000 for under 3 år siden ) samt bankgarantien og indvandringsprøven ....og ikke hele mølletøjet..
Re: FS nye regler i høring
Men en trøst at der findes EU reglerne for dem som ikke har særbørn eller andre disp muligheder, så jeg er enig med Fundiver i at der ikke er noget som er så galt, at det ikke også er godt for noget 
Re: FS nye regler i høring
Jeg kan hilse og sige, at der er dejligt i Sverige.
Og der bliver kun bedre og bedre dag for dag..
Og der bliver kun bedre og bedre dag for dag..
Re: FS nye regler i høring
"Jeg kan kun sige, at folk bør glemme ALT om FS efter danske regler efter det tidspunkt, hvor denne lov træder i kraft,"
Det er ikke en realistisk mulighed for alle.
Det er ikke en realistisk mulighed for alle.
Juma
www.kaerligheden.dk
www.kaerligheden.dk
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: FS nye regler i høring
Mange vil ikke have andet valg end at glemme det, da de nye krav er så vidtgående, at det er ret så urealistisk at leve op til dem. Og i hvert fald bliver det langt sværere, dyrere og ikke mindst mere tidskrævende end at flytte til Sverige. Alene det skærpede sprogkrav i indvandringsprøven kan vise sig at blive en nærmest uoverstigelig forhindring, og det krav gælder jo for alle, også dem der er over 28 år.
Så hvis folk ikke er i stand til at flytte til Sverige eller et andet EU-land, ja så må de jo bare opgive at komme til at bo sammen med deres udkårne i Danmark og i stedet finde sig en anden partner, leve alene eller udvandre til deres partners hjemland. Og det er vel også lige præcis det, som partierne bag aftalen gerne vil have og håber på, at folk gør.
For mig at se kunne man lige så godt bare helt afskaffe muligheden for opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 for alle andre end dem, der får dispensation. Det ville være en hel del mere simpelt og lettere for folk at forstå end det sindsygt komplekse virvar af regler og krav, som man nu planlægger at indføre.
Men vi kan da stadig håbe på, at dette aldrig når at træde i kraft, før vi har fået et andet flertal i Folketinget. Eller måske endda at mindst et af mandaterne bag aftalen får kolde fødder og fortryder sin opbakning.
Der er jo tilsyneladende grøde i den inde på Borgen, da bl.a. kristendemokraten Per Ørum nu vil af med pointsystemet for tidsubegrænset opholdstilladelse. Og så vil det da se noget mærkeligt ud, hvis han bagefter stemmer for at indføre dette pointsystem i stedet, som han også er erklæret modstander af.
Så forhåbentlig er dette da bare det sidste desperate skrig fra VKO-epoken, hvorefter vi kan starte med at rulle store dele af lovgivningen tilbage, indtil vi forhåbentlig når frem til noget, der er "fast og fair" af gavn og ikke kun af navn.
Så hvis folk ikke er i stand til at flytte til Sverige eller et andet EU-land, ja så må de jo bare opgive at komme til at bo sammen med deres udkårne i Danmark og i stedet finde sig en anden partner, leve alene eller udvandre til deres partners hjemland. Og det er vel også lige præcis det, som partierne bag aftalen gerne vil have og håber på, at folk gør.
For mig at se kunne man lige så godt bare helt afskaffe muligheden for opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 for alle andre end dem, der får dispensation. Det ville være en hel del mere simpelt og lettere for folk at forstå end det sindsygt komplekse virvar af regler og krav, som man nu planlægger at indføre.
Men vi kan da stadig håbe på, at dette aldrig når at træde i kraft, før vi har fået et andet flertal i Folketinget. Eller måske endda at mindst et af mandaterne bag aftalen får kolde fødder og fortryder sin opbakning.
Der er jo tilsyneladende grøde i den inde på Borgen, da bl.a. kristendemokraten Per Ørum nu vil af med pointsystemet for tidsubegrænset opholdstilladelse. Og så vil det da se noget mærkeligt ud, hvis han bagefter stemmer for at indføre dette pointsystem i stedet, som han også er erklæret modstander af.
Så forhåbentlig er dette da bare det sidste desperate skrig fra VKO-epoken, hvorefter vi kan starte med at rulle store dele af lovgivningen tilbage, indtil vi forhåbentlig når frem til noget, der er "fast og fair" af gavn og ikke kun af navn.
Re: FS nye regler i høring
Vi søger FS i uge 8, så vi når at komme ind under de gamle regler. Men er der nogen der ved om min mand kan risikere at skulle bestå den nye skærpede indvandringsprøve? De nye regler når jo nok at træde i kraft inden han skal tage prøven, eller er det sådan at hvis man søger inden for de gamle regler, så bliver det også "den gamle" indvandringsprøve man kommer op i?
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: FS nye regler i høring
Den skærpede indvandringsprøve er også en del af lovforslaget og kan derfor ikke træde i kraft, før lovforslaget gør det.
Den skal jo også lige udformes først, og erfaringsmæssigt tager den slags mindst et år. Det kommer f.eks. til at tage mere end et år at få den nye medborgerskabsprøve til tidsubegrænset opholdstilladelse indført.
Så det mest sandsynlige er, at den skærpede indvandringsprøve kan indføres i løbet af 2012.
Hvis der altså vel at mærke er politisk flertal for den til den tid. For i mellemtiden har vi jo haft folketingsvalg, og en samlet opposition har lovet at rulle hele dette lovforslag tilbage, hvis de kommer til magten.
Den skal jo også lige udformes først, og erfaringsmæssigt tager den slags mindst et år. Det kommer f.eks. til at tage mere end et år at få den nye medborgerskabsprøve til tidsubegrænset opholdstilladelse indført.
Så det mest sandsynlige er, at den skærpede indvandringsprøve kan indføres i løbet af 2012.
Hvis der altså vel at mærke er politisk flertal for den til den tid. For i mellemtiden har vi jo haft folketingsvalg, og en samlet opposition har lovet at rulle hele dette lovforslag tilbage, hvis de kommer til magten.
Re: FS nye regler i høring
"så må de jo bare opgive at komme til at bo sammen med deres udkårne i Danmark og i stedet finde sig en anden partner, leve alene eller udvandre til deres partners hjemland"
Lige præcis.
Om det så er et egentligt "valg" kan man så diskutere og sikkert føre lange halvfilosofiske diskussioner omkring.
Hvis ens egen virkelighed gør nogle "valg" urealistiske, har man intet andet "valg" end ikke at vælge dem.
Lige præcis.
Om det så er et egentligt "valg" kan man så diskutere og sikkert føre lange halvfilosofiske diskussioner omkring.
Hvis ens egen virkelighed gør nogle "valg" urealistiske, har man intet andet "valg" end ikke at vælge dem.
Juma
www.kaerligheden.dk
www.kaerligheden.dk
Re: FS nye regler i høring
Hej,
Min søn ( 30 år og "pæredansk" ) og hans hustru ( fra Afrika) fik 1.5.2010
tidsbegrænset opholdstilladelse for første gang altså efter " de gamle " regler. Når de skal søge igen bliver det så efter de nye krav ???
I så fald vil de kun score 20 points ( ved at bosætte sig uden for en ghetto!!) altså få afslag

Min søn ( 30 år og "pæredansk" ) og hans hustru ( fra Afrika) fik 1.5.2010
tidsbegrænset opholdstilladelse for første gang altså efter " de gamle " regler. Når de skal søge igen bliver det så efter de nye krav ???
I så fald vil de kun score 20 points ( ved at bosætte sig uden for en ghetto!!) altså få afslag
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: FS nye regler i høring
Ved forlængelse af en opholdstilladelse ser man kun på, om de oprindelige betingelser stadig er opfyldt. Så din søn og svigerdatter skal (naturligvis) ikke leve op til nogle nye krav, som ikke blev stillet oprindeligt.
Re: FS nye regler i høring
Og igen tak til ÆUG for høringssvaret - er det "publiceret" i nogle medier??
Jeg har selv skrevet læserbreve om dert nye pointssystem også om den urimelig høje sikkerhedsstillelse og Jeres undersøgelse i Kbh. Kommune bekræfter, at det er meget sjældent, at pengene inddrives. Klart da de familiesammenførte jo ikke må modtage sociale ydelser. Således står der millioner af kroner i pengeinstitutterne - dybt urimeligt overfor familierne med " skrabet" økonomi.
Man må opfordre så mange som muligt at sende deres historier til medierne - i Fyens Stifttidende har der været læserbreve fra ramte familier.