1. møde - besøg fra Ukraine

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kim71

1. møde - besøg fra Ukraine

Indlæg af kim71 » 02.02.2011 13:11:17

Jeg har mødt en sød pige fra Ukraine via nettet/Skype som gerne vil besøge mig en uges tid i Danmark.

Da vi jo ikke har mødt hinanden personligt endnu kan jeg forstå at indrejse direkte til DK vil give visa problemer.

Så eneste mulighed (udover at jeg kom til Ukraine) er vel reelt at hun rejser ind via f.eks. Pragh eller Berlin som hun tidligere har besøgt på schengen visa? . Kan hun skifte fly direkte i lufthavnen eller skal man overnatte et døgn først ?

mvh

Kim

fundiver199

Re: 1. møde - besøg fra Ukraine

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2011 13:22:08

Du kan ganske rigtigt ikke invitere din veninde på besøg, når I kun kender hinanden fra internettet. Og Danmark tillader som udgangspunkt heller ikke selvarrangerede turistrejser fra Ukraine.

Dog er det sådan, at en ambassade altid kan udstede visum, hvis det anses for ubetænkeligt. Og her tæller tidligere problemfrie visumophold i Schengen forholdsvis tungt i vurderingen. Så din kæreste kan for så vidt godt forsøge at få et visum til Danmark som "turist" d.v.s. uden at angive dig som reference.

Alternativet kan være at søge som "turist" til et andet Schengenland, som hun tidligere har besøgt (din egen ide). Og endelig kan hun søge til Danmark under rejsebureau- og turistordningen.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ninger.htm

Med mindre din kæreste rejser under en turist- og rejsebureauordning i et andet Schengenland, så er der intet i vejen for, at hun kan rejse videre til Danmark med det første afgående fly. Men det skal naturligvis være på en anden flybillet end den, hun bruger til at rejse til f.eks. Tyskland. Så der skal afsættes den for-nødne tid til at komme igennem paskontrol, hente sin bagage og checke ind til den nye flyrejse. Og der bør også indregnes en vis sikkerhedsmargin, så der er plads til lidt forsinkelse af det fly, hun ankommer med, uden at hun af den grund misser sin næste flybillet og skal til at købe en ny.

kim71

Indlæg af kim71 » 02.02.2011 13:37:03

tak for svaret . Dvs man kan ikke besøge en ven i Danmark uden at have mødt denne først personligt ? med mindre hun rejser via et rejsebureau?

Altså - hvis jeg invitere hende herop som "ven" og ikke kæreste - vil visaet så blive afslået ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2011 14:22:45

Ukraine hører til i immigrationslandegruppen med referencebegrænsning, hvor der som udgangspunkt kun gives visum til besøg hos nær familie og faste kærester/partnere. Så hvis du vil invitere en ”ven” på besøg fra Ukraine, så vil udgangspunktet altså være, at ansøgningen skal afslåes. Lige som det også er tilfældet, hvis en ukrainer søger om visum med henblik på et selvarrangeret turistbesøg.

Der er derfor ingen fordel ved, at du inviterer din veninde, da chancen for at visum udstedes vil være lige stor eller lille, uanset om du inviterer eller ej. Det er først, når/hvis I har mødt hinanden i det virkelige liv at chancen for, at hun kan få visum, bliver større, hvis du inviterer hende. Og det skal så være som kæreste og ikke som ven.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Men som jeg allerede har forklaret, så kan ambassaden godt vælge at udstede visum alligevel, da hver ansøgning skal behandles individuelt. De generelle retningslinier i visumpraksisnotatet gælder således kun, når det er US, som behandler en visumansøgning. Og det sker kun, hvis ambassaden mener, at der kan herske tvivl om, hvorvidt visum bør udstedes, og derfor vælger at sende sagen til US.

I skal dog være klar over, at hvis din kæreste søger om visum til Danmark som ”turist” og får afslag, så vil det spille negativt ind på hendes muligheder for senere at få visum til et andet schengenland. Så det sikreste er nok, at hun søger som turist til et schengenland, hun tidligere har besøgt. Og hvis det er Tyskland, så er det jo ikke det helt store problem, at hun må rejse til Danmark ad den vej.

Som du selv er inde på kan du flyve det sidste stykke vej, men hun kan jo også bare tage et tog eller en bus over grænsen til Danmark.

DBS

Indlæg af DBS » 02.02.2011 21:29:12

Lidt om hvad vi gjorde:

Min kæreste er fra RU, og ikke UA, men det burde være det samme :wink:

Hun tog på besøg i DE, og der mødte jeg hende. Sidenhen inviterede jeg hende her til DK, og selvfølgelig stod der i invitationen, at vi hvad mødt hinanden IRL, hvilket vi også kunne dokumentere hvis nødvendig, men det blev aldrig aktuel.

Besvar