Kan min kone blive i DK hvis jeg får job i udlandet?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RJD

Kan min kone blive i DK hvis jeg får job i udlandet?

Indlæg af RJD » 08.06.2009 18:23:15

Hej

Hvad er reglerne hvis jeg får arbejde i udlandet, kan min kone blive i Danmark og fortsætte med hendes sprogkursus og arbejde, det vil hun nemlig gerne! Vi har naturligvis FS iorden!

Venlig hilsen
Richard

skaanebo

Re: Kan min kone blive i DK hvis jeg får job i udlandet?

Indlæg af skaanebo » 08.06.2009 19:12:45

Det afhænger jo af, hvor lang tid du har tænkt dig at opholde dig i udlandet, og hvilken form for opholdstilladelse din kone har, og hvornår den bliver permanent. Det afhænger også af, om du kan pendle eller tage hjem på besøg med jævne mellemrum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 19:23:22

Som udgangspunkt er det en betingelse for din kones opholdstilladelse i Danmark, at du har fast bopæl i Danmark, og at I lever sammen.

Så om det kan lade sig gøre eller ej vil derfor i praksis afhænge af, om dit arbejde i udlandet kommer til at strække sig over så lang tid, at du er nødt til at framelde dig det danske folkeregister og dermed altså udvandre fra landet.

Som hovedregel må du være væk i op til 6 måneder ad gangen, uden at du behøver at fortælle det danske folkeregister, at du er udvandret. Hvilket så omvendt også fritager dig fra at betale skat i Danmark af den løn, du tjener i udlandet, så normalt ville man kun betragte det som en fordel at "få lov" til at udvandre, hvis man alligevel arbejder i udlandet.

Er der tale om en midlertidig udstationering for en dansk arbejdsgiver, som strækker sig over mere end 6 måneder, så kan I muligvis søge om tilladelse til, at din kone bevarer sin opholdstilladelse, selvom du er væk i mere end 6 måneder.

Det afgørende her vil nok være, om dit fravær fra Danmark stadig har en midlertidig karakter, og at det er utvivlsomt, at du har tænkt dig at vende tilbage til Danmark igen, hvorefter I vil genetablere jeres samliv.

Men det må du nok hellere spørge Udlændingeservice direkte om, hvis det er noget, som du har tænkt dig at gå videre med. De burde i hvert fald være de nærmeste til at vide noget om disse ting, da det jo er dem, der har tildelt din kone en opholdstilladelse og evt. skal inddrage den igen, hvis du forlader landet.

Er der tale om et job for f.eks. en svensk eller tysk arbejdsgiver, som du kan passe fra din bopæl i Danmark, så har det ingen betydning for din kones opholdstilladelse.

ZB

Indlæg af ZB » 08.06.2009 21:59:39

Jeg ved at der er nogen par der lever på den måde og har underrettet US om det og jeg ved de har også fået lov til det.

Hvordan reglerne er for det ved jeg desværre ikke, men snak med US om det. Jeg skulle mene, at det må være arbejdets karakter, der er det afgørende og om ægtefællen kan være med for der er jo f.eks. også undtagelser for soldater, sømænd osv. hvis udenlandske ægtefælle må bo her alene.

Hvis du finder ud af reglerne må du da for alles skyld gerne poste dem her.

RJD

Indlæg af RJD » 02.02.2011 09:19:04

Hejsa

Så er det op over, så jeg har talt med US, og vi skal udfylde denne blanket, BF1 http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... /0/BF1.pdf

Så hun kan blive her i op til 12 måneder når hun har været her i over 2 år!

Vi ses

Venlig hilsen
Richard

RJD

Indlæg af RJD » 03.02.2011 19:42:56

OK, det var en lidt for hurtig udmelding!

Blanketten (BF1) er til, hvis min kone som er her på FS, og hun vil rejse ud en kort periode, (i op til 3 år) på en dispentation!

Jeg blev ringet op fra US, og der er ikke nogle faste regler,(da vi jo som udgangspunkt skal bo sammen) men jeg har sendt en email nu til dem, hvor jeg søger dispentation fra, at min kone mister sin opholdstilladelse.

Jeg skal selvfølgelig agumentere for, at hun ikke skal miste "den", altså, beskrive tidsrum, forsørgelse, hendes fremgang etc.

Så det er gjort, så kan jeg jo håbe på endnu en god sag hos US, de er jo ikke så slemme, endda! :-)

Hilsen Richard

Besvar