Kærer medlem,
Jeg har lige tilmeldt mig ÆUG og håber at der er nogen der kan råde mig om min situation.
Jeg er dansk statsborger og er blevet gift med min mand som er fra Tunesien i juli 2010. han er blevet i Tunesien men jeg er i Danmark fordi jeg er i gang med et studie. vi regner med at flytte til Danmark i september 2011. Min mand opfyler de krav der er kræves; han taler både fransk og engelsk på højt niveau, har en Bachelor uddannelse og har arbejdet i to og et halvt år til sommer i et fransk firma i Tunesien. Han har været i udlandet flere gange og har besøgt mig en gang i Danmark i december 2011. Som sagt, jeg er studerende og lever af SU og et deltidsjob og er først færdig om to år så min lille intægt vil ikke blive større til næste år.
Er der nogen der kan sige mig hvordan jeg skal starte? Hvor skal jeg søge? Har jeg en god chance?
På forhånd tak
Familie sammenføring
Re: Familie sammenføring
Hej igen,
min mand er 27 og jeg bliver 24 3 måneder efter vi vil komme til Danmark
mh
min mand er 27 og jeg bliver 24 3 måneder efter vi vil komme til Danmark
mh
Mit råd til jer vil være at glemme de danske regler fuldstændigt og i stedet for flytte sammen til et andet EU-land INDEN i vender tilbage til DK, så i ikke behøver at leve i evig frygt for hvad Pia finder på næste gang.
Jeg ved ikke hvad du studerer, men mon ikke du kunne tage et semester i at andet EU-land? Så kunne din mand slutte sig til dig der og I kan uden bekymringer vende tilbage til DK uden at skulle leve op (eller nærmere NED!) til et dansk pointsystem, bankgaranti, bolig-og tilknytningskrav osv, osv..
MSH.
Jeg ved ikke hvad du studerer, men mon ikke du kunne tage et semester i at andet EU-land? Så kunne din mand slutte sig til dig der og I kan uden bekymringer vende tilbage til DK uden at skulle leve op (eller nærmere NED!) til et dansk pointsystem, bankgaranti, bolig-og tilknytningskrav osv, osv..
MSH.
-
fundiver199
Hvis parret gerne vil søge efter de danske regler, så er de udførligt beskrevet under ”jeg vil…. familiesammenføres”. Dog eksklusive de yderligere stramninger, som muligvis bliver vedtaget på et tidspunkt som følge af den aftale, regeringen og Dansk Folkeparti indgik i november 2010. Hvad aftalen mellem regeringen og DF måske kommer til at betyde, det kan man læse om i et indlæg, som står øverst under bekendtgørelser.
Tunesien spørger, hvor hun skal starte. Og bortset fra at læse ÆUG´s tekster under ”jeg vil…” så er svaret, at Tunesien skal starte med at læse teksten på Nyidanmark og læse, hvad der står i det ansøgningsskema, som hun og manden skal udfylde:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... soeger.htm
Hvor store deres ”chancer” er for, at manden kan få familiesammenføring efter de danske regler, det kan man ikke sige noget om ud fra det beskrevne. Der er jo bl.a. et tilknytningskrav, som skal være opfyldt, der er et boligkrav, og Tunesien skal stille bankgaranti på enten 64.000 eller 128.000, afhængig af om aftalen mellem regeringen og DF når at blive til lov, før de søger. Endelig skal manden bestå indvandringsprøven, og det er ikke muligt for os andre at vurdere, hvor stor eller lille chancen er for, at det vil lykkes for ham.
Så familiesammenføring efter danske regler er da et meget kompliceret og usikkert projekt, og derfor vil jeg da tilslutte mig MSH´s råd om at bruge EU-reglerne i stedet, hvis man må nogen måde har mulighed for det. Men det kommer jo også an på, hvor i landet man arbejder eller studerer, hvor meget man hænger ved sin nuværende bolig etc. etc.
Alle, som har prøvet det, vil nok skrive under på, at det heller ikke er uden komplikationer og udgifter at skulle etablere sig reelt i et andet EU-land.
Tunesien spørger, hvor hun skal starte. Og bortset fra at læse ÆUG´s tekster under ”jeg vil…” så er svaret, at Tunesien skal starte med at læse teksten på Nyidanmark og læse, hvad der står i det ansøgningsskema, som hun og manden skal udfylde:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... soeger.htm
Hvor store deres ”chancer” er for, at manden kan få familiesammenføring efter de danske regler, det kan man ikke sige noget om ud fra det beskrevne. Der er jo bl.a. et tilknytningskrav, som skal være opfyldt, der er et boligkrav, og Tunesien skal stille bankgaranti på enten 64.000 eller 128.000, afhængig af om aftalen mellem regeringen og DF når at blive til lov, før de søger. Endelig skal manden bestå indvandringsprøven, og det er ikke muligt for os andre at vurdere, hvor stor eller lille chancen er for, at det vil lykkes for ham.
Så familiesammenføring efter danske regler er da et meget kompliceret og usikkert projekt, og derfor vil jeg da tilslutte mig MSH´s råd om at bruge EU-reglerne i stedet, hvis man må nogen måde har mulighed for det. Men det kommer jo også an på, hvor i landet man arbejder eller studerer, hvor meget man hænger ved sin nuværende bolig etc. etc.
Alle, som har prøvet det, vil nok skrive under på, at det heller ikke er uden komplikationer og udgifter at skulle etablere sig reelt i et andet EU-land.