opholdskort i sverige
-
fundiver199
Re: opholdskort i sverige
Som skaanebo skriver, så skal man naturligvis søge om opholdskort, før ens visum udløber, da man ellers vil opholde sig ulovligt i Sverige. Men har man tid til at vente på, at den danske statsborger får sit svenske personnummer, så er det da meget fornuftigt at vente med at tage hen på Migrationsverket, indtil man kan aflevere en komplet ansøgning med alle bilag. Om ikke andet så er det jo enklere for både ansøger og sagsbehandler, hvis man kan nøjes med et besøg i stedet for flere.
Men om sagen ligefrem vil være færdigbehandlet senere, fordi man f.eks. søger 1. februar og fremsender sit personnummerbevis 1. marts frem for først at søge 1. marts og vedlægge personnummerbeviset med det samme, det tvivler jeg nu meget på. Hvad der vil ske er vel bare, at Migrationsverket i begge tilfælde først begynder at behandle ansøgningen, når de har modtaget alle de nødvendige papirer inkl. personnummerbe-viset.
Hvad angår rened´s oplevelser, så vil jeg sige, at det er rimelig rutinemæssigt, at man dokumenterer sin økonomi ved at aflevere den seneste årsopgørelse fra skattevæsenet samt de seneste 2-3 måneders lønsedler eller det som erstatter lønsedler f.eks. SU-meddelelse eller udbetalingssedler fra A-kassen. Sådan er det jo også, hvis man f.eks. søger om et lån i banken.
Men om sagen ligefrem vil være færdigbehandlet senere, fordi man f.eks. søger 1. februar og fremsender sit personnummerbevis 1. marts frem for først at søge 1. marts og vedlægge personnummerbeviset med det samme, det tvivler jeg nu meget på. Hvad der vil ske er vel bare, at Migrationsverket i begge tilfælde først begynder at behandle ansøgningen, når de har modtaget alle de nødvendige papirer inkl. personnummerbe-viset.
Hvad angår rened´s oplevelser, så vil jeg sige, at det er rimelig rutinemæssigt, at man dokumenterer sin økonomi ved at aflevere den seneste årsopgørelse fra skattevæsenet samt de seneste 2-3 måneders lønsedler eller det som erstatter lønsedler f.eks. SU-meddelelse eller udbetalingssedler fra A-kassen. Sådan er det jo også, hvis man f.eks. søger om et lån i banken.
hej er der nogen der kan hjælpe min kone ha søgt om opholdskort d26-05-2010 i svenske ambassade i syrien. d07-12-2010 blev jeg indkaldt til møde på migrationsverket om sku dokumenter arbejd og der gjorde jeg self studerder i kbh og arbejder deltid i kbh jeg er dansk statsborger og ha nu boet i sverige i snart 2år der jeg ringer til migrationsverket siger de findes ingen beslut i nu og det er over 8måneder siden min kone ha søgt er der nogen der kan hjælpe mig der jeg er blevet træt af at høre findes ingen beslut osv sys ik jeg for hjælp og kender ik rigtig til reglerne og ha det dårligt over vente så lang tid hvor min kone ik kan rejse her til før hun for sit opholdskort er der nogen der kan råde mig til hvad jeg skal gøre.
Det du kan gøre at få din kone til Danmark på turist visum (90 dags) og derefter søg EU ophold til hende i Sverige.På denne måde vil det gå meget hurtigere max 6 måneder ellers skal du blive ved med at vente hvis du har søgt efter Sveriges nationale regler.Bare sørg for at få din kone til EU så går det hele hurtigerehassan skrev:hej er der nogen der kan hjælpe min kone ha søgt om opholdskort d26-05-2010 i svenske ambassade i syrien. d07-12-2010 blev jeg indkaldt til møde på migrationsverket om sku dokumenter arbejd og der gjorde jeg self studerder i kbh og arbejder deltid i kbh jeg er dansk statsborger og ha nu boet i sverige i snart 2år der jeg ringer til migrationsverket siger de findes ingen beslut i nu og det er over 8måneder siden min kone ha søgt er der nogen der kan hjælpe mig der jeg er blevet træt af at høre findes ingen beslut osv sys ik jeg for hjælp og kender ik rigtig til reglerne og ha det dårligt over vente så lang tid hvor min kone ik kan rejse her til før hun for sit opholdskort er der nogen der kan råde mig til hvad jeg skal gøre.
Sagsbehandlingen må højst vare 6 måneder, så jeg synes, du skal få SOLVIT involveret. Søg på SOLVIT og kontakt den svenske afdeling
-
fundiver199
Hvis Hassan er dansk statsborger, så er det faktisk den danske afdeling af SOLVIT, som Hassan kommer til at kommunikere med. Men det skal man som borger slet ikke tage stilling til. Man skal bare udfylde den elektroniske formular på SOLVIT`s hjemmeside, og så afgøres det ud fra ens nationalitet, hvilken afdeling af SOLVIT, som tager sig af kontakten.
http://ec.europa.eu/solvit/site/index_da.htm
Hassans kone kunne jo være indrejst i Sverige på et visum og så have søgt opholdskort efter sin ankomst til Sverige. Så havde parret da i det mindste kunnet tilbringe ventetiden sammen. Men det er selvfølgelig lidt sent for Hassan at få det råd nu. Jeg håber, at en henvendelse til SOLVIT kan være med til at sætte skub i sagen.
http://ec.europa.eu/solvit/site/index_da.htm
Hassans kone kunne jo være indrejst i Sverige på et visum og så have søgt opholdskort efter sin ankomst til Sverige. Så havde parret da i det mindste kunnet tilbringe ventetiden sammen. Men det er selvfølgelig lidt sent for Hassan at få det råd nu. Jeg håber, at en henvendelse til SOLVIT kan være med til at sætte skub i sagen.
hej er nogen der kan hjælpe mig med at skrive til solvit eller hvad jeg skal gøre der jeg ik er så god til det stå i stor problem snart ventet i 9måneder
-
fundiver199
Følg nedenstående link for at komme direkte til SOLVIT´s kontaktformular. Herefter er det bare at udfylde en side ad gangen og klikke sig videre:
https://webgate.ec.europa.eu/solvit/app ... anguage=da
https://webgate.ec.europa.eu/solvit/app ... anguage=da