Fortvivlet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MichaelB

Fortvivlet

Indlæg af MichaelB » 19.01.2011 00:35:14

Jeg er ved at være lidt fortvivlet over alle de regler ..
jeg har mødt en rigtig sød pige fra philipinerne,som er i danmark
som AUpair, men hendes værtsfamilie behandlede hende som slave ..
hun arbejdede fra kl. 6 morgen til 22-23 tiden om aftenen samt
at hun ikke måtte gå i dansk skole for dem ..
derud over blev hun sat til at passe værtsfamiliens venners børn
når de selv var på rideskole ophold med deres egne børn
Weekender var også noget de helst ikke så ..

jeg er MEGET glad for hende og vil gene giftes med hende så hun kan
blive her i landet sammen med mig.

men jeg ikke sikker på om det kan lade sig gøre nu da hun er rømmet fra sin
værtsfamilie og flyttet til mig.
der er ingen der ved at hun bor hos mig skal siges.

kan det lade sig gøre at jeg bliver gift med hende så hun kan blive her i landet ved mig.

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Fortvivlet

Indlæg af krikris » 19.01.2011 07:32:11

Bare det, at det lykkes en at bliver gift med en dansker, opnår man ikke automatisk ret til at bo i DK.

Du må ind og læse under "Jeg vil..." her på sitet. Det er efterhånden meget vanskeligt for danske statsborgere at få lov at leve med udenlandske 3 landsborgere i DK.
Der er mange krav i skal opfylde begge to.

Det vigtigste er nok at din kæreste får anmeldt familien til US omgående, så de kan blive blacklistet, og så finder en anden au pair familie, som overholder reglerne, og så vente med gifemål, til du har alt planlagt, og er sikker på at i opfylder alle betingelser etc for FS.

Hun befinder sig på nuværende tidspunkt ikke legalt i DK, og det kan koste jer dyrt begge to, for hende f.eks indrejse forbud i mange år.

Det vil give jer og og spec dig tid til at planlægge en fælles fremtid på en ordentlig og legal måde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2011 15:30:18

Det er intet problem for jer at blive gift, så længe din kæreste stadig har sit au-pair visum og ikke har fået stemplet en udrejsefrist i sit pas. Men da en au-pair skal være ugift, så bliver hendes visum inddraget, hvis hun gifter sig. Så derfor skal I, som krikris skriver, sørge for at alting er klar til at søge om familiesammenføring enten i Danmark eller et andet EU-land, FØR I tager hen til præsten eller kommunen. For der er ikke tid til at begynde at søge bolig og alt muligt andet bagefter.

Indgåelse af ægteskab er kun et mindre administrativt problem i hele denne sammenhæng, men det kræver dog, at hun har en civilstandsattest. Så hvis hun ikke har taget en sådan med sig til Danmark - og det har hun vel næppe - så må hun enten få nogen til at ordne det for sig på Filippinerne, eller hun må en tur hjem og vende. Det er så heller ikke nogen større ulykke. Efter 3 måneder "ude" af Schengen kan hun genindrejse på et ganske almindeligt 90 dages schengenvisum med dig som den inviterende part, og så er der god tid til at blive gift og få søgt om familiesammenføring uden stress eller jag.

MichaelB

Indlæg af MichaelB » 24.01.2011 13:06:47

Jeg har en ven der vil tage hende i aupair .. ville han kune det som tingene ligger ...
jeg mener at hvis hun har en sådan kontrakt .. kan vi så ikke søge arbejdstilladelse
og derefter gifte os .. ??
Bolig har jeg iforvejen ...rækkehus på 96 kvm.

SUK .. eller er der en helt precis rækkefølge vi skal gå efter ..
er det nødvendigt at hun skal rejse hjem i 3 mdr. først.

ville det hjælpe noget hvis hun evt. blev aupair i norge ...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2011 17:04:24

Jamen hvis I mener at kunne opfylde alle kravene til familiesammenføring, så er det da bare med at få bestilt en tid på rådhuset så hurtigt som overhovedet muligt og få fremskaffet en civilstandsattest fra din kærestes hjemland. Og samtidig kan du gå i gang med at indhente en erklæring fra din kommune om, at du ikke har modtaget sociale ydelser de sidste 3 år, så den er klar til, når I skal søge om FS.

At finde en ny værtsfamilie er kun nødvendigt, hvis US begynder at stille spørgsmål ved hendes fortsatte ophold i Danmark, før alt det ovenstående er på plads.

MichaelB

Indlæg af MichaelB » 26.01.2011 09:52:40

fundiver199 skrev:Jamen hvis I mener at kunne opfylde alle kravene til familiesammenføring, så er det da bare med at få bestilt en tid på rådhuset så hurtigt som overhovedet muligt og få fremskaffet en civilstandsattest fra din kærestes hjemland. Og samtidig kan du gå i gang med at indhente en erklæring fra din kommune om, at du ikke har modtaget sociale ydelser de sidste 3 år, så den er klar til, når I skal søge om FS.

At finde en ny værtsfamilie er kun nødvendigt, hvis US begynder at stille spørgsmål ved hendes fortsatte ophold i Danmark, før alt det ovenstående er på plads.
1) Kan vi ikke blive gift hvis jeg har modtaget sociale ydelser de 3 år.
2) jeg står for at skal have pension fra 1.februar, har det negativ indvirkning.
3) Papirene fra philipinerne ang. at hun ikke er eller har været gift har vi modtaget.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.01.2011 10:11:09

Det har du da vist misforstået. I kan giftes uanset din økonomi, og I kan giftes hvor som helst i verden. Men at indgå ægteskab og at søge om opholdstilladelse er to vidt forskellige ting. Og din ægtefælle kan ganske rigtigt ikke søge om en dansk opholdstilladelse på baggrund af sit ægteskab med dig, når du inden for de seneste 3 år har modtaget socialhjælp.

MichaelB

Indlæg af MichaelB » 26.01.2011 11:52:11

skaanebo skrev:Det har du da vist misforstået. I kan giftes uanset din økonomi, og I kan giftes hvor som helst i verden. Men at indgå ægteskab og at søge om opholdstilladelse er to vidt forskellige ting. Og din ægtefælle kan ganske rigtigt ikke søge om en dansk opholdstilladelse på baggrund af sit ægteskab med dig, når du inden for de seneste 3 år har modtaget socialhjælp.
hmm .. det ser skidt ud så, jeg har modtaget bistand inden for de sidste 3 år.
hvis jeg gifter mig med hende, kan hun så heller ikke søge arbejdstilladelse ..

jeg synes at have læst på US at hun måske kan starte et firma .. evt. rengøring
Er der slet ikke noget at gøre for os pga. min offentlige ydelse ..før om 3 år.

at jeg skal have pension har ingen positiv indvirkning ?
hun kan ikke blive på andre grundlag .. ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.01.2011 11:57:25

Hvis du bliver pensionist, så er det oplagt at benytte EU-reglerne, pensionen kan du jo tage med til et hvilket som helst EU-land, samt til bl.a. Norge og Schweiz.

Som pensionist skal du nok regne med at du bør blive mere end de magiske 10 uger i udlandet, for at US i Danmark accepterer at du har haft 'reelt ophold'. Og det er sikrest at sørge for at dit hus er udlejet i perioden.

Når du ikke er afhængig af at kunne pendle let til Danmark, skulle det være nogenlunde let at finde en billig lejlighed i fx Sverige eller Tyskland, eller - hvis du er til varme, så i Spanien, syd-Frankrig, Italien eller Grækenland. Det skal blot være en lejlighed, hvor du kan blive tilmeldt på adressen og få dit EU-registreringsbevis.

Læs mere her, og husk at de samme regler gælder, uanset om du vælger Sverige eller Spanien: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2011 12:42:17

MichaelB skrev:hmm .. det ser skidt ud så, jeg har modtaget bistand inden for de sidste 3 år. hvis jeg gifter mig med hende, kan hun så heller ikke søge arbejdstilladelse ..
Et ægteskab med dig påvirker ikke i sig selv din kærestes muligheder i Danmark i hverken positiv eller negativ retning.

Man får således ikke automatisk ret til at bo i Danmark ved at gifte sig med en dansk statsborger.

Men omvendt mister man heller ikke nogen muligheder, andet end muligheden for at blive au-pair. Så f.eks. kan man sagtens søge og få en arbejdstilladelse, selvom man er gift med en dansk statsborger. Det har ganske enkelt ingen betydning overhovedet for en ansøgning om arbejdstilladelse, om man er gift eller ej, og i givet fald med hvem.

Desuden må jeg korrigere det, som både du og skaanebo skriver, en lille smule. I skriver begge, at "din kone ikke kan søge om......" Dette er juridisk set ikke korrekt. Man kan som hovedregel altid søge om noget, med mindre ansøgningen åbenlyst er ukomplet eller mangelfuld.

I det konkrete tilfælde kan din kone f.eks. sagtens søge om familiesammenføring med dig. Men hvis I ikke opfylder betingelserne, f.eks. fordi du har modtaget bistandhjælp inden for de sidste tre år, så må I naturligvis forvente, at resultatet af ansøgningen bliver et afslag.

Men I har lov til at få prøvet jeres sag ved at aflevere en ansøgning. Og der er jo mulighed for at dispensere fra de forskellige krav f.eks. hvis du har særbørn fra et tidligere forhold, som du har normalsamkvem med.

Men det er klart, at hvis en omhyggelig gennemgang af reglerne viser, at I må forvente at få afslag, så er der vel ingen grund til at bruge tid og 5.950 kroner på at søge. Så er det bedre at vente med at søge, indtil I opfylder betingelserne. Eller gå efter en anden løsning som f.eks. anvendelse af EU-reglerne.

Lige her og nu har din kæreste jo stadig sit au-pair visum. Og hvis der ikke er udsigt til, at hun kan få op-holdstilladelse ved at søge om familiesammenføring med dig, og du heller ikke kan flytte til et andet EU-land, fordi du først skal vente på, at din ansøgning om førtidspension går igennem, så er den bedste løsning vel, at hun bliver her som au-pair, indtil hendes visum udløber.

Så tag da endelig imod tilbuddet fra din ven om at ansætte hende som au-pair. Hvis vennen vel at mærke le-ver op til de krav, som der stilles til værtsfamilier, og som du kan læse om her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/

Kan din ven ikke ”bruges” som værtsfamilie, f.eks. fordi han ikke har hjemmeboende mindreårige børn, så prøv at find en anden værtsfamilie til hende. Tiden arbejder jo for jer, både i.f.t. FS efter de danske regler og i.f.t. anvendelse af EU-reglerne.

Og skulle der blive et ”hul” mellem, at hendes au-pair visum udløber, og I er klar til at søge om FS, så kan man også have et langdistanceforhold i en periode. Det er vi altså en del, som både har prøvet og overlevet. Så fat mod, det hele skal nok løse sig for jer til sidst, men vær indstillet på, at det kommer til at tage noget tid.

Besvar