opholdskort i sverige
Re: opholdskort i sverige
HEJ SKAANEBO, JO HENDES NAVN ER PÅ PAPIRET, MEN DET ER IKKE TIL AT KOMME IGENNEM PÅ MIGRATIONSVERKET´S TELEFONER, HAR RINGET RIGTIG MANGE GANGE OG ALDRIG ER DET LYKKEDES AT TALE MED NOGEN...OG HAR JEG MØDT OP PÅ MIGRATIONSVERKET , HAR JEG BARE FÅET SVARET HUN RINGER IMORGEN, OG NEJ HUN RINGEDE IKKE SELV NÆSTE DAG.. OG DEM DER SIDDER I MODTAGELSEN ALTSÅ INDENFOR I BOKSENE , DE SIGER JO INTET SOM HELST OM HVAD DER SKER I SAGEN......SÅ ER MAN LIGE VIDT, MHT DE 6 MÅNEDER, NÅR DE ER OVERSKREDET, ER DER SÅ NOGET MAN KAN GØRE ? TAK IGEN
Ja, efter 6 måneder kan I kontakte SOLVIT og klage.
hej skaanebo, er det fra kvittodag , det er 09.08.2010. og om allerede 21 dage er der så gået 6 måneder....undskyld men hvad/hvor er solvit ? tak
Ja, 6 måneder fra kvitteringsdato. Det ved migrationsverket naturligvis også, så du må være lidt tålmodig i nogle uger mere, inden I har en klagesag.
Prøv at søge på SOLVIT her på forum og Google. Det er den svenske afdeling I i givet fald skal kontakte.
Prøv at søge på SOLVIT her på forum og Google. Det er den svenske afdeling I i givet fald skal kontakte.
jeg havde ellers tænkt mig at møde op imorgen og høre til sagen, og om der skulle være nyt nu vi nærmer os de 6 måneder, kan vel ikke stille os dårligere at gøre opmærksom på den lange tid.... eller er det dårligt ... uanset hvad man mener og siger skal de vel leve op til loven, så kan vel ikke stille en dårligere efter man gør opmærksom på sin sag og lange venten... kun fået et kvitto brev på snart 6 måneder ... tak skaanebo
en kedelig tur på migrationsverket..... her inden de 6 måneder er gået vil sagsbehandleren så lige have en selvangivelse fra 2009 en årsopgørelse fra 2010- og 2011 ... i 2009 boede vi ikke i sverige og så lige idag fordi man møder op.... de har haft sagen åben i snart 6 måneder , og fået alle papir.... de er sgu noget for sig.....hvor klager man over sådan en gang sjusk. må være sted højere oppe i migrationsverket...tak for indkomne meldinger...
De har fået alle papirer, skriver du. Men de har jo åbenbart ikke fået dine årsopgørelser, og hvis sagen ikke har været fuldt oplyst fra start, er det ikke så underligt, I er havnet i syltekrukken.
Nu er det jo altså ikke altid til at vide hvilke papirer de vil have. Da jeg var derinde med min kone, fik de følgende:skaanebo skrev:De har fået alle papirer, skriver du. Men de har jo åbenbart ikke fået dine årsopgørelser, og hvis sagen ikke har været fuldt oplyst fra start, er det ikke så underligt, I er havnet i syltekrukken.
Ansøgning om opholdskort
kopi af :
vores pas
vielsesattest
flytteanmeldelse
lejekontrakt
pendlerkort
mit ansættelsesbrev
mine 3 sidste lønsedler
et notat om min økonomi, hvor jeg har regnet mit månedlige rådighedsbeløb ud
Da vi gik, fik vi en kvittering på ansøgningen, samt en skrivelse hvori der stod at vi skulle indlevere et personbevis så snart jeg havde fået personnummer. De bad ikke om hverken selvangivelse eller årsopgørelse. Skal jeg selv tage initiativ til at indlevere dette?
Ja, hellere aflevere flere papirer, end de reelt behøver, end for få. Og årsopgørelser er jo gode indikatorer for ens økonomi, som jo er væsentlig, når man søger om et opholdskort efter EU-reglerne.
@Thomas; i sin tid indleverede jeg mindre end du gjorde og min mand fik svensk opholdskort på 5 dage. Måske er en forskel om man opholder sig i Sverige som arbejdstager eller selvforsørgende, men ved det ikke. Jeg var arbejdstager i Sverige og det var absolut intet ønske om selvangivelser eller lign blot huslejekontrakt, ansættelsesbrev, vigelsesattest og personbevis og vores pas.
Intet andet.
Intet andet.
Ja, der er klart forskel på, om man er arbejdstager i Sverige eller person med tilstrækkelige midler, som det jo hedder i EU-sprog.
krikris: Jeg er selvforsørgende, og det betyder at jeg skal dokumentere min økonomi bedre end en arbejdstager. Jeg skal dokumentere at jeg kan forsørge min ægtefælle, hvor en arbejdstager ikke behøver dokumentere andet end at han/hun har et job, lønnen er ikke så vigtig.
skaanebo: Nu er det sådan at jeg i de sidste par år inden jeg blev gift og flyttede til Sverige har haft en ret lav indtægt. Således er min årsindtægt på min seneste årsopgørelse(som er fra 2009) på under 130.000 DKK. Nu hvor jeg ved at jeg skal have en høj indtægt for at min kone kan få opholdskort, er jeg begyndt at arbejde mere, sådan at min indtægt lever op til kravene, godt og vel endda. I den situation er jeg lidt usikker på om det er en god ide at indlevere årsopgørelsen? Min indtægt kan jeg naturligvis dokumentere løbende efterhånden som lønsedlerne kommer ind.
skaanebo: Nu er det sådan at jeg i de sidste par år inden jeg blev gift og flyttede til Sverige har haft en ret lav indtægt. Således er min årsindtægt på min seneste årsopgørelse(som er fra 2009) på under 130.000 DKK. Nu hvor jeg ved at jeg skal have en høj indtægt for at min kone kan få opholdskort, er jeg begyndt at arbejde mere, sådan at min indtægt lever op til kravene, godt og vel endda. I den situation er jeg lidt usikker på om det er en god ide at indlevere årsopgørelsen? Min indtægt kan jeg naturligvis dokumentere løbende efterhånden som lønsedlerne kommer ind.
Jeg ville ikke være så nervøs for at aflevere en årsopgørelse, når din økonomiske situation siden er blevet forbedret, og du også er i stand til at dokumentere dette. Jo mere man forsøger at skjule og putte med tingene, desto større er risikoen for, at man får syltet sin ansøgning. Vil man gerne have en hurtig afgørelse, er det derfor bare med at få lagt kortene på bordet. Nu skrev du, at du ikke havde afleveret dit svenske personnummerbevis, da ansøgningen blev indleveret, og dette forhold alene kan faktisk være udslagsgivende for, om der går 6 måneder, eller om sagen ekspederes hurtigt.
Det her er faktisk ret alvorligt, da det betyder at der i stort omfang gives helt tåbelig rådgivning herinde. Jeg fik det indtryk ved at læse herinde at det var en god ide simpelthen at få indleveret ansøgningen til migrationsverket hurtigst muligt, også selvom jeg endnu ikke havde fået mit svenske personnummer. Som du skriver det er det faktisk en god ide at vente med ansøgning om opholdskort til personnummeret er i hus? Havde jeg vidst hvad jeg ved nu, så havde jeg gjort mange ting anderledes...skaanebo skrev:Nu skrev du, at du ikke havde afleveret dit svenske personnummerbevis, da ansøgningen blev indleveret, og dette forhold alene kan faktisk være udslagsgivende for, om der går 6 måneder, eller om sagen ekspederes hurtigt.
Jeg har i hvert fald ikke rådet nogen til at skynde sig hen til Migrationsverket, førend danskeren har et svensk personnummer. Tværtimod har jeg igen og igen opfordret folk til først at tage hen til Skatteverket og få sig et personnummer, og så vente på at få det, inden de tager videre til Migrationsverket.
Det eneste tilfælde, hvor det kan være en god ide at tage hen på Migrationsverket uden at være i besiddelse af et svensk personnummer, er, hvis schengenvisum er ved at udløbe, eller allerede er udløbet, og man derfor opholder sig illegalt i Sverige og i Schengen. I det tilfælde er det nok klogere at skynde sig hen til Migrationsverket og få lovliggjort sit ophold i Sverige, men ulempen er altså, at sagen risikerer at trække i langdrag.
Når danskeren selv er en tur på Skatteverket, kan man i øvrigt som oftest også søge om et svensk personnummer til ægtefællen fra tredjeland. Nogen har i hvert fald haft held til at få begge personnumre samtidig.
Der har i øvrigt været flere indlæg om det emne her for nylig, fx her:
viewtopic.php?f=20&t=6468&p=37912&hilit ... yst#p37912
viewtopic.php?f=20&t=6464&p=37980&hilit ... yst#p37980
Det eneste tilfælde, hvor det kan være en god ide at tage hen på Migrationsverket uden at være i besiddelse af et svensk personnummer, er, hvis schengenvisum er ved at udløbe, eller allerede er udløbet, og man derfor opholder sig illegalt i Sverige og i Schengen. I det tilfælde er det nok klogere at skynde sig hen til Migrationsverket og få lovliggjort sit ophold i Sverige, men ulempen er altså, at sagen risikerer at trække i langdrag.
Når danskeren selv er en tur på Skatteverket, kan man i øvrigt som oftest også søge om et svensk personnummer til ægtefællen fra tredjeland. Nogen har i hvert fald haft held til at få begge personnumre samtidig.
Der har i øvrigt været flere indlæg om det emne her for nylig, fx her:
viewtopic.php?f=20&t=6468&p=37912&hilit ... yst#p37912
viewtopic.php?f=20&t=6464&p=37980&hilit ... yst#p37980