Ophold i Sverige / ansøgning om ophold i DK efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

byberg1@gmail.com

Ophold i Sverige / ansøgning om ophold i DK efter EU-regler

Indlæg af byberg1@gmail.com » 18.01.2011 13:42:54

Hej ÆUG,

Vor situation kort:

* Jeg er dansk statsborger med fast arbejde i Kbh og ejer af fast ejendom i Hvidovre
* Min veninde Su fra Thailand ankom til DK d. 10.07.2010 på "90 dages Schengen Visum"
* I visum var angivet "Gyldig fra d. 10.07 - 22.10.2010" (dette misfortolkede jeg til at visum reelt var gyldigt til d. 22.10.2010, og vi planlagde bryllup og ansøgning om opholdstilladelse ud fra denne dato - STOR fejl af mig!)
* Vi blev gift d. 09.10.2010 og ansøgte US om opholdstilladelse i DK d. 18.10.2010.
* Vores ansøgning blev afvist begrundet med at ansøgning blev indleveret for sent, da visum udløb d. 07.10.2010 - 90 dage efter indrejse. Min ægtefælle Su blev udvist "straks," hvilket blev indstemplet i hendes pas
* Da der var tale om en åbenlys misforståelse fra min side – og uden personlig vinding af nogen art i.f.m. den for sent indleverede ansøgning - klagede vi til Min. for Flygtninge Indvand. og Integr. over den hårde dom; men udvisning blev stadfæstet ved skrivelse af d. 11.01.2011
* D. 06.12.2010 flyttede vi til Malmø i et lejet værelse med henblik på at ansøge om ”Ægtefællesammenføring efter EU-regler.” Vi bor nu i et lejet værelse i Malmø, og vi har en tidsubegrænset ”Standard Form of Rental Agreement”
* Jeg har fremlejet mit hus i DK ved brug af ”Lejekontrakt for beboelse, Typeformular A. 8. udgave, Danmarks Lejerforeninger”
* Vi har ”reelt og faktisk ophold” i værelset i Malmø, og jeg kører hver dag til min arbejdsplads i Kbh.
* Vi har begge modtaget Personbevis og svensk personnummer fra Skatteverket i Malmø
* Su søgte om ”Uppehållskort för unionsmedborgares familjemedlem enligt EES-avtalet,” hvilket Su fik d. 14.01.2011 – gyldigt i 5 år
* Vi har fået en ualmindelig venlig og hjælpsom behandling fra de svenske myndigheder i Skatteverket og Migrationsverket

Spørgsmål:

1.1. Da Su nu har svensk Uppehållskort, må hun så på dette kort lovligt indrejse i DK? (hun er udvist af DK, jf. ovenfor)
1.2. Hvis Su ønsker at aflægge besøg til sit hjemland Thailand, kan hun så returnere til Sverige med indrejse alene baseret på svensk Uppehållskort, eller skal hun have gyldigt indrejsevisum til DK/Sverige/Schengen? (Vi skal givet afrejse fra Kastrup Lufthavn, og vi returnerer til samme lufthavn – men Su har ikke gyldigt visum til indrejse i DK)

2.1. Vil US acceptere vort lejede værelse som ”reelt og faktisk ophold” i Sverige?
2.2. Er der krav om, at vor ”Standard Form of Rental Agreement” skal være officielt registreret? I givet fald, hvor skal dokumentet registreres?
2.3. Jeg har familie og venner i DK, og det hænder, at jeg overnatter i DK. Er der krav om, hvor mange dage/nætter, jeg må overnatte i DK og samtidig fastholde US's betingelser for ”reelt og faktisk ophold” i Sverige?

3.1 Skal min ”Lejekontrakt for beboelse” vedr. min udlejede ejendom i DK officielt registreres? I givet fald, hvor skal dokumentet registreres?

4.1. Jeg forstår, at vi skal have haft ”reelt og faktisk ophold” i Sverige i min. 10 uger, før vi kan ansøge om Ægtefællesammenføring i DK efter EU-regler. Bliver disse 10 uger regnet fra vor bosættelse i Sverige d. 06.12.2010, eller fra modtagelse af Su’s Uppehållskort d. 14.01.2011?

5.1. Er der noget ud fra jeres erfaring, som vi skal være specielt opmærksomme på for at undgå afvisning?

Su og jeg værdsætter højt ÆUG’s kompetente rådgivning, på forhånd mange tak for jeres svar.

Med venlig hilsen
Su og Søren

skaanebo

Re: Ophold i Sverige / ansøgning om ophold i DK efter EU-reg

Indlæg af skaanebo » 18.01.2011 14:15:15

byberg1@gmail.com skrev: 1.1. Da Su nu har svensk Uppehållskort, må hun så på dette kort lovligt indrejse i DK? (hun er udvist af DK, jf. ovenfor)
Ja, hun må rejse rundt i hele Schengen-området i op til 90 dage. Så hun må naturligvis også gerne rejse til Danmark. En tidligere "afvisning" (ikke "udvisning" - der er forskel på at blive afvist og udvist, sidstnævnte foregår som regel ved dom efter alvorlig kriminalitet) vil være uden betydning, da hun jo har fået lovligt ophold på anden vis.
byberg1@gmail.com skrev: 1.2. Hvis Su ønsker at aflægge besøg til sit hjemland Thailand, kan hun så returnere til Sverige med indrejse alene baseret på svensk Uppehållskort, eller skal hun have gyldigt indrejsevisum til DK/Sverige/Schengen? (Vi skal givet afrejse fra Kastrup Lufthavn, og vi returnerer til samme lufthavn – men Su har ikke gyldigt visum til indrejse i DK)
Ja, svensk opholdskort sammen med et pas, der lyder på samme navn som hendes opholdskort, vil være tilstrækkeligt for, at hun kan rejse til Schengen-området igen efter en rejse uden for Schengen. Så der er ingen problemer i at rejse via Kastrup.
byberg1@gmail.com skrev: 2.1. Vil US acceptere vort lejede værelse som ”reelt og faktisk ophold” i Sverige?
2.2. Er der krav om, at vor ”Standard Form of Rental Agreement” skal være officielt registreret? I givet fald, hvor skal dokumentet registreres?
Det afhænger jo af, hvad jeres øvrige dokumentation for reelt og faktisk ophold i Sverige ellers består af. Det er nemlig nemt bare at leje et værelse og kun bo der proforma. Derfor kræver US en større grad af dokumentation for reelt og faktisk ophold, hvis man kun bor til leje på et værelse. Fx i form af bankkontoudtog, hvor det fremgår, at du jævnligt handler ind i jeres lokale supermarked, svensk indboforsikring, svensk bankkonto, svensk tv-licens, abonnement på diverse aviser eller magasiner, fritidsaktiviteter i Sverige, osv. Jeres svenske lejekontrakt skal ikke registreres nogen steder, derimod skal du jo fremvise dokumentation for, at du er tilmeldt det svenske folkeregister.
byberg1@gmail.com skrev: 2.3. Jeg har familie og venner i DK, og det hænder, at jeg overnatter i DK. Er der krav om, hvor mange dage/nætter, jeg må overnatte i DK og samtidig fastholde US's betingelser for ”reelt og faktisk ophold” i Sverige?
Som tommelfingerregel skal du opholde dig mindst 4 af ugens 7 nætter i Sverige for at være folkeregistreret i Sverige. Du kan få en brochure om reglerne for folkeregistrering hos Skatteverket.
byberg1@gmail.com skrev: 3.1 Skal min ”Lejekontrakt for beboelse” vedr. min udlejede ejendom i DK officielt registreres? I givet fald, hvor skal dokumentet registreres?
Nej, men det er jo en god ide at tjekke, at den person, du har fremlejet til, også reelt bor der og er blevet folkeregistreret på adressen, da der ellers kan rejses mistanke om proformaflytning.
byberg1@gmail.com skrev: 4.1. Jeg forstår, at vi skal have haft ”reelt og faktisk ophold” i Sverige i min. 10 uger, før vi kan ansøge om Ægtefællesammenføring i DK efter EU-regler. Bliver disse 10 uger regnet fra vor bosættelse i Sverige d. 06.12.2010, eller fra modtagelse af Su’s Uppehållskort d. 14.01.2011?
De 10 uger er fra den dato, hvor du er blevet folkeregistreret i Sverige. Din ægtefælle skal blot have sluttet sig til dig, mens du bor i Sverige, men der er ingen regler for, hvor længe din ægtefælle skal have opholdt sig sammen med dig i Sverige.

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 18.01.2011 15:44:01

Hej Skaanebo,

Tusind tak for dine hurtige og klare svar.

Jeg kan se, at der er et punkt, vi skal arbejde på:
skaanebo skrev:Det afhænger jo af, hvad jeres øvrige dokumentation for reelt og faktisk ophold i Sverige ellers består af. Det er nemlig nemt bare at leje et værelse og kun bo der proforma. Derfor kræver US en større grad af dokumentation for reelt og faktisk ophold, hvis man kun bor til leje på et værelse. Fx i form af bankkontoudtog, hvor det fremgår, at du jævnligt handler ind i jeres lokale supermarked, svensk indboforsikring, svensk bankkonto, svensk tv-licens, abonnement på diverse aviser eller magasiner, fritidsaktiviteter i Sverige, osv.
Årsag:
Jeg kører fra Malmø om morgenen allerede kl. 07:30, og returnerer typisk kl. ca. 22:00. D.v.s. en stor del af dagen tilbringer jeg i DK, hvor jeg også foretager mine indkøb. Følgelig vil jeg have svært ved at præsentere bankkotoudtog, hvor det fremgår, at jeg jævnligt handler ind i det lokale svenske supermarked.
Ligeså har jeg ingen svensk indboforsikring og svensk tv-licens, da vi har lejet et værelse hos en sød svensk familie. Abonnement på diverse aviser eller magasiner, fritidsaktiviteter i Sverige kan vi heller ikke præsentere, da jeg ingen fritid har i Sverige, og jeg typisk tilbringer weekends i DK.
Imidlertid har jeg en Brobizz, hvoraf det på mit bankudskrift fremgår, hvor ofte jeg krydser broen. Vil disse bankudsrkifter være tilstrækkelig dokumentation for US? (I terorien kunne jeg jo udlåne min brobizz til en anden pendler.)
Har du - på baggrund af ovenstående - nogle gode idéer til, hvordan jeg kan dokumentere, at jeg rent faktisk kører over broen min. 8 gange pr. uge?

Med venlig hilsen
Søren

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.01.2011 15:59:54

Undskyld, men hvad laver din kone Su til hverdag? Kan hun ikke købe ind i jeres lokale supermarked? Går hun til noget sprogundervisning eller nogen fritidsaktiviteter i Sverige, så tæller det jo også med i "det samlede regnskab". Det handler jo bare om at fremlægge en så overbevisende dokumentation for et reelt og faktisk ophold for jer begge som overhovedet muligt, således at US ikke kan afvise jer med den begrundelse, at I kun bor i Sverige proforma eller på ferielignende ophold. Har din kone eller du selv i øvrigt en svensk mobiltelefon, helst et abonnement, så kan det jo også være med til at bestyrke, at I vitterligt bor i Sverige. Og endelig koster det jo ofte ikke noget at oprette en svensk bankkonto.

Vær i øvrigt opmærksom på, at jeres svenske værts indboforsikring ikke omfatter jer, ligesom værtens tv-licens heller ikke omfatter jer, hvis I har tv på jeres værelse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.01.2011 20:44:06

Du er stadig skattepligtig til Danmark, fordi du arbejder i Danmark (se: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1782210&vId=0).

Da du ejer fast ejendom i Danmark, skal du også oplyse om udlejning af din danske bolig til skattevæsenet (se: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1646238&vId=0 og http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1782206&vId=0). Om din lejeindtægt bliver skattepligtig afhænger af flere forhold, som du kan læse dig til på skats sider.

I og med at du oplyser skattevæsenet om udlejning af din bolig får du dokumentation for at du pt ikke råder over din bolig i DK.

Skulle du blive længe nok i Sverige ville du måske kunne blive begrænset skattepligtig, men hvis du satser på at vende tilbage til DK indenfor et halvt år, er det ikke værd at bøvle med ændring af din forskudsopgørelse - med undtagelse af at du skal oplyse om lejeindtægten altså.
mh
Rådgiver for ÆUG

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 20.01.2011 14:40:25

Hej Skaanebo,

Tak for endnu et konstruktivt indlæg.
Min kone følger mig til min arbejdsplads i DK om morgenen - jeg har en virksomhed på Frederiksberg. Hun går her til hånde, etc. og klarer de daglige indkøb i DK. Det afgørende her er, at hun heller ikke befinder sig i Sverige i dagtimerne, og kan således ikke gøre indkøb i Sverige.
Mobiltelefoner er betalt af mit firma, og vi har således ikke svensk telefonabonnement.
Vi ser ikke TV, når vi er i Sverige, og følgelig har vi ingen TV-licens.

Ja, det ser jo ikke så lyst ud for os at dokumentere, at vi reelt bor i Sverige. Jeg vil lytte til dit råd at oprette en svensk bankkonto, hvorpå min løn kan blive indsat.

Hvis du kunne komme på flere muligheder for at dokumentere at vi reelt bor i Sverige, er vi lutter ører :o)

Mvh
Su og Søren

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 20.01.2011 14:46:28

Hej mh,

Tak for dit venlige indlæg. Jeg har straks kontaktet SKAT og bedt om at få ændret min Forskudsopgørelse 2011, så jeg vil blive beskattet af lejeindtægt i.f.m. udleje af min ejendom i DK.
Der var den sidegevinst, at jeg ikke vil skulle betale Ejendomsværdiskat, når jeg ikke selv bor i mit hus.

Mvh
Søren

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.01.2011 14:51:52

Nu ved jeg ikke helt, hvordan danske myndigheder ser på det "at gå til hånde", men din kone må jo ikke arbejde i Danmark uden at være i besiddelse af en dansk arbejds- og opholdstilladelse.

Ang. dokumentation så ville jeg nok overveje at få mig en rigtig tidsubegrænset lejekontrakt på en lejlighed, når man som jer bevæger sig i et grænsefelt, herunder egen indboforsikring og månedlige el-regninger. Men om ikke andet kan I jo gøre det, at I søger om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige, og venter med at flytte til Danmark, indtil I får et positivt svar fra US.

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 20.01.2011 16:07:27

Hej Skaanebo,

Tak for dit venlige svar. Min kone udfører ikke reelt arbejde i min virksomhed - hun sidder mest foran skærmen og via Facebook, etc., vedligeholder kontakt med familie og venner i Thailand. Det hænder, at hun tilbereder vores frokost. Og så bruger hun uendelig megen tid på shopping - jo, det kan mærkes på tegnebogen ;o)
Jeg er bange for, at det vil kræve relativ megen administration at etablere sig i en lejlighed - som du nævner - indboforsikring, betaling af husleje, el, vand, renovation, etc., etc. Og for at være ærlig, så kniber det lidt med økonomien i denne tid, og en lejlighed vil alt andet lige være en markant dyrere løsning end vort lejede værelse.
Vi har det faktisk OK med at bo i vort nuværende lejede værelse - utrolig søde mennesker, vi bor hos. Vi bor jo reelt i Sverige - og det ville vi gøre uanset om vi bor på et lejet værelse eller i en lejlighed. Vil du mene, at US ikke vil være enig i dette?

Nu er jeg ikke lige med: På hvilken måde kan et dansk Opholdskort være befordrende i vores bestræbelser på at opnå Ægtefællesammenføring i DK?

Skelnes der i ansøgningsprocessen i.f.m. dansk Opholdskort mellem danske regler og EU regler?

Kunne du venligst – givet vor aktuelle situation – opridse en handlingsplan, hvor det endelige mål er Ægtefællesammenføring i DK? (Hvilken rolle spiller Opholdskort i DK i denne plan?)

Vi værdsætter højt dine kompetente råd, på forhånd tak.

Mvh
Su og Søren

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2011 17:39:29

byberg1@gmail.com skrev:Vi har det faktisk OK med at bo i vort nuværende lejede værelse - utrolig søde mennesker, vi bor hos. Vi bor jo reelt i Sverige - og det ville vi gøre uanset om vi bor på et lejet værelse eller i en lejlighed. Vil du mene, at US ikke vil være enig i dette?
Forudsætningen for, at du kan tage Su med dig til Danmark efter EU-reglerne er, at du har haft et ”faktisk og reelt ophold” i et andet EU-land. Og da det er meget mere fordelagtigt at få opholdskort efter EU-reglerne end at få opholdstilladelse efter de danske nationale regler, så foretager de danske myndigheder en meget restriktiv vurdering af, om du har været ”faktisk og reelt bosat” i et andet EU-land. Og her kigger man bl.a. på dine boligforhold. Det skriver US sådan set ret klart på deres hjemmeside nyidanmark, hvor der er et helt afsnit specielt om familiesammenføring til danske statsborgere efter EU-reglerne, så det er ikke bare noget, vi griber ud af den blå luft:

…………………………………………..

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm

”Kravet om, at den danske statsborger skal have haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land betyder, at der skal være tale om en faktisk og reel flytning til landet. Flytningen skal være en realitet, og der må ikke blot være tale om et kortvarigt ophold for eksempel på et hotelværelse.

Herudover opfylder en dansk statsborger, som har haft fremlejet et værelse eller har været tilflyttet en c/o adresse hos slægtninge eller bekendte for en kortvarig periode, som udgangspunkt ikke kra-vet om at have etableret et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land.

Til forskel herfra opfylder en dansk statsborger, som har haft et længerevarende ophold i en lejelejlighed på grundlag en tidsubegrænset lejekontrakt eller i en bolig, som pågældende har købt, umiddelbart kravet om etablering af et reelt og faktisk ophold.
Der vil dog skulle foretages en konkret og individuel vurdering af samtlige konkrete omstændigheder i sagen, hvor ovennævnte forhold skal indgå.”

…………………………………………………………
byberg1@gmail.com skrev:Nu er jeg ikke lige med: På hvilken måde kan et dansk Opholdskort være be-fordrende i vores bestræbelser på at opnå Ægtefællesammenføring i DK?
Et opholdskort er et dokument, som viser, at myndighederne har konstateret, at man har ret til ophold i landet efter EU-direktiv 2004/38 EF også kaldet opholdsdirektivet. Hvis man har en sådan ret (har et op-holdskort) behøver man ikke nogen opholdstilladelse for at bo i Danmark.

Ægtefællesammenføring er et ord for, at man får en opholdstilladelse på basis af et ægteskab med en per-son, som bor fast i landet. Man kan derfor godt sige, at man kan blive ægtefællesammenført eller familiesammenført efter både de danske nationale regler og EU´s regler om fri bevægelighed.
byberg1@gmail.com skrev:Skelnes der i ansøgningsprocessen i.f.m. dansk Opholdskort mellem danske regler og EU regler?
Ja opholdskort er noget, som man får, hvis man søger efter EU-reglerne. Søger man efter de danske regler, så får man en opholdstilladelse.
byberg1@gmail.com skrev:Kunne du venligst – givet vor aktuelle situation – opridse en handlingsplan, hvor det endelige mål er Ægtefællesammenføring i DK? (Hvilken rolle spiller Opholdskort i DK i denne plan?)
Det, du mener, er vel, at målet er at komme til at bo sammen i Danmark. Det kan som sagt ske både ske ved, at Su får opholdstilladelse efter de danske nationale regler, og ved at hun får opholdskort efter EU-reglerne. Det sidste er langt det mest fordelagtige for jer begge to, men kræver altså, at I formår at overbevise US om, at du har haft et ”faktisk og reelt ophold” i Sverige.

Det hele er beskrevet under ”jeg vil…. flytte tilbage til Danmark”, som jeg vil opfordre dig til at læse. Du bør også læse om fordele og ulemper ved at komme under de to regelsæt nederst i teksten under ”jeg vil… familiesammenføres”.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.01.2011 17:54:12

Som sagerne står, risikerer I at få afslag på et dansk opholdskort, da pilen umiddelbart peger mest mod et reelt ophold i Danmark og mindst mod Sverige, hvor I jo ikke har etableret jer, som et par normalt ville etablere sig, hvis man påtænker at blive boende i en længere tid end bare midlertidigt.

Den hurtige løsning er at skabe en mere reel etablering: Fx ved at I når hjem, så I kan handle i supermarkedet i Malmö, inden de lukker kl. 22 (fx Hemköp ved Triangeln eller Ica Maxi i Västra Hamnen eller Hindby eller Coop Forum), og ved at din kone påbegynder sprogundervisning i svensk, ligesom I også kunne overveje at tilmelde jer nogen fritidsaktiviteter i Sverige i weekenderne. Tegn desuden en svensk hemförsäkring, skaf en svensk bank og brug det svenske betalingskort ved jævnlige indkøb i Sverige. Efter 10 uger, hvor disse ting er opfyldt, ville jeg så aflevere en ansøgning til US om et dansk opholdskort og blive boende i Sverige, indtil I forhåbentlig får et positivt svar.

Får I derimod et negativt svar, fordi US mener, I ikke har etableret jer reelt i Sverige, må I skaffe jer en rigtig lejlighed i eget navn, og hvis økonomien er problemet, var det måske en løsning at pendle med toget i stedet for at tage bilen over broen, som jo er væsentligt dyrere. Hvor meget betaler I i husleje for værelset, I lejer? 2500-4000 SEK er normalt for et værelse for 2 personer i en almindelig 3 værelses lejlighed, og hvis I betaler mindre end det, er det jo ikke på markedsvilkår, og så giver det jo anledning for US til at anse jeres flytning for et proforma-arrangement. Skaffer I en egen 1-værelses lejlighed, koster den jo typisk 3500-4500 SEK i husleje, så det er ikke nødvendigvis så meget dyrere end et værelse, og vand og varme er normalt inkluderet i huslejen i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2011 17:58:22

Jeg kan tilføje, at en god ven af mig lejer en helt almindelig 2-værelses lejlighed i Landskrona for, hvad der svarer til 3.100 DKK om måneden. Og han stod ikke på venteliste i særlig lang tid. Så det behøver ganske rigtigt ikke at koste så voldsomt meget ekstra at skaffe sig en regulær lejebolig i Sverige, hvis man blot er villig til at acceptere lidt længere transporttid.

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 27.04.2011 13:43:40

Hej Skaanebo og Fundiver199,

Tak for jeres informative og konstruktive besvarelser af d. 20.01.2011. Su og jeg har lyttet til jeres kompetente råd, og vi har købt en dejlig lille 2-værelses lejlighed i Söderkulla, Malmö, hvor vi har boet siden marts d.å. Vi har tegnet lokal forsikring, fået konto i Handelsbanken, Limhamn, så vi er efterhånden blevet rigtige "svenskere."

Og Su har fået Opholdskort i Sverige gældende i 5 år :D

Så kommer jeg til mine spørgsmål:

1. Når nu vi er fast bosiddende i Sverige og Su har Opholdskort i Sverige gældende i 5 år, kan Su så tage et arbejde i Danmark? Hun har mulighed for at blive ansat som køkkenmedhjælper i en restaurant i København.

1.A. Hvis svaret er ja; så vil Su vel blive skattepligtig i Sverige, eftersom Su ikke er registreret i Danmark?

1.B. Jeg selv arbejder i København og er skattepligtig i Danmark, selvom jeg er fast bosiddende i Sverige.

2. Hvis nu Su kan få et job i Danmark, er det et krav fra arbejdsgivers side, at hun tager et såkaldt Hygiejnekursus. Det skal Su vel tage i Sverige, da hun ikke er registreret i Danmark? Er I tilfældigvis bekendt med, om et sådan Hygiejnekursus udbydes på thailandsk? Su taler hverken svensk eller dansk; men vil nok kunne klare et kursus på engelsk, hvis det er en mulighed. Men thailandsk ville naturligvis være at foretrække.

Jeg håber, at I kan finde tid til at kigge på nærværende spørgsmål, på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Søren

missy

Indlæg af missy » 27.04.2011 13:51:00

Hej Søren.
Det er desværre ikke muligt at arbejde i Danmark med et EU opholdskort. Der skal man have en arbejdstilladelse fra udlændinge service. Og medmindre man er faglært er det desværre ik noget man kan(ihvertfald meget svært)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2011 16:08:40

Men I kan benytte retten til fri bevægelighed til at flytte videre til Danmark, hvis det er her, I begge to foretrækker at arbejde.

Besvar