Graviditet / fødsel i Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Misterfaurholt

Graviditet / fødsel i Sverige.

Indlæg af Misterfaurholt » 17.01.2011 10:05:46

Kære alle.

Jeg er Kinesisk gift, vi er begge to 25 år, har været i Kina i de sidste ca. 2 år da immigration til Danmark har været for besværlig.

Vi har dog besluttet (og planlagt) at flytte til Sverige efter EU reglerne da jeg skal afslutte nogle studier og gerne vil hjemad igen.

Vi havde planlagt at flytte tilbage til Juni, det er dog blevet noget kompliceret af den glædelige nyhed at min Kone nu er gravid og skal føde til September.
Da jeg starter studie i september ville jeg meget gerne befinde mig i Sverige til den tid, og det leder til mit spørgsmål:

Er der mulighed for at min kone kan føde i enten Sverige (såfremt opholdskort er udstedt) eller Danmark (pga. af at faderen er Dansk Statsborger) eller er den eneste mulighed virkelig at blive i Kina hvor hun er statsborger?

Jeg har selv forsøgt at finde svaret forskellige steder, men er på bar bund.

På forhånd tak

skaanebo

Re: Graviditet / fødsel i Sverige.

Indlæg af skaanebo » 17.01.2011 10:10:16

Hun skal naturligvis føde der, hvor I bor.

Så hvis I bor i Sverige, så er det svenske sundhedsvæsen, som skal hjælpe jer.

Det er kun, hvis din kone er arbejdstager i Danmark og har det særlige sundhedskort for grænsegænere, at hun kan gøre brug af det danske sundhedsvæsen, og det vil hun næppe kunne gøre, når hun kommer fra et land uden for EU. Det handler således ikke om barnets nationalitet, men alene om din kones nationalitet.

Når du selv begynder at studere i Danmark, men bor i Sverige, vil du heller ikke selv kunne gøre brug af det danske sundhedsvæsen, medmindre vi taler om akut tilskadekomst, hvor Danmark så efterfølgende vil bede Sverige om at betale lægeregningen.

Misterfaurholt

Indlæg af Misterfaurholt » 17.01.2011 13:57:48

Tak for hjælpen.

Hvis jeg forstår dig ret har min kone ret til sygehus besøg og fødsel i Sverige såfremt jeg formår at skaffe hende et opholdskort på baggrund af at være gift med mig og derved EU reglerne?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.01.2011 14:37:35

Ja, det er korrekt forstået. Når hun er folkeregistreret i Sverige, er hun også omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige, akkurat ligesom dig selv.

Misterfaurholt

Indlæg af Misterfaurholt » 18.01.2011 11:25:29

Endnu engang mange tak.

Hvis det tager omkring 6 måneder at få opholdskortet som jeg ser det skrevet herinde flere steder, er der desværre ikke nok tid til at hun kan få det inden hun skal føde.

Er der mulighed for alligevel at føde i Sverige på trods af at man ikke har opholdskort endnu?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.01.2011 11:32:27

Din kone har alle rettigheder i Sverige, så snart ansøgning om opholdskort er indleveret til Migrationsverket. Hun kan formentlig også folkeregistrere sig og få et svensk personnummer, inden hun får et opholdskort. Opholdskortet er alene et stykke plastic, som viser, at hun har nogle rettigheder, men rettighederne har hun altså allerede, når ansøgningen er afleveret, og der ikke kan herske tvivl om, at I opfylder betingelserne.

Hvis I gør brug af det svenske sundhedssystem, inden hun har fået sit opholdskort, er det derfor bare at vise kvitteringsbrev fra Migrationsverket på, at ansøgning om opholdskort er modtaget, og så ordnes det praktiske med betalingen efterfølgende. Bemærk dog at der er brugerbetaling inden for det svenske sundhedssystem.

Besvar