Vil gerne flytte tilbage til DK efter EU-Krav.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
millo29

Vil gerne flytte tilbage til DK efter EU-Krav.

Indlæg af millo29 » 15.01.2011 22:47:35

Hej.

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har boet i Malmø siden 1.juli 2009. Blev gift i November 2009, og min kone kom til Sverige i Feburar 2010. I maj 2010 fik hun sit opholdskort.

I dag bor vi i malmø .. Da jeg ikke selv havde råd til at købe en lejlighed, fik vi lov til at bo sammen med min bror og hans kone, der har en stor 4 værelses lejlighed. Og da huslejen var dyr i forvejen og min bror ikke kunne klare at betale det hele selv, blev vi enige om at jeg betalte halvdelen til ham, sådan så vi delte udgifterne.

Det betyder også, at når regninger kommer ind af døren, så står alt på min brors navn. Jeg plejer at betale et fast beløb til ham hver måned, så han selv kan betale dem. Men nu har jeg læst at for at flytte tilbage til DK efter EU krav, så kræver US, at man kan dokumentere sit reelt ophold. Det har jeg jo, dvs jeg bor i Malmø og arb i DK, men regninger kommer jo på min brors navn og ikke mit, så hvordan kan jeg dokumentere overfor US at jeg bor i Malmø?

Alternativ tænkte jeg på at finde noget selv i Malmø, en leje lejlighed på 1 år, og så gemme alle kvitteringer, husleje, el varme, diverse indkøb osv..og derefter søge tilbage. Men er det nok ? Hvor langt tilbage kigger de på med henblik på kvitteringer og dokumentation ?

Havde ellers gemt kvitteringer for de indkøb jeg selv havde foretaget, men selve teksten på dem er ved at være slidt op, så det ligner bare hvide blanke papirer... :D

Var ikke klar over at man skulle gemme kvitteringer på alt..Normalt når jeg køber ind, så gemmer jeg ikke kvitteringer, med mindre det er store køb , hvor der følger en form for garanti med..

Håber der er folk herinde der kan hjælpe mig, så jeg kan komme videre.. :)

skaanebo

Re: Vil gerne flytte tilbage til DK efter EU-Krav.

Indlæg af skaanebo » 15.01.2011 23:30:14

Du skal sørge for at få lavet en lejekontrakt om inneboende med din bror. Og få ham til at kvittere for, at du har betalt husleje hver måned.

Indkøbsbon'er er ikke meget værd. Det er bedre at betale med et betalingskort, så du kan dokumentere din tilstedeværelse i Sverige ved hjælp af kontoudskrifter.

Og når du bor i Sverige, har du vel allerede skaffet en svensk bank og fået en svensk indboforsikring? Og din ægtefælle er vel også begyndt at gå til sprogundervisning? Og måske har I også nogle fritidsaktiviteter I kan bruge som dokumentation? Og endelig skal du huske at gemme alle dine pendlerkortkvitteringer eller brobizzkvitteringer, hvis du ligger og pendler til arbejde på Sjælland.

millo29

Indlæg af millo29 » 16.01.2011 00:39:56

Tak for dit svar skaanebo.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.

Denne inneboende kontrakt jeg skal lave med ham, er det noget der skal ske igennem boligforening, eller skal vi lave kontrakt internt. Altså mig og min bror? Kan man printe kontrakten ud fra et eller andet sted, eller skal vi selv lave en håndskrevet?.

Jeg har både svensk og dansk konto hos Danske Bank, og der kan jeg nemt flytte penge frem og tilbage. Hidtil har jeg hævet kontant i danske kroner og så vekslet dem til svenske hos en der gir udemærket kurs.Men kan godt se jeg skal bruge mit svenske kort istedet for, så jeg kan dokumentere igennem bank udskrifter.

Indbo forsikring har jeg ikke , da jeg som sagt bor sammen med min bror, så går udfra han har tegnet forsikring, men det kan jeg jo ikke bruge til noget, når det står i hans navn. Med henblik på fritidsaktiviteter, så går jeg til fitness i Kbh, og det tror jeg også jeg skal lave om , så jeg går til fitness i malmø. :) Nuværende fitness center ligger så tæt på mit arbejde, at jeg plejer at tage deroppe lige efter arb, så denne løsning var nemmere for mig. Min kone skal starte til sprogskole i maj måned, da der på nuværende tidspunkt ikke er pladser , men kender du gode steder, hvor det er muligt med det samme, vil jeg kigge på med det samme.

Og til sidst vil jeg gerne høre, hvor langt tilbage US kigger med henblik på reelt ophold. Jeg ved godt jeg skal begynde at gemme alt hvad der kan bruges som dokumentation, men er der nogen krav om at det skal være fra dag 1 at man skal dokumentere ?
skaanebo skrev:Du skal sørge for at få lavet en lejekontrakt om inneboende med din bror. Og få
ham til at kvittere for, at du har betalt husleje hver måned.

Indkøbsbon'er er ikke meget værd. Det er bedre at betale med et betalingskort, så du kan dokumentere din tilstedeværelse i Sverige ved hjælp af kontoudskrifter.

Og når du bor i Sverige, har du vel allerede skaffet en svensk bank og fået en svensk indboforsikring? Og din ægtefælle er vel også begyndt at gå til sprogundervisning? Og måske har I også nogle fritidsaktiviteter I kan bruge som dokumentation? Og endelig skal du huske at gemme alle dine pendlerkortkvitteringer eller brobizzkvitteringer, hvis du ligger og pendler til arbejde på Sjælland.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.01.2011 10:42:48

En aftale om inneboende skal ikke godkendes af hyresvärd eller bostadsrättförening. Så det er en aftale mellem dig og din bror, som Udlændingeservice så skal have en kopi af. Standardtekst til en kontrakt om inneboende kan du købe hos en boghandler eller du kan finde teksten på nettet ved at søge på kontrakt og inneboende.

Man skal være opmærksom på, at når man er inneboende, er man normalt set ikke omfattet af værtens egen indboforsikring, ej heller tv-licens. Der kan dog være forskel på, om man er nært beslægtet familie eller ej, således at man regnes som en husstand i stedet for to.

US kigger på hele perioden, du har været bosat i udlandet. Hvis du mangler dokumentation for den første måned eller to, tæller det naturligvis med i US' vurdering af sagen, men det har jo ingen større betydning, hvis I har boet i Sverige i længere tid end mindstekravet på 10 uger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2011 16:40:29

Jeg vil ikke anbefale, at I søger opholdskort i Danmark på basis af at have boet hos din bror. Det vil alle US´s alarmklokker til at ringe, og risikoen for afslag må antages at være meget høj. Hvis I absolut vil prøve, så skal I i hvert fald blive boende i Sverige, medens sagen behandles.

Chancen for en relativt nem og smertefri sagsbehandling bliver meget større, hvis I har boet mindst 3 måneder "for jer selv" helst i en "rigtig" lejlighed d.v.s. hyre i första hand. 12 måneder virker dog som et overdrevent langt tidsrum, især når I allerede har boet i Sverige i lang tid hos din bror.

Besvar