Sveriges løsningen - tiden er knap
Sveriges løsningen - tiden er knap
Min kæreste og jeg har været sammen i 3 år. Hun har været i Danmark i sammenlagt 14 måneder og 15 dage. I øjeblikket er hun igen i Danmark på sit femte Schengen visum. Jeg har også været i hendes hjemland 14 gange gennem de sidste 3 år. (Mange udgifter). Mit arbejde kan udføres blot jeg har en bærbar computer med internet forbindelse og jeg er selvstændig erhvervsdrivende.
Vi er ikke gift endnu, men hun har medbragt de nødvendige papirer denne gang, så den del skal vi nok kunne overholde. Problemet er primært, at vi ikke kan opfylde de danske regler længere(point kravene), hvilket jeg regnede med, at hun kunne for 3 måneder siden. Så der er kun EU reglerne tilbage.
Vi er begge 2 blevet ret trætte af alt det rejsen frem og tilbage.
Vores problem er at hendes Schengen visa udløber den 30 januar. Så er der tid nok, hvis vi beslutter at benytte EU reglerne og dermed flytte til Sverige.
Vi er ikke gift endnu, men hun har medbragt de nødvendige papirer denne gang, så den del skal vi nok kunne overholde. Problemet er primært, at vi ikke kan opfylde de danske regler længere(point kravene), hvilket jeg regnede med, at hun kunne for 3 måneder siden. Så der er kun EU reglerne tilbage.
Vores problem er at hendes Schengen visa udløber den 30 januar. Så er der tid nok, hvis vi beslutter at benytte EU reglerne og dermed flytte til Sverige.
Re: Sveriges løsningen - tiden er knap
Hun skal i princippet søge om familiesammenføring i Sverige med dig inden hendes schengen-visum udløber (hvilket jo forudsætter, at i har giftet jer inden da.)
Så kom i gang!
Læs i øvrigt om EU-reglerne ovenover i tråden "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne".
MVH,
MSH.
Så kom i gang!
Læs i øvrigt om EU-reglerne ovenover i tråden "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne".
MVH,
MSH.
Ja, I skal giftes, og du skal have en bolig parat i Sverige, og alt dette skal gøres, inden hendes visum udløber.
hmmm ja - havde nu foretrukket at det var muligt at købe noget tid på en eller anden måde her i Danmark, når vi var blevet gift.
Hvis nu jeg ikke er i stand til at få ordnet alt det praktiske med bolig, svensk personnummer og lignende i Sverige inden den 30 januar, så skal hun altså rejse hjem igen.
Ps.
Det ville også være rart, hvis der var en eller anden, der havde været hele møllen igennem, man kunne snakke med om det her.
Hvis nu jeg ikke er i stand til at få ordnet alt det praktiske med bolig, svensk personnummer og lignende i Sverige inden den 30 januar, så skal hun altså rejse hjem igen.
Ps.
Det ville også være rart, hvis der var en eller anden, der havde været hele møllen igennem, man kunne snakke med om det her.
Du behøver ikke at have svensk personnummer klar inden 30. januar. Det kan tage op til 8 uger at få et svensk personnummer. Men hvis din forlovede ikke skal risikere at blive tilbageholdt af politiet som illegal indvandrer, så bør I forlade Danmark senest denne dato, og med lidt held kan du måske have en bolig parat i Sverige til 1. februar. Så snart du så har været på Skatteverket og melde din flytning til Sverige, kan I så tage videre hen til Migrationsverket og indgive en ansøgning om opholdskort for din ægtefælle, også selv om du ikke har fået et svensk personnummer endnu. Det skal du så bare sørge for at oplyse Migrationsverket om efterfølgende, for sagen kan ikke behandles færdig, så længe de ikke har dit svenske personnummer. Så snart ansøgning om opholdskort er indleveret til Migrationsverket, lovliggøres din ægtefælles ophold i Sverige, og hun må fx med det samme begynde at arbejde i Sverige. At der går nogle få dage, hvor hendes visum overskrides, tager svenskerne ret afslappet - i modsætning til dansk politi, så derfor er det smartest at forlade Danmark senest 30. januar.
Så du mener altså at vi stadigvæk kan nå det
Hvis det blot er et spørgsmål om at finde en lejlighed, så tror jeg selv på det. Men var bange for, at det med et svensk personnummer var en hindring. Jeg kan vel allerede begynde at søge om en lejlighed nu. Kan vel også overtage lejemålet før udløb af denne måned?
Hvor vi kommer til at bo i Sverige er såmænd ligemeget her i første omgang. Men helst ikke så langt fra København. Er selv fra Nordjylland men kan godt lide København også.
OK - så kan det godt være vi skal giftes snart.
Hvis det blot er et spørgsmål om at finde en lejlighed, så tror jeg selv på det. Men var bange for, at det med et svensk personnummer var en hindring. Jeg kan vel allerede begynde at søge om en lejlighed nu. Kan vel også overtage lejemålet før udløb af denne måned?
Hvor vi kommer til at bo i Sverige er såmænd ligemeget her i første omgang. Men helst ikke så langt fra København. Er selv fra Nordjylland men kan godt lide København også.
OK - så kan det godt være vi skal giftes snart.
Ja, I kan nå det med lidt held. Bestil tid til vielsen og skaf et sted at bo. I Malmø og lund kan det være svært at finde bolig, mens Landskrona er forholdsvis let. Husk også at et værelse er nok.
Er der et website eller et firma nogen herinde kan anbefale, så vi kan finde et sted hurtigt. Vil helst have ordnet det med boligen hurtigst muligt.
Jeg vil ikke forsøge at finde noget i Malmø, idet jeg regner det for usandsynligt, at vi kan finde noget der med så kort varsel.
Jeg har en bil, så næsten uanset hvor vi flytter hen i Sverige, er det ikke noget problem med afstanden til Malmø/København.
Jeg vil ikke forsøge at finde noget i Malmø, idet jeg regner det for usandsynligt, at vi kan finde noget der med så kort varsel.
Jeg har en bil, så næsten uanset hvor vi flytter hen i Sverige, er det ikke noget problem med afstanden til Malmø/København.
Det er vel ikke jordens undergang hvis din kommende kone en sidste gang må rejse til sit hjemland, imens du ordner alle detaljer, bare i når at blive gift?
Det tager nemlig tid at gøre tingene korrekt.
Jeg har selv været hele møllen igennem (også nordjyde men med eget firma i Nordjylland, desværre ikke så mobilt som dit). Jeg valgte at tage orlov, og ansatte en vikar, og opholde mig som arbejdstager i Midtsverige, med uopsigelig lejekontrakt, min mand i svensk sprogskole etc etc. Min mand tilsluttede sig mig i Sverige fra sit hjemland.
Mit lille landsted blev fremlejet, og mine børn af 1 ægteskab blev i DK
Forberedelserne tog et 1/2 år, opholdet i Sverige ca 20 uger og min mand fik dansk opholdskort på knapt 2mdr uden de store mængder af bilag, som grænsependlerne åbentbart skal forelægge US.
Han er idag, et år efter han fik opholdskort og kom til DK, igang med en kort sundhedsuddannelse med elevkontrakt og sikret 3 mdrs fuldtidsbeskæftigelse derefter.
Han plan er dog at starte eget firma, men det er en hel anden historie
Det tager nemlig tid at gøre tingene korrekt.
Jeg har selv været hele møllen igennem (også nordjyde men med eget firma i Nordjylland, desværre ikke så mobilt som dit). Jeg valgte at tage orlov, og ansatte en vikar, og opholde mig som arbejdstager i Midtsverige, med uopsigelig lejekontrakt, min mand i svensk sprogskole etc etc. Min mand tilsluttede sig mig i Sverige fra sit hjemland.
Mit lille landsted blev fremlejet, og mine børn af 1 ægteskab blev i DK
Forberedelserne tog et 1/2 år, opholdet i Sverige ca 20 uger og min mand fik dansk opholdskort på knapt 2mdr uden de store mængder af bilag, som grænsependlerne åbentbart skal forelægge US.
Han er idag, et år efter han fik opholdskort og kom til DK, igang med en kort sundhedsuddannelse med elevkontrakt og sikret 3 mdrs fuldtidsbeskæftigelse derefter.
Han plan er dog at starte eget firma, men det er en hel anden historie
-
fundiver199
I de fleste kommuner er der også flere ugers ventetid på at blive gift, så I er meget sent ude med det hele. Det mest realistiske er nok, som krikris skriver, at indstille jer på, at din kæreste må rejse hjem en sidste gang, hvorefter det hele så kan være forberedt, når hun kommer tilbage igen.
Tag til Svendborg, besøg Borgerservice. Aftal tid for bryllup på Rådhuset. I kan normalt blive gift inden for en uges tid, hvis i har alle papirer iorden.Saxo skrev:Min kæreste og jeg har været sammen i 3 år. Hun har været i Danmark i sammenlagt 14 måneder og 15 dage. I øjeblikket er hun igen i Danmark på sit femte Schengen visum. Jeg har også været i hendes hjemland 14 gange gennem de sidste 3 år. (Mange udgifter). Mit arbejde kan udføres blot jeg har en bærbar computer med internet forbindelse og jeg er selvstændig erhvervsdrivende.