Flytte hjem til forældre mens sag om ægtefællesammenføring
Flytte hjem til forældre mens sag om ægtefællesammenføring
Mig og min mand flytter hjem til mine forældre indtil han får hans opholdstilladelse og må begynde at arbejde.
Mine forældre har masser af plads til os men når jeg kigger på ansøgningsskemaet kan man ikke vælge at man bor ved sine forældre. Vi har allerede søgt men jeg bliver jo nød til at meddele dem at vi flytter.
Det er da ikke noget problem at vi flytter hjem til mine forældre vel?
Hvilke papirer skal jeg vedlægge for at dokumentere at vi bor der?
Mine forældre har masser af plads til os men når jeg kigger på ansøgningsskemaet kan man ikke vælge at man bor ved sine forældre. Vi har allerede søgt men jeg bliver jo nød til at meddele dem at vi flytter.
Det er da ikke noget problem at vi flytter hjem til mine forældre vel?
Hvilke papirer skal jeg vedlægge for at dokumentere at vi bor der?
Re: Flytte hjem til forældre mens sag om ægtefællesammenføri
Du kan godt bo hos dine forældre. Det gjorde jeg selv.
MEN
Du skal officielt leje en del af deres hus. 1 værelse er nok hvis I kun er jer to. Med adgang til køkken og bad.
Dvs I skal udfærdige en lejekontrakt (kan finde en standard kontrakt på nettet og rette til), og skrive hvor mange kvadratmeter I lejer, hvor meget I skal betale pr md, osv. Lejen skal være i et fornuftigt leje.
Og det skal være med en almindelig opsigelse, dvs ikke tidsbegrænset.
Optimalt set så sørger du for at overføre huslejen hver måned fra din bankkonto til dine forældres konto.
Om de så får lyst til at være gavmild ved dig og give dig et tilsvarende beløb hver måned er der ingen der ser.
Denne model fik jeg godkendt i sin tid af udlændingestyrelsen, men de udbad sig lejekontrakt og jeg fik brev fra kommunen at de var blevet kontaktet af Udlændingestyrelsen for at bekræfte at huset var stort nok til at huse så mange mennesker osv.
MEN
Du skal officielt leje en del af deres hus. 1 værelse er nok hvis I kun er jer to. Med adgang til køkken og bad.
Dvs I skal udfærdige en lejekontrakt (kan finde en standard kontrakt på nettet og rette til), og skrive hvor mange kvadratmeter I lejer, hvor meget I skal betale pr md, osv. Lejen skal være i et fornuftigt leje.
Og det skal være med en almindelig opsigelse, dvs ikke tidsbegrænset.
Optimalt set så sørger du for at overføre huslejen hver måned fra din bankkonto til dine forældres konto.
Om de så får lyst til at være gavmild ved dig og give dig et tilsvarende beløb hver måned er der ingen der ser.
Denne model fik jeg godkendt i sin tid af udlændingestyrelsen, men de udbad sig lejekontrakt og jeg fik brev fra kommunen at de var blevet kontaktet af Udlændingestyrelsen for at bekræfte at huset var stort nok til at huse så mange mennesker osv.
Man skal altså leje et værelse før at det godkendes af Us?
Kan man bare helt selv finde en lejekontrakt og udfylde den og så gælder det? skal mine forældre ikke meddele nogen steder at de nu lejer et værelse ud?
Kan man bare helt selv finde en lejekontrakt og udfylde den og så gælder det? skal mine forældre ikke meddele nogen steder at de nu lejer et værelse ud?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Skriv: standard lejekontrakt værelse
på google eller anden søgemaskine. Der vil du bl.a. få dette hit: [DOC] Lejekontrakt - Beboelseskontrakt
Filtype: Microsoft Word - Hurtig visning
Denne vejledning er bilag til den autoriserede standardlejekontrakt, .... Et accessorisk enkeltværelse er et værelse, som er en del af udlejerens ...
http://www.bolig1.dk/download/Lejekontr ... ekster.doc - Lignende
Når du klikker der, downloader du en lejekontrakt med forklaring. Det, du kommer til at leje er et "accesorisk enkeltværelse".
Om dine forældre skal oplyse det, afhænger af hvad det er de bor i. Bor de selv til leje, skal de formodentlig oplyse det til udlejer (det vil fremgå af kontrakten/boligselskabets regler). Man skal normalt ikke bede om tilladelse, blot give en meddelelse.
De SKAL ubetinget oplyse lejeindtægten til skattevæsenet, men det er ikke ensbetydende med at de skal betale skat af den. Du kan læse om regler her:
http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-o ... -vaerelse/
Dine forældre skal vælge modellen med BUNDFRADRAG - der kan de så beregne en leje, der lige tilpas er så lav, at de ikke kommer til at betale skat af den.
på google eller anden søgemaskine. Der vil du bl.a. få dette hit: [DOC] Lejekontrakt - Beboelseskontrakt
Filtype: Microsoft Word - Hurtig visning
Denne vejledning er bilag til den autoriserede standardlejekontrakt, .... Et accessorisk enkeltværelse er et værelse, som er en del af udlejerens ...
http://www.bolig1.dk/download/Lejekontr ... ekster.doc - Lignende
Når du klikker der, downloader du en lejekontrakt med forklaring. Det, du kommer til at leje er et "accesorisk enkeltværelse".
Om dine forældre skal oplyse det, afhænger af hvad det er de bor i. Bor de selv til leje, skal de formodentlig oplyse det til udlejer (det vil fremgå af kontrakten/boligselskabets regler). Man skal normalt ikke bede om tilladelse, blot give en meddelelse.
De SKAL ubetinget oplyse lejeindtægten til skattevæsenet, men det er ikke ensbetydende med at de skal betale skat af den. Du kan læse om regler her:
http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-o ... -vaerelse/
Dine forældre skal vælge modellen med BUNDFRADRAG - der kan de så beregne en leje, der lige tilpas er så lav, at de ikke kommer til at betale skat af den.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
I skal være opmærksomme på, om den del af dine forældres bolig, som I lejer, kan opfylde boligkravet. For ellers får I jo bare afslag p.g.a. det.
så vi skal bare selv lave en lejekontrakt og oplyse det til skat og så er alt som det skal være?
Mine forældre ejer selv deres hus og det er kun de 2 der bor der. Ved ikke hvor mange m2 det er men det er med 4 værelser så det burde være i orden med størrelen.
Mine forældre ejer selv deres hus og det er kun de 2 der bor der. Ved ikke hvor mange m2 det er men det er med 4 værelser så det burde være i orden med størrelen.
-
fundiver199
Ja det burde kunne lade sig gøre så. I skal bare huske, at lejekontrakten skal være uopsigelig fra dine forældres side i en periode på mindst 3 år. Bortset selvfølgelig fra de sædvanlige bestemmelser om misligholdelse etc.
Hvordan ordner man det så den er uopsigelig?
I ovenstående lejekontrakt står der jo at udlejer altid kan ophæve lejemålet.
I ovenstående lejekontrakt står der jo at udlejer altid kan ophæve lejemålet.
-
fundiver199
Ja og det duer ikke, for så er boligkravet ikke opfyldt.
Der står medmindre andet er aftalt i paragraf 11. Kan vi så bare under paragraf 11 skrive at lejemålet ikke kan opsiges fra udlejers side i de første tre år?
Har jeg forstået det rigtigt at vi blot selv skal udfylde den her lejekontrakt og så er det eneste andet vi skal gøre at meddele til skat at mine forældre nu udlejer et værelse?
Jeg har regnet ud at mine forældre kan kræve 1500 i måneden for værelset men det er vil også et meget normal prisleje når det kun er et værelse man lejer?
Har jeg forstået det rigtigt at vi blot selv skal udfylde den her lejekontrakt og så er det eneste andet vi skal gøre at meddele til skat at mine forældre nu udlejer et værelse?
Jeg har regnet ud at mine forældre kan kræve 1500 i måneden for værelset men det er vil også et meget normal prisleje når det kun er et værelse man lejer?
Er de min 3 år ikke kun hvis den er fremlejet ?
Hvis man har lejet en lejelighed tidsubegrænset, er det ikke tilstrækkeligt ?
Hvis man har lejet en lejelighed tidsubegrænset, er det ikke tilstrækkeligt ?
-
fundiver199
Nej ikke hvis udlejer efter forgodtbefindende kan opsige en med 1 eller 3 måneders varsel. For så er der ikke sikkerhed for, at man råder over en passende bolig i 3 år, og det er jo det, der er hele pointen med boligkravet.
Alle lejekontrakter kan opsiges fra udlejers side, hvis lejeren misligholder sine forpligtelser ved f.eks. ikke at betale husleje eller genere sine naboer groft. Men skal man familiesammenføres, så skal lejekontrakten bortset fra den slags situationer være uopsigelig fra udlejers side i en periode på mindst 3 år regnet fra ansøgningstidspunktet.
Så det må man jo bare få sine forældre til at skrive under på, hvis man absolut vil bo hos dem. Og en fremleje kan under ingen omstændigheder bruges til at opfylde boligkravet. Det står direkte i det praksisnotat, som er lavet om reglen.
Alle lejekontrakter kan opsiges fra udlejers side, hvis lejeren misligholder sine forpligtelser ved f.eks. ikke at betale husleje eller genere sine naboer groft. Men skal man familiesammenføres, så skal lejekontrakten bortset fra den slags situationer være uopsigelig fra udlejers side i en periode på mindst 3 år regnet fra ansøgningstidspunktet.
Så det må man jo bare få sine forældre til at skrive under på, hvis man absolut vil bo hos dem. Og en fremleje kan under ingen omstændigheder bruges til at opfylde boligkravet. Det står direkte i det praksisnotat, som er lavet om reglen.
-
fundiver199
Ja det kan I sagtens. Men husk at det skal være 3 år regnet fra det tidspunkt, hvor I søger familiesammenføring og ikke det tidspunkt, hvor du flytter ind. Så måske skal I skrive 4 år eller whatever.Maja1987 skrev:Der står medmindre andet er aftalt i paragraf 11. Kan vi så bare under paragraf 11 skrive at lejemålet ikke kan opsiges fra udlejers side i de første tre år?
Tak for svarene, men hvordan fra lejers side, har man brug for en større bolig etc, er det vel ok man opsiger sin lejelighed selv, inden for den 3 årig periode og finder en anden ?
Helt ærlig. Vi har søgt om Fs men den lejlighed vi bor i nu og som vi boede i da vi søgte har vi altså bare en almindelig tidsubegrænset lejekontrakt til. Det vil sige at vi ikke opfylder kravene for at Fs??
Får vi så afslag nu eller er det okay hvis vi flytter hjem til mine forældre og får lavet en lejekontrakt der ikke kan opsige i 4 år og så giver Us besked herom?
Får vi så afslag nu eller er det okay hvis vi flytter hjem til mine forældre og får lavet en lejekontrakt der ikke kan opsige i 4 år og så giver Us besked herom?