Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
kassow
Jeg og min kæreste fra Jamaica (som er her på studievisa, men ikke kan tage udd. færdig da vi ikke har råd i længden til at betale 60.000 om året for det) flytter fra DK til Malmö til sommer. Jeg regner med at studere i KBH og han skal helst have et job i Sverige det første års tid.
Kan han på et senere tidspunkt studere gratis i sverige med sit opholdskort? (satser på at blive der 5 år, så han får permanent oph. tilladelse).
Og er det ikke umuligt at have 6000 svenske kr efter huslejen er betalt, når jeg kun er på SU + sikkert også SU-lån? Vi vil have penge nok til den første tid, da vi sparer sammen her i danmark inden. Men de vil jo have dokumentation på løn ikke? Eller kan en bankkonto med penge gælde for det
Og endelig. Hvordan finder man en lejlighed i Malmö og hvad er prisniveau for 2 pers., når man ikke er kræsen
Kærlig Hilsen Anna
-
skaanebo
Hvis du som er dansk ikke har tænkt dig at blive arbejdstager i Sverige, og hvis ideen er, at din partner gerne vil studere i Sverige, så vil I formentlig være bedst stillet ved at søge ophold efter Sveriges nationale regler, hvor din partner så efter 2 år i Sverige får permanent ophold og dermed adgang til gratis svensk uddannelse og svensk uddannelsesstøtte.
Et værelse i Malmø koster typisk fra 2500 SEK og opefter. En to-værelses lejlighed fra 5000 SEK og opefter. Se i øvrigt mine gode råd om boligsøgning her:
viewtopic.php?f=12&t=3421
-
kassow
Tusind tak for svar
Er det rigtigt forstået at jeg IKKE hører under et forsørgningskrav? Og er det kun Kan ikke helt gennemskue det svenske.. Det ville da lette meget da jeg kun er på SU og SUlån til den tid.
http://www.migrationsverket.se/info/1959.html
Og er det "lettere" at søge efter de nationale regler, hvis man ser bort fra ventetiden?
-
skaanebo
Ja, der er intet krav om selvforsørgelse ved brug af de nationale regler. Det betyder, at hvis du studerer, og din indkomst alene består af SU og SU-lån, og din partner ikke tjener nogen penge, så vil I kunne søge om introduktionsersättning hos kommunen, hvilket typisk er 5-6000 SEK om måneden skattefrit. Til gengæld skal din partner så følge en introduktionsplan, der typisk består af et forløb med undervisning i svensk.
Det eneste krav, der stilles ved brug af de nationale regler, er, at du bor i Sverige, og at jeres kærlighedsforhold er reelt. Så det er jo forholdsvis let at opfylde de krav. Ulempen er så, at opholdstilladelsen skal søges fra hjemlandet eller der, hvor man bor fast og har lovligt ophold, og det tager normalt 3-9 måneder at få opholdstilladelsen.
-
kassow
Okay.
Nu bor han jo reelt i Danmark, pga studiet, men kan vi så søge efter de nationale regler, hvis jeg blot flytter derover først? Eller skal han til Jamaica og søge gennem ambasaden?
-
skaanebo
Han kan indlevere sin ansøgning på den svenske ambassade i København, hvis han er folkeregistreret i Danmark, og hvis du forinden har bosat dig i Sverige. Men om sagen kan nå at blive færdigbehandlet, mens han stadig bor i Danmark, er jo et godt spørgsmål. Når den ikke at blive færdigbehandlet, må han forlade Danmark, når hans studievisum udløber og vente med at rejse til Sverige, indtil den svenske opholdstilladelse er bevilget.
-
kassow
Tak for svar. Er utrolig taknemmelig for svar, hjælp og vejledning.
Vi overvejer kraftigt at søge via de nationale regler. Om han så, imens han venter, skal betale for et semester mere som studerende i Danmark eller rejse til Jamaica når han skal til at betale igen (han betaler lige inden hvert semester, og hvis ikke han betaler duer hans studievisum vist ikke, som ellers er til år 2013). Så må han bare gøre det.
Men det er altså helt okay at søge via de nationale regler selvom han er i Danmark?
Planen er så nok, at så snart jeg kan (juni/juli i år) flytter jeg til sverige og får cpr nummer. når jeg har fået det søger vi om, at han kan komme til sverige via de nationale regler. og der er ingen krav om bolig, forsørgelseskrav el. lign? Blot en vielsesattest, som vi lige skal have i hus her engang i foråret..
Jeg søger noget arbejde i sverige til sommer. Hvor skal jeg betale skat til, og kan jeg ikke godt beholde min bank i DK? Hvis jeg studerer i DK og har studiejob i sverige, kan det fungere??
tak:)
-
skaanebo
Ja, han kan søge om opholdstilladelse på den svenske ambassade i København. Og der er faktisk ikke engang krav om, at I skal være gift, kærester er nok.
Du betaler skat af din indkomst i det land, indkomsten kommer fra. Så du kan godt studere i dk og have et studiejob i Sverige, derimod skal du passe på med at arbejde i både dk og Sverige samtidigt, da det så let kan blive indviklet og forholdsvist dyrt.