HJÆLP til SverigeLøsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

devran

Re: HJÆLP til SverigeLøsningen

Indlæg af devran » 14.11.2010 18:15:33

ups glemte et sidste spørgsmål :D

da jeg flyttede til sverige havde jeg ikk registreret mit ægteskab, så der står intet om at være gift på personbeviset, skal jeg få tilsendt et nyt stykke papir, eller er det iorden så længe det er registreret via skatteverket...

missy

Indlæg af missy » 15.11.2010 18:39:18

devran skrev:ups glemte et sidste spørgsmål :D

da jeg flyttede til sverige havde jeg ikk registreret mit ægteskab, så der står intet om at være gift på personbeviset, skal jeg få tilsendt et nyt stykke papir, eller er det iorden så længe det er registreret via skatteverket...
Det er nok meget vigtigt at der står du er gift, hvis det skal bruges til visum?

erdal

Indlæg af erdal » 21.11.2010 17:01:28

hejsa...

er fuld igang med eventyret om at søge opholdstilladelse til konen via nationale regler.. jeg har tidligere herinde fået oplyst at min kone skulle bruge blanket UT, FP, RD och FF, nr 114021 til ansøgningen, MEN den er ikk til at finde på migrationsverkets side, istedet er der en blanket der hedder 160011??? er der nogle som kan hjælpe med dette? skal nemlig til at printe blanketten til konen, og det skulle helst være den rigtige :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2010 18:14:54

Jeg kan se, de har fået nye blanketter hos Migrationsverket, så det er rigtigt nok:

Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i SverigePDF
Blankett nr 160011 (på svenska)

erdal

Indlæg af erdal » 21.11.2010 18:46:46

altså nu bliver jeg nødt til at spørge igen..

men Blankett nr 160011 (på svenska), er simpelthen ikk til at printe på migrationsverket... eller er det mig som ikk kan finde det..det eneste der kan findes er HVAD blanketten skal bruges til, men der er ikk mulighed for at printe den ud???

devran

Indlæg af devran » 21.11.2010 20:22:56

hej Erdal og alle andre..håber der er en derude som kan hjælpe mig..

jeg kan forstå at hvis min kone skal søge via sveriges nationale regler i tyrkiet, så skal hun udfylde blankett 161011.

men i denne blanket står der således: A. Jag ansöker om uppehålls- och arbetstillstånd för att bosätta mig i Sverige för

att jag vill bo med min partner* som jag inte tidigare bott tillsammans med (BS)

vill bo med min partner* som jag bott tillsammans med utanför Sverige (BE)

har barn under 18 år i Sverige (BF)

nyligen har delat hushåll i ett annat land med en person som nu bor i Sverige (BH)

delar hushåll med en familjemedlem som ansöker samtidigt om att få bo i Sverige (BH)

har bott i Sverige tidigare (BO)

har andra skäl (som jag redovisar under punkt 8. Övriga upplysningar)

det er et af de punkter man skal sætte kryds i; men der er intet om at man skal sætte kryds, hvis konen søger fordi hun vil bo med sin mand i sverige??? eller lægger det gemt under et af ovenstående??

undskyld ved det er lidt rodet spørgsmål, men håber på hjælp alligevel...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2010 21:53:12

erdal skrev:altså nu bliver jeg nødt til at spørge igen..

men Blankett nr 160011 (på svenska), er simpelthen ikk til at printe på migrationsverket... eller er det mig som ikk kan finde det..det eneste der kan findes er HVAD blanketten skal bruges til, men der er ikk mulighed for at printe den ud???
Jeg kan ikke se, der skulle være nogen problemer med blanketten, så det er nok bare din printer, som der er noget galt med.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2010 21:55:56

devran skrev:hej Erdal og alle andre..håber der er en derude som kan hjælpe mig..

jeg kan forstå at hvis min kone skal søge via sveriges nationale regler i tyrkiet, så skal hun udfylde blankett 161011.

men i denne blanket står der således: A. Jag ansöker om uppehålls- och arbetstillstånd för att bosätta mig i Sverige för

att jag vill bo med min partner* som jag inte tidigare bott tillsammans med (BS)

vill bo med min partner* som jag bott tillsammans med utanför Sverige (BE)

har barn under 18 år i Sverige (BF)

nyligen har delat hushåll i ett annat land med en person som nu bor i Sverige (BH)

delar hushåll med en familjemedlem som ansöker samtidigt om att få bo i Sverige (BH)

har bott i Sverige tidigare (BO)

har andra skäl (som jag redovisar under punkt 8. Övriga upplysningar)

det er et af de punkter man skal sætte kryds i; men der er intet om at man skal sætte kryds, hvis konen søger fordi hun vil bo med sin mand i sverige??? eller lægger det gemt under et af ovenstående??

undskyld ved det er lidt rodet spørgsmål, men håber på hjælp alligevel...
Du skal oversætte partner med din ægtefælle. Altså der spørges, om I har boet sammen tidligere, og alt efter om I har det eller ej, så skal du sætte kryds enten ud for

"att jag vill bo med min partner* som jag inte tidigare bott tillsammans med (BS)"

eller

"vill bo med min partner* som jag bott tillsammans med utanför Sverige (BE)"

devran

Indlæg af devran » 22.11.2010 17:32:29

ok tusind mange tak for hjælpen :D

devran

Indlæg af devran » 01.12.2010 18:09:52

hej til alle...

jeg ville bare høre om der er nogen som har erfaring vedr ansøgning via sveriges nationale regler???

hvor lang tid behandlingen tog(om det virkelig tog mellem 3-6måneder)? eventuelle problematikker?

og til sidst om der blev opkrævet en ansøgsøgningsgebyr? , synes nemlig jeg engang er støt på det på en hjemmeside...

erdal

Indlæg af erdal » 05.01.2011 18:32:42

hej...

efter en lang kamp med de tyrkiske folk ansat på svensk ambasadde i ankara, har vi nu bestemt os for at søge vi eu retten..fordi ligemeget hvordan og hvorledes jeg prøvede at forklare dem, så fastholdt de at der IKKE er noget der hedder at søge via sveriges nationale regler, TYPISK TYRKIET..

MEN dvs vi er nu på bar bund, da vi hidtil har brugt vores tid på at samle alle dokumenter som skulle bruge for for at søge via nationale regle, de ryger nu i skraldespanden :(

efter eu retten, læser jeg at der kan søges om visum hertil sverige og når konen så er kommet herop så kan vi sammen søge om opholdskort til hende..

men hun kan også vælge at søge opholdskort direkte i tyrkiet..

hvad er mest fornuftigt? hvordan skal vi søge?? nogler erfaringer om der er fordele/ulemper??

dernæst, hvilke dokumenter kræves hvis hun kun skal søge visum i første omgang?

og hvilke dokumenter kræves hvis vi vælger at søge opholdskort direkte??

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.01.2011 19:10:42

Før du smider alt ud - det KUNNE jo også være det kunne bruges, hvis i søger efter EU-regler - ville jeg da i dit og din ægtefælles sted udfylde den ansøgningsblanket, som du finder her: http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
aflevere den med de bilag, som kræves (se http://www.migrationsverket.se/info/521.html#soka , under Ansöka om upphållstilstånd) og så bede dem venligt og bestemt om at ekspedere den videre til Migrationsverket.
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 06.01.2011 17:39:46

tak for det mh..

men både ansøgningskemaet og de dokumenter du henviser til er faktisk dem jeg hidtil har samlet og udfyldt (troede kun de skulle bruges til at søge via nationale regler)???

og dermed at der er et andet ansøgningsskema og andre dokumenter når der søges via eu retten?? bla et personbevis hvori der står inbjudan, synes jeg at jeg har læst et sted...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.01.2011 19:32:15

DU skal fremskaffe personbevis fra skatteverket påført "ändamål inbjudan", for at din ægtefælle kan få visum til at komme til Sverige.

Opholdskortet kan i vente med, til hun er kommet eller søge det nu, men det kan jo tage måneder at få det udstedt, mens visum fås i løbet af nogle uger.
Se her: http://www.migrationsverket.se/info/137 ... okaomvisum
Der kan vælges oplysning på flere sprog, bl.a. tyrkisk :)

Når hun indgiver ansøgningen, skal hun gøre opmærksom på, at hun søger om visum på de særlige betingelser, der gælder for ægtefæller til EU-borgere.

For at søge opholdskort efter EU-retten til Sverige, se her: http://www.migrationsverket.se/info/198.html

Det er igen en anden blanket, din ægtefælle skal udfylde, men der skal stadig bilag med, i hvert fald en hel del af dem, du har skullet skaffe for at i kunne søge efter svenske, nationale regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 06.01.2011 19:53:43

haha tamam skal nok læse den på tyrkisk :)

og endnu engang tusind tak mh...du er virkelig til hjælp..

Besvar