Ansøgning om Visum via andet Schengenland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Danskeren

Ansøgning om Visum via andet Schengenland

Indlæg af Danskeren » 04.01.2011 09:32:06

Hej

Jeg har netop haft besøg af min veninde fra Ukraine.
Da vi stod i vinteren og skulle arrangere rejsen kontaktede vi et ukrainsk selskab som hjalp hende med at arrange visum. Eftersom hun aldrig har været udenfor Ukraine mente de at det var bedst at hun søgte Visum via Polen.
Derfor ansøgte hun og fik Visum til Polen. Hun rejste via Polen, blev der et døgn og rejste så videre til Danmark derfra.

Mit spørgsmål lyder så, kan dette på nogen måde skade vores sag såfremt vi søger om familiesammenføring? (efter EU-reglerne).
Hvis hun besøger mig endnu engang her i DK inden hun kommer her for at blive gift, vil det så styrke vores sag?

Al feedback er velkommen. På forhånd tak for svar.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ansøgning om Visum via andet Schengenland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.01.2011 17:04:37

I kan IKKE komme under EU-reglerne, blot ved at HUN flytter. Hun er jo ikke unionsborger. Det er du (går jeg ud fra). Det betyder, at det er DIG, der skal flytte over en landegrænse indenfor Unionen for at aktivere rettigheder efter EU-retten.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 06.01.2011 07:45:20

Hej Kim.

Alt det, det er jeg med på. Har været igennem det meste af materialet her på siden. Spørgsmålet er om vore situation stiller os svagere, fordi vi benyttede denne løsning?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.01.2011 11:58:02

Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være nogen som helst konsekvens af at din kæreste har besøgt dig i DK efter at være rejst til Polen først. Det eneste der kan være et problem i den forbindelse er at føre bevis for at hun har været i DK, da hun jo så ikke fik et stempel fra den danske paskontrol ved indrejse.

Hvis i bruger EU-reglerne er det fløjtende ligegyldigt om hun nogensinde har sat sine ben i DK. Hvis DU fx flytter til et andet EU-land kan hun komme dertil direkte fra Ukraine, og senere til DK. Men for at hun kan komme til DK på den måde skal du enten være ikke-dansk EU-borger og på et tidspunkt have været bosat uden for DK i et andet EU-land, eller hun skal slutte sig til dig i det andet EU-land, før i flytter sammen til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2011 12:30:08

Hvis du tænker på, om flere visumbesøg øger jeres muligheder her i landet, når I bruger EU-retten, er svaret nej. Der er nemlig ikke noget tilknytningskrav, idet det vil blive betragtet som en hindring af den fri bevægelighed.

Herunder kan du se en ikke-udtømt liste over, hvad henholdsvis de nationale regler og EU-retten stiller af muligheder og begrænsninger (gælder helt generelt):

Nationale regler:
* Krav om bestået indvandringsprøve
* Krav om 2½ års fuldtidsbeskæftigelse indenfor de sidste 3 år (gælder kun din partner)
* Krav til uddannelsesniveau
* Krav om garantistillelse i pengeinstitut, enten som anfordringsgaranti eller deponeringsgaranti, som er bundet i syv år (mindst 100.000 kr.)
* Krav til alder og tilknytning (med mindre du er over 28 år)
* Ansøgning om familiesammenføring koster ca. 6.000 kr.
* Midlertidig opholdstilladelse gælder i 2 år ad gangen.
* Ansøgning om forlængelse koster 1.700 kr. pr. gang.
* Krav om danskundervisning på sprogcenter (gælder din partner)
* Krav om, at du ikke må have modtaget ydelser efter aktivloven eller integrationsloven de sidste 36 måneder, heller ikke enkeltydelser.
* Så længe ansøgning om familiesammenføring er under behandling, må din partner ikke have nogen form for beskæftigelse i Danmark, heller ikke frivillig, ulønnet beskæftigelse.

EU-retten:
* Du skal have boet i et andet medlemsland eller Island, Norge eller Schweiz umiddelbart inden tilbagerejsen til Danmark.
* I rejser sammen til Danmark.
* Opholdskort for din partner gælder i fem år, og er gratis.
* Efter de første fem år, kan opholdskortet gøres permanent i forbindelse med forlængelse.
* Der må ikke stilles krav om alder, tilknytning, bankgaranti, indvandringsprøve, gebyrer på ansøgninger og forlængelser, beskæftigelseskrav, uddannelsesniveau m.v.
* Der kan være krav om en vis egenbetaling ved brug af sprogskole/sprogcenter.
* Din partner har straks ved indleveret ansøgning om opholdskort ret til læge- og sundhedsydelser på lige fod og vilkår som dig og mig samt ret til at søge og tage arbejde.
* Du skal kunne dokumenterer, at du kan forsørge dig og din partner (din indtægt skal mindst svare til 2x starthjælp før skat).
* Du må ikke have modtaget sociale ydelser fra kommunen indenfor de sidste 3 måneder.

Uanset om man bruger de nationale regler eller EU-reglerne, hverken skader eller fremmer det noget som helst, at man søger visum via et andet medlemsland først. Efter begge regelsæt er Schengenvisum et ligitimt middel til at opnå jeres mål, nemlig familiesammenføring.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 13.01.2011 10:18:11

Tusind tak for svar.
Det varmer og giver mig håb for fremtiden!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.01.2011 17:47:41

Kim P. Nyberg skrev:Uanset om man bruger de nationale regler eller EU-reglerne, hverken skader eller fremmer det noget som helst, at man søger visum via et andet medlemsland først. Efter begge regelsæt er Schengenvisum et ligitimt middel til at opnå jeres mål, nemlig familiesammenføring.
Jeg er enig med Kim i, at dette er helt irrelevant i.f.m. en ansøgning om FS. Din kæreste har ikke gjort noget ulovligt ved at søge schengenvisum til Polen og efter en dags tid pludselig finde ud af, at hun også gerne ville se Danmark, hvor hun så endte med at blive hængende det meste af sin ferie.

Faktisk er hele meningen med en schengenvisum jo netop, at det skal kunne bruges i alle schengenlandene. Og ganske vist skal man søge det til det land, hvor man regner med at tilbringe mest tid, men der er jo ikke noget mærkeligt i, at en turist somme tider ændrer sine rejseplaner i løbet af rejsen.

Besvar