ophold i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rened

ophold i sverige

Indlæg af rened » 03.01.2011 17:02:59

:) hejsa..
håber der er nogen der kan hjælpe med svar på eu - regler..

jeg er dansk statsborger og levet hele mit liv i danmark. men har gerne længe villet bo i sverige , og da min kommende kone ,fra brasilien havde det fint med vi bor i sverige, så , som sagt så gjort..vi har ikke boet sammen før, og levet ved at besøge hinanden igennem 1år og 6 måneder.. sidst min kone var i danmark , besluttede vi os for at gifte os og inden hendes 3 måneder var udløbet , så flytte til sverige, hvor vi har en lejlighed med os begge som lejer. og søge om opholdstilladelse. vi gik på skatteverket og ordnede papir ,skatteverket ordnede papir til migrationsverket.(er det normalt de sender ens papir) vi har hver fået personnummer, men har nu ventet på migrationsverket i 4 1/2 måned uden noget som helst svar. er det normal procedure når jeg er dansk statsborger , og retten til fri bevægelighed....undskyld men er ikke helt dus med de regler.. og ja planen er vi vil bo i sverige for life...imellem tiden er min kone taget til brasilien da hendes mor blev syg, så nu må hun ikke komme til sverige før vores sag er afgjort . er det korrekt forstået....eller..de siger der på migrationsverket er 3-9 måneder. og de gange jeg har været der for at få lidt information om hvor sagen står, får man bare at vide der bliver ringet dagen efter, men er ikke på min telefon de ringer...håber der er nogen der har lidt mere viden end jeg selv om dettte og ønsker at dele ud til , min kone og mig... vh r.w

skaanebo

Re: ophold i sverige

Indlæg af skaanebo » 03.01.2011 18:20:31

Det er ikke normalt at skatteverket sender en sag videre til migrationsverket, så det er sikkert her, der er gået noget galt.

Har I et sagsnummer hos migrationsverket, eller har I fået et kvitteringsbrev for, at sagen er under behandling?

Opholdskort efter EU-regler kan dog være op til 6 måneder om at blive udstedt. Det burde være lige på trapperne. Ellers kan din kone jo bare søge om et nyt visum efter EU-regler.

rened

Indlæg af rened » 03.01.2011 20:07:19

ja er nok på skatteverket den er gået gal i starten.

vi har et sagsnummer.....men kun et jeg har mundligt efter at have været på migrationsverket i malmø og spørge til sagen......

men min kone er i brasilien nu , og så er der noget med hun skal vente 6 måneder når hun rejser ud, og hun må ikke komme tilbage før migrationsverket har givet svar, så derfor må hun vente 6 måneder fra den dato hun rejste ud af sverige , er det korrekt opfattet....hører ellers om danskere der får opholdskort i løbet af ret kort tid uger eller få måneder, er det så ikke troværdigt...tak for hurtig svar skaanebo...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.01.2011 21:30:31

Din kone kan til enhver tid søge om visum efter de særlige regler for familiemedlemmer til EU-borgere, også selv om hun har en sag om opholdskort i gang hos Migrationsverket. Visum skal udstedes gratis og efter en særlig hasteprocedure.

Det er kun, hvis man søger ophold efter nationale svenske regler, at man ikke kan søge visum og indrejse til Sverige, mens en sag er under behandling.

rened

Indlæg af rened » 03.01.2011 22:39:51

tak skaanebo.

har ikke set skrivelse om de særlige regler om familiesamføring , som du henviser til.

ang at min kone rejste tilbage til brasil , hun har været i danmark og 10 dage før hendes lovlige 3 måneder som brasilianske folk har , behøver ikke søge visum til danmark, men inden tiden udløber , blir vi gift i danmark og flytter til sverige. så mener min kone at hun skulle bruge et stempel på papir der viser hun er lovligt i sverige , da hun rejser inden sagen om opholdttilladelse er færdig... men så skulle reglerne være sådan (og ret mig hvis vi er forkerte på den ) at hun ikke må rejse ind i sverige igen føren 6 måneder...men hvad når hun nu har sin sag kørende men ikke er i sverige... kunne han ikke svare på ved migrationsverket idag.. hvordan hun kommer lovligt tilbage.... håber jeg har udtrykt mig ordentligt og at du skaanbo ell andre er behjælpelige med svar...og læste der var nogen der fik opholdstilladelse efter kun en uge i september 2010 , kan det virkelig passe , de siger der er imellem 3-9 måneders ventetid , vi har ventet 4 ,5 måned .... vh r.w

Besvar