HJAELP!!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Arac

HJAELP!!!!

Indlæg af Arac » 24.12.2010 12:09:06

Hej Alle.
Jeg er en pige paa 20 snart 21 aar. Jeg prover desperat at finde en udvej og faa mın mand fra Tyrkiet op til Danmark .
Jeg ved man kan tage den over Sverige med EU reglerne men men . Problemstillingen er denne . Vi har en datter sammen paa 1 aar , og jeg er gravid i 2. mdr , jeg modtager kontanthjaelp fra Danmark og har jeg gjort snart 2 aar , saa hvis jeg skal flytter til Sverige maa jeg vel ikke modtage nogen form for socialydelse eller ? Saa hvis jeg finder lejlighed i Sverige , er der vel ikke nogle der vil tage mig ind paa arbejdsmarked som gravid og socialydelse maa jeg heller ikke modtage for saa kan min mand ikke faa opholdskort, og da jeg jo skal paa barsel igen om 5 mdr? Min mand kunne sagtens faa arbejde i Danmark hos Dansk Supermarked som lagerarbejder , men det er vel ikke nok til at opnaa arbejdstilladelse i danmark ? Vi staar og virkelig gerne vil finde en losnıng da vi bliver ved med at blive revet fra hinanden hver 3 mdr og vores datter er ogsaa forvirret for saa er far der ogsaa er han ikke :cry: ... Please hjaelp med et hurtigt svar

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJAELP!!!!

Indlæg af mh1 » 24.12.2010 13:13:38

Du kan godt flytte til Sverige, og der komme ind under det svenske sociale system, dvs. få den svenske form for kontanthjælp. Så kan i ganske vist ikke søge om at få din ægtefælle til Sverige efter EU-reglerne, men i kan søge efter de svenske, nationale regler. Det er noget mere langsommeligt.

Det største problem vil nok være at finde en passende bolig, og så at i vil skulle vente - din mand skal søge fra Tyrkiet og kan ikke komme til Sverige, før han får fs.

Til gengæld vil i så kunne være sammen uden større afbrydelser, når først han er kommet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Arac

Indlæg af Arac » 24.12.2010 14:40:03

mh skrev:Du kan godt flytte til Sverige, og der komme ind under det svenske sociale system, dvs. få den svenske form for kontanthjælp. Så kan i ganske vist ikke søge om at få din ægtefælle til Sverige efter EU-reglerne, men i kan søge efter de svenske, nationale regler. Det er noget mere langsommeligt.

Det største problem vil nok være at finde en passende bolig, og så at i vil skulle vente - din mand skal søge fra Tyrkiet og kan ikke komme til Sverige, før han får fs.

Til gengæld vil i så kunne være sammen uden større afbrydelser, når først han er kommet.
Hvad betyder det at komme efter de svenske regler? Og hvad betyder det mere langsommelige?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.12.2010 14:46:56

Gå ind på 'Jeg vil ...' øverst på siden, derfra til 'Flytte til Sverige/EU-land', og læs grundigt hvilke to muligheder der er i Sverige.

Du kan bruge søgefunktionen 'Avanceret søgning' og søge på nøgleord som 'sverige', 'sverigesløsning' og 'svenske nationale regler' og læse om andres erfaringer.
mh
Rådgiver for ÆUG

reza4life

Indlæg af reza4life » 24.12.2010 15:57:17

Bare lad din mand blive i Tyrkiet,til du finder arbejde i Danmark ellers vil det hele blive et kæmpe hovedpine for dig hvis du vil forsørge ham med kontant hjælp.Ellers kan du flytte til malmø og få din mand til sverige efter nationale regler og efter 2 år får han permenent opholdstilladelse.

Arac

Indlæg af Arac » 25.12.2010 10:31:49

reza4life skrev:Bare lad din mand blive i Tyrkiet,til du finder arbejde i Danmark ellers vil det hele blive et kæmpe hovedpine for dig hvis du vil forsørge ham med kontant hjælp.Ellers kan du flytte til malmø og få din mand til sverige efter nationale regler og efter 2 år får han permenent opholdstilladelse.
Hej.
Hvis han kommer til Danmark , og vi sammen tager til Sverige og soger derfra , kan man godt det , for han kan vel hverken komme til Danmark eller Sverige naar han soger om familiesammenforing , kan han godt soge om FS naar han er i Sverige sammen med mig ? Haaber paa et positivt hurtigt svar

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.12.2010 10:44:43

Muligheden for sammen at rejse til Sverige og søge om ophold eksisterer kun ved brug af EU-regler, hvor du skal kunne forsørge dig selv og din medbragte familie. Man kan IKKE søge efter nationale svenske regler, mens man opholder sig i Sverige på besøg.

Sæt dig nu grundigt ind i reglerne og de beskrivelser, du finder under

www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

Arac

Indlæg af Arac » 25.12.2010 12:39:51

skaanebo skrev:Muligheden for sammen at rejse til Sverige og søge om ophold eksisterer kun ved brug af EU-regler, hvor du skal kunne forsørge dig selv og din medbragte familie. Man kan IKKE søge efter nationale svenske regler, mens man opholder sig i Sverige på besøg.

Sæt dig nu grundigt ind i reglerne og de beskrivelser, du finder under

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil
hej
Saa kan han heller ikke komme til Danmark imens? hvor laenge tager det normalt om svar paa familiesammenforing

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.12.2010 14:05:31

Jo, han kan rejse til Danmark, hvis hans evt. visum og besøg ikke er betinget af, at det er dig, han skal besøge i Danmark, hvis du til den tid faktisk bor i Sverige. Men han kan ikke rejse til Sverige på et svensk visum, mens hans ansøgning om en opholdstilladelse i Sverige er under behandling.

I Sverige tager en ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af en relation til en i Sverige bosiddende person normalt 3-9 måneder. Hvor hurtigt det går, afhænger af landet, man søger fra, og hvor hurtigt man kan få en tid til et interview på ambassaden.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.12.2010 08:46:47

Hvis du flytter til Sverige og der er nogen i Danmark, der kan invitere din mand på besøg så han kan få et Schengen-visum, så vil han med det Schengenvisum kunne besøge dig i Sverige, men han skal så være 100% sikker på at der er nogen i Tyrkiet, der holder øje med hans post og straks giver ham besked, hvis der er post fra de svenske myndigheder. Han vil nemlig skulle have sit fs-visum sat i passet og for at få det skal han hjem til Tyrkiet - hurtigt.

Den metode kræver derfor en omhyggelig planlægning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar